Bővül az elektronikusan intézhető ügyek köre

Bővül az elektronikusan intézhető ügyek köre

2008. január 1. 23:59, Kedd
Az idén tovább bővül, pontosabban ésszerűbbé válik az elektronikus adóbevallás rendszere. Az elv az, hogy az elektronikus bevallásra kötelezettek lehetőség szerint egyáltalán ne alkalmazzanak papíralapú ügyintézést.

Tavaly mintegy 13 millió bevallás érkezett az adóhivatalhoz elektronikus úton, amelyeknek fele a járulékokhoz kapcsolódik - mondta el a közelmúltban Szikora János, az APEH elnöke egy konferencián. Összesen 4,5 millió foglalkoztatási jogviszonyt jelentettek be a munkáltatók több mint 1,5 millió adatlapon, és 1,1 millió adózó regisztráltatta magát az ügyfélkapun. Az idén is bővülni fog az elektronikusan is intézhető ügyek köre: lényegében a már eleve elektronikusan bevallók számára teszi lehetővé a szabályozás, hogy egyéb ügyeiknél se legyenek a papíralapú intézkedésre kényszerítve. A legtriviálisabb ilyen hiányosság a személyijövedelemadó-bevalláshoz kapcsolódott: hiába adhatta be ugyanis az adózó a bevallását elektronikusan, az adó egy plusz egy százalékáról csak papíralapon rendelkezhetett.

Ez az idén már megváltozik, s a bevallással együtt a rendelkező nyilatkozat is beküldhető lesz elektronikusan. Emellett a bejelentéseket, változásbejelentéseket is letudhatják majd postai sorban állás nélkül az elektronikus bevallásra kötelezettek. Ezt kiegészítendő a nemleges igazolásokat (igazolás arról, hogy az érintettnek nincs adótartozása), a fizetési könnyítési kérelmeket is elő lehet terjeszteni online módon. Ezekre a kérelmekre az APEH sem papíralapú, hanem elektronikus űrlapot állít ki és küld el. Az adózóknak már elérhetőek egyebek közt az egyéni vállalkozások eva, áfa bevallásához, valamint a társaságiadó-kötelezettség bevallásához szükséges nyomtatványok. Az újítások révén az idén 59-fajta helyett csak 23-féle bevallást kér az adóhatóság - köszönhetően az összevonásoknak. Összesen ezer sorral lesz kevesebb az összes bevallási sor és a kitöltési útmutató is 150 sorral csökken.

Az idén 141 ügyfélszolgálaton lehet bankkártyával letudni az adófizetést, tartozásrendezést. Az OTP által működtetett terminálok a fizetéssel együtt igazolják is a tartozás rendezését, vagyis nem kell külön sorba állni azért, hogy az ügyfelek megkaphassák a nullás igazolásukat.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások