Internet TV 2007 - YouTube, IPTV, set-top box

Internet TV 2007 - YouTube, IPTV, set-top box

2008. január 14. 13:30, Hétfő
A sávszélesség kánaán legnagyobb lehetősége, hogy végleg padlóra küldje a lineáris TV szolgáltatást és egy új, modern, "akkor és az kezdődik, amit én akarok" korszakba léptesse a világot. A technikai feltételek adottak, idén pedig egyre több helyen állt üzleti modell és korrekt jogosítási háttér ezen megoldások mögé.

Az online mozgóképek világában továbbra is győztes pozícióban van a YouTube és a csillió kisebb videómegosztó szájt, melyek többnyire rossz minőségű, rövid, de érdekes, sokszínű tartalmat nyújtanak sokmillió felhasználónak világszerte. Eközben persze ébredezni látszik a PC alapú Internet TV világa is, mellette viszont az IP alapú, de TV készüléken megjelenő televíziózás gyűrűzik egyre szorgalmasabban. A tempót gyorsítja az interaktivitás, a szabad választás lehetősége, illetve az egyre komolyabb minőség csábító ereje. 2007. mindenesetre nagy év volt ezen a területen is.

A YouTube mindent visz

Az egyre bővülő IPTV és Internet TV piacok ellenére a felmérések szerint továbbra is a Google tulajdonában lévő YouTube az első számú netes videó forrás a tömegek számára. Ez többek között igaz a bonyolított forgalomra, a látogatók, illetve az elérhető tartalmak számára is, de a fejekben is a YouTube, illetve alteregói jutnak eszébe az embereknek, ha online videózásról esik szó. Ezt a lehetőséget idén több hardvergyártó is igyekezett meglovagolni, így kerülhetett a boltok polcaira YouTube kompatibilis digitális kamera, amiről a rögzített mozgóképet pikk-pakk fel lehetett tölteni a szájtra, vagy éppen a hasonló cimkéjű mobiltelefonok, amik mind feltöltés, mind a videónézegetés szintjén össze lettek hangolva a szolgáltatással.


Ha ez nem lenne elég, akkor az egyébként is agyonhype-olt (hype: extrém érzelemnyilvánítás, túlreakció, túllihegés) YouTube összeszűrte a levet a szintén mindig erre gyúró Apple-vel, aminek eredményeképp az AppleTV és az iPhone is kapott YouTube támogatást, mindenki nagy örömére. Ezen túlmenően persze az egyéb (pl.: PDA) mobileszközökre is optimalizálják a YouTube-ot. Ugyan még nem minden klip elérhető ilyen formában, de folyamatosan történik a fájlok - egyébként jobb minőséget is biztosító, Apple által is támogatott - H.264 videókodekre való átkonvertálása.

A mobil elérhetőség természetesen már egy Google által kezdeményezett fejlesztés, csakúgy mint a megújult lejátszó, ami amellett, hogy kényelmesebb és egyben praktikusabb kezelőfelületet jelent, lehetővé teszi a videóra illeszthető overlay hirdetések elhelyezését is. A Google-nek persze meg kellett vívnia a harcot a nagy kiadókkal, jogvédőkkel is, de úgy tűnik sikerült horzsolásokkal megúsznia, hiszen a legtöbb kiadóval kölcsönös szerződéseket kötöttek. Ennek eredményeképp a YouTube kiadja az adott előadóval kapcsolatos nézettségi statisztikákat, a kiadók pedig belenyugodtak, hogy klipjeiket naponta milliók bámulják TV nélkül. E mellett a megosztó szájt mindent megtesz, hogy a sérelmezett jogvédett tartalmakat automatikusan kiszűrje rendszeréből.


A flash alapú videózás fejlesztéseinek köszönhetően egy olyan fejlesztés is elérhetővé vált, ami detektálja a felhasználó netkapcsolatának sebességét és amennyiben az elég gyors, az oldal felajánl egy magasabb minőségű változatot a videóból. Ez a funkció Steve Chen (YouTube alapítók egyike) szerint 2008. februárjától már élesben működik majd. Szintén ennek a fejlesztésnek a mesgyéjén csírázik a Flash Lite továbbfejlesztése is, ami minden eddiginél szélesebb rétegek számára teszi lehetővé a mobilon YouTube-ozást, főleg a Google mobil operációs rendszere, az Android megjelenésére alapozva. Tartalmi szempontból pedig jövőre jóval nagyobb arányban várhatóak professzionális vagy fél-profi alkotások a YouTube-on, köszönhetően a bevételmegosztási rendszer kiterjesztésének.

TV társaságok és filmstúdiók kísérleti nyulai

Az angolszász vidékeken idén egyre-másra ugrottak bele a TV társaságok a netes adásokkal kapcsolatos kísérletekbe, ami hálás dolog, de az eredmények egyelőre felemásak. Az USA-ban a legnagyobb társaságok, mint az ABC, CBS, NBC, FOX mind elérhetővé tették műsoraik egy részét saját weboldalaikon, de ezek a megmozdulások a helyi sajtó szerint inkább muszájból történtek, mint erős, motivált elhatározásból. A saját weboldalakon főként a sorozatok korábbi részeinek feltöltése lehetett sikeresebb, de e mellett próbálkoztak tartalmaik elhelyezésével más szájtokon is, akár fizetős, akár reklám által támogatott formában is. A nem túl merész próbálkozások egyike például az NBC akciója, akik internet alapon elérhetővé tették műsoraikat, csakúgy mint itthon az m1, m2 vagy TV2 teszi, de sokkal szemetebb módon. Bármely műsorszám csakis 7 nappal a sugárzás után érhető el, viszont a letöltés után 48 órával használhatatlanná válik.

Eközben az Egyesült Királyságban is egyre több TV csúszik fel a hálóra, de náluk a közszolgálati adók kerülnek fórba, mégpedig a BBC iPlayer szolgáltatásával. A teljes értékű internetTV jogi dolgok miatt, csak brit IP címről nézhető, de nem ez az egyetlen probléma, ami miatt támadták a megoldást. A BBC-t korrupcióval vádolták, mégpedig a Microsoft technológiájának egyoldalú támogatása miatt, aminek következtében sem Mac, sem Linux támogatása nincs eddig az iPlayernek. Az egyébként is citált megoldásba még a netszolgáltatók is rúgtak egy nagyot, nekik az a bajuk, hogy túl nagy sávszélességet követel meg az adatfolyam peer-to-peer technológiája. A vádak hatására a BBC az Adobe partnerség mellett döntött, aminek eredménye egy új iPlayer verzió kifejlesztése lesz, ami a flash megoldása révén támogat majd minden platformot, sőt a mobil eszközökre is van kilátás.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások