Idehaza ritka az IT outsourcing

Idehaza ritka az IT outsourcing

2007. december 20. 13:20, Csütörtök
Az outsourcing elterjedtsége alacsony a hazai cégek körében, leginkább a nagyvállalatok nyitottak rá. A 10 főnél többet foglalkoztató vállalati szegmens döntéshozóinak tervei stagnálást vetítenek előre, a mikrovállalatok pesszimisták.

A BellResearch kutatási eredményei szerint az informatikai outsourcing elterjedtsége továbbra is alacsony szintű. A személyi számítógéppel rendelkező, legalább tízfős hazai cégeknek összesen 6 százaléka vett igénybe it-kiszervezést az elmúlt évben, nagyvállalati körben a penetrációs mutató 21 százalékos értéke jelentősen felülmúlja a többi szegmensét. Az 1-9 fős mikrovállalkozásoknál alig 2 százalékos az elterjedtség.

Bár meghatározó alapsokasági arányuknak köszönhetően a mikro- és kisvállalati szegmens szervezetei tették ki az IT-outsourcingot alkalmazó cégek túlnyomó többségét [87 százalékát], a szolgáltatás használata iránt relatíve nyitott, így potenciálisnak tekinthető célcsoportot a legalább 50 fős vállalatok jelenthetik a piaci szolgáltatók számára; körükben összességében 10 százalékos az igénybe vétel gyakorisága. Az átfogó felmérés eredményei egyértelműen tükrözik, hogy nagyobb vállalatméret és magasabb PC-szám, több telephely, valamint [legalább részben] külföldi cégtulajdonos esetén szignifikáns mértékben magasabb az it-outsourcing igénybe vételének gyakorisága.


Az 50 főnél többet foglalkoztató vállalati körben az egyes outsourcingszolgáltatások közül az alkalmazásmenedzsment, az alkalmazásszolgáltatás, valamint a rendszerinfrastruktúra-kihelyezés bizonyult tavaly a legnépszerűbbnek. A Jelentés többek között a projektek támogatásához felkért szolgáltatók körét is felmérte, ennek eredményeként egy kifejezetten sok szereplőt felvonultató piac képe rajzolódott ki, néhány kiemelkedő céggel.

Az informatikai outsourcing rövid távon várható igénybe vételéről megoszlik a kutatásban meginterjúvolt vállalati itdöntéshozók véleménye: a tervek alapján a 10 fő feletti kör valamennyi szegmensében stagnálás prognosztizálható, míg mikrovállalati körben - amely a cégek számát tekintve domináns súlyt képvisel - inkább pesszimisták a tervek, ami [az igénybe vevők számát tekintve] összességében csökkenést eredményezhet, illetve a nagyobb cégek irányába mutató súlyponteltolódást valószínűsít.

A vizsgált további öt informatikai szolgáltatástípus legalább egyikét a teljes alapsokaság 19 százaléka, öszszesen közel 38 ezer cég vette igénybe az elmúlt évben. A szolgáltatás[oka]t igénybe vevők körében felülreprezentáltak a legalább 10 főt alkalmazó vállalatok. Bár a leggyakrabban alkalmazott megoldások sorrendje eltérő, összességében az alkalmazásfejlesztés, -tanácsadás, -testreszabás és -karbantartás, illetve a hardverés szoftvertelepítés, -támogatás emelhető ki, 10 százalék körüli penetrációs értékekkel.

A képzeletbeli rangsor ötödik helyén található IT-oktatást és -tréninget a hazai cégek jellemzően önmagukban, azaz nem konkrét megoldásokhoz köthetően vették igénybe. Az informatikai tanácsadást, valamint a rendszer- és/vagy hálózatintegrációs szolgáltatást már jóval nagyobb arányban kötötték a megrendelők valamely specifikus területhez, leggyakrabban it-biztonsági, valamint hálózati megoldáshoz, illetve telefonrendszerhez kapcsolódóan. Az adatfelvétel idején az év további részére vonatkozó tervek - az informatikai outsourcing területéhez hasonlóan - az egyéb informatikai szolgáltatások esetében sem valószínűsítenek növekedést, a döntéshozók elsősorban a kis- és mikrovállalatok körében nyilatkoztak pesszimistán.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások