2008. január 17. 20:01, Csütörtök
Franciaország a közszolgálati média finanszírozására megadóztatja az "újfajta kommunikációs eszközöket".
A kereskedelmi csatornák hirdetési bevételének megadóztatása mellett az "újfajta kommunikációs eszközökre" is adót vet ki a francia állam, hogy teljesen fedezni tudja a közszolgálati elektronikus médiában, így a köztelevízióban és a közrádióban is megszüntetendő reklámok miatti bevitelkiesést - jelentette be Nicolas Sarkozy francia államfő.
A köztársasági elnök - aki
múlt heti sajtótájékoztatóján beszélt először arról, hogy a kormány még idén megszünteti a reklámokat a közszolgálati televíziózásban - ezzel megerősítette a Les Échos című gazdasági napilap értesülését, amely szerint jövőre 1-2 százalékos adót vet ki a francia kormány minden új vásárlású televízióra, számítógépre, mobiltelefonra vagy DVD-lejátszóra. Az így befolyó 170-340 millió eurós összeget a France Télévisions és a Radio France támogatására fordítja a kormányzat. A közmédia 830 millió eurós bevételkiesésének másik részét pedig a korábbi híreknek megfelelően a kereskedelmi csatornák hirdetési bevételére kivetendő adóból kívánja finanszírozni.
A kereskedelmi televíziók az elmúlt napokban azon félelmüknek adtak hangot, hogy az új intézkedéssel végül ők rosszul járnak. Attól tartottak ugyanis, hogy a közszolgálati csatornáktól elnyert hirdetők utáni bevétel kevesebbnek bizonyul az állam által kivetett új adónál. A közszolgálati médiumok vezetői úgy vélték, hogy a kormány egyes csatornák privatizálására készül. Ezt Sarkozy csütörtökön cáfolta és kijelentette, hogy az "újfajta kommunikációs eszközökre" kivetett adóval az állam teljes egészében pótolni fogja a közmédia bevételkiesését.
Mivel az elektronikai cikkek éves forgalma mintegy 17 milliárd euró, ebből a forrásból 170-340 millió euró folyna be. Ez ugyan segíthet, de nem pótolhatja a televíziók reklámbevételeit. Bár minden háztartás évi 116 eurós előfizetési díjat fizet, a közszolgálati tévécsatornák reklámbevétele 2006-ban 833 millió euró volt, s az első becslések szerint 2007-ban elérte az egymilliárdot. Francois Fillon miniszterelnök korábban elárulta: a France Televisionban tömörült csatornákat felszólították, hogy takarékoskodjanak, és a különbözetet esetleg a kereskedelmi televíziók árbevételeiből fedezzék, miután feltételezhető, hogy a jelenleg a köztévékben futó reklámok a magántelevíziókhoz vándorolnak át. Sarkozy eredeti elképzelése az volt, hogy a költségeket teljes egészében ebből finanszírozzák, de a cégek kemény ellenállása miatt kénytelenek megfontolni minden olyan eszköz megadóztatásának lehetőségét is, amelyek a tévéadások vételéhez kapcsolhatók.
Az új adó miatt a Les Échos szerint a kommunikációs eszközök ára átlagosan 15-30 euróval emelkedne jövőre Franciaországban. Az elektronikus és audiovizuális ipar szakszervezeti vezetői és a nagykereskedők képviselői jelezték, hogy azonnali hatállyal találkozni kívánnak a köztársasági elnökkel a kérdés tisztázására.
"Azt szeretném, ha a közszolgálati televíziózás tényleg különbözne a kereskedelmi csatornáktól. Mert ha a köztévé ugyanolyan műsorokat sugároz, mint a magánadók, akkor felmerül a kérdés, mi is az a közszolgálati érdek... Ezért szeretném ha a (közszolgálat) a nézettségi kötelezettségek és a hirdetési bevételek utáni hajszolás alól felszabadulna" - hangoztatta Sarkozy. "Többé senki nem használhatja azt a rossz ürügyet, hogy a nézettségi diktatúra megakadályozza abban, hogy a közszolgálati televíziózásnak megfelelő programot sugározzon" - tette hozzá. Az intézkedés a közrádiót is érinti, amelyről az elnök azt mondta: "több idő lesz információs műsorokra, kultúrára és sokszínű zenei programokra".