Tovább terjed az üzleti szélessáv

Tovább terjed az üzleti szélessáv

2008. március 19. 13:36, Szerda
Két folyamat határozza meg az üzleti internet-hozzáférési piacot: tovább bővül a szélessávú technológiák penetrációja, és kisebb átrendeződés figyelhető meg a vállalatok által használt hozzáférési technológiák vonatkozásában.

A BellResearch kutatási eredményei szerint a legalább egy alkalmazottal rendelkező és ténylegesen működő társas vállalkozások 60 százaléka csatlakozik valamilyen szélessávú technológia segítségével az internethez. A növekedés az előző évhez képest mintegy 8 százalék, amely egy év alatt mintegy 20 ezer új szélessávú előfizetőt jelentett ezen a piacon. A penetráció töretlen emelkedésének egyrészt oka a technológiai upgrade azoknál a cégeknél, amelyek korábban keskenysávú internet-hozzáféréssel rendelkeztek, másrészt általánosan jellemző, hogy az új belépők többnyire már kizárólag szélessávú előfizetés beszerzésével létesítenek internetkapcsolatot.

A nagyvállalati szegmensben a szélessávú internethasználat évek óta gyakorlatilag teljesnek tekinthető, az elterjedtség 2007-ben pedig már a középvállalatok körében is megközelíti a 100 százalékos szintet. Az elmúlt időszakban a kisvállalatok jelentős fejlődésen mentek keresztül: míg két évvel korábban csupán 61 százalékos szélessávú penetráció jellemezte őket, addig 2007-ben a mutató értéke elérte a 86 százalékos szintet. Az új szélessávú piaci szereplők többsége 5 alkalmazottnál kevesebbet foglalkoztat, ennek ellenére 2007-ben csak minden második mikrovállalat internetezik szélessávon.

A hozzáférési technológiák közül továbbra is az xDSL a legelterjedtebb, az elmúlt évben minden második új belépő választotta ezt a megoldást. A penetráció az internetező vállalatok körében 61 százalék, a technológia népszerűsége a kedvező árképzésnek és a viszonylag magas letöltési sávszélességnek köszönhető. A szolgáltatás különösen kedvelt a kis- és középvállalatok körében, itt a technológia elterjedtsége eléri a 70 százalékot is.


A kábeltévés internet-előfizetések - az xDSL-piachoz hasonlóan - a hazai b2b jellegű internet-hozzáférési piac dinamikusan fejlődő szegmensét képezik. A viszonylag magas sávszélességhez tartozó kedvező árfekvésnek köszönhetően 2007 elején már 20-30 ezer üzleti előfizetőt regisztráltak a kábeltévé-szolgáltatók. Az internet-előfizetéssel rendelkező cégek közül a legalább 10 főt foglalkoztatók körében minden tizedik, a mikrovállalati szegmensben pedig minden ötödik szervezet kábeltévés interneten keresztül éri el a világhálót.

A dial-up kapcsolatok - a több éve tartó trendnek megfelelően - folyamatosan háttérbe szorulnak, arányuk évről évre csökken. Ennek ellenére az internetező cégek 16 százaléka - elsősorban a mikrovállalati szegmens - jelenleg is keskenysávú, betárcsázós hozzáférést használ. Bár a 2006/2007-es terminusban is jelentős volt a migráció a szélessávú hozzáférési technológiákra, a vállalatok egy része az eltérő tevékenységi kör, az alacsonyabb sávszélességigény miatt vagy back-up megoldásként továbbra is betárcsázós hozzáférést alkalmaz.

A bérelt vonali hozzáférések tipikusan a nagyvállalati szegmensre jellemzőek. A dedikált, nagy megbízhatóságú, szimmetrikus és menedzselt kapcsolatot biztosító, ugyanakkor viszonylag drága technológiát a 250 főnél többet foglalkoztató vállalatok több mint fele használja, valamivel nagyobb arányban, mint az xDSL-technológiát. A legalább 10 fős cégek körében a bérelt vonali technológia penetrációja 11 százalék, a kapcsolatok többsége még réz érpárra épülő megoldás.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások