Az internet vásárlás elôtti tájékozódás terepe

Az internet vásárlás elôtti tájékozódás terepe

2008. január 3. 14:16, Csütörtök
Az internethasználat intenzitásának markáns növekedése mellett annak szerepe is változóban van - állapítja meg a GfK Hungária Internet Insight Reportja.

A vásárlás elôtti informálódás terepe - különösen a tartós fogyasztási cikkek esetében - mára már jelentôs mértékben áttevôdött az internetre és bár az online vásárlás jelen pillanatban még kis súllyal szerepel a B2C költések között, napjainkban mégis egyre fontosabbá válik az internet mint virtuális piactér szerepe Bár az online értékesítés is egyre fontosabb, az online tájékoztatás egyenesen megkerülhetetlen. A netezôk többsége gyakran szokott vásárlás, vagy egy szolgáltatás igénybevétele elôtt tájékozódni az interneten. A tájékozódás elsôsorban a termékjellemzôkre, az üzletek elérhetôségére és nyitva tartására terjed ki, de magas azok aránya is, akik az internet segítségével hasonlítják össze az árakat, illetve tesztoldalakon, vásárlói fórumokon mérik fel a termék, szolgáltatás minôségét.


A felhasználók az elmúlt évben leginkább menetrendrôl, könyvekrôl, TV műsorról, mobiltelefon készülékekrôl, moziműsorról, kulturális és sportrendezvényekrôl, valamint képzésekrôl tájékozódtak az interneten. Megrendelést könyvekre, készétel házhozszállításra, CD/DVD-re, valamint internetszolgáltatásra adtak le online módon a legnagyobb arányban. Az online költési arány a repülôjegyek esetében a legmagasabb. Azok, akik az elmúlt évben interneten vásároltak repülôjegyet, az összes repülôjegyre kiadott pénzük 63 százalékát internetes jegyvásárlás során költötték el.

Bár az intenzív internetezôk 75 százaléka rendelt már valamilyen terméket, vagy szolgáltatást interneten keresztül, a fizetés többnyire utánvétellel történik. A teljesen online vásárlók - azaz a fizetést bankkártyával, illetve online számla útján (pl. PayPal) is online teljesítôk - aránya 26 százalék; arányuk csak a legintenzívebb nethasználók csoportjában magas (57 százalék). Az, hogy az online fizetési módozatot választók aránya még a dombornyomott bankkártyával rendelkezôk körében is igen alacsony, arra enged következtetni, hogy az online kereskedelem, és fizetôs letöltés bôvülésének lélektani akadálya az online fizetéssel szembeni bizalmatlanság.


A válaszadók számára online vásárlással kapcsolatban a legfôbb szempont a virtuális piactéren kínált árucikkek kedvezô ára. Második legfontosabb érvként az online felületeken az egyes termékeket, szolgáltatásokat kísérô részletes leírás minôsül. Az online nem vásárló internethasználók kételyeit firtató kérdésekre adott válaszokból kiderül, hogy 82 százalék azért nem vásárol az interneten, mert "szereti a megvásárlandó termékeket kézbe venni, ellenôrizni", 57 százalék pedig "nem bízik az online fizetési módokban". A megkérdezettek 44 százaléka jelezte, hogy "nem bízik az áru minôségében", 20 százalék a szállítás pontosságát kérdôjelezi meg, 12 százalék pedig nem rendelkezik megfelelô bankkártyával, illetve online bankszámlával.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások