Eljön a floppy halála az ügyintézésben

Eljön a floppy halála az ügyintézésben

2008. március 25. 07:18, Kedd
Bár már tavaly is lehetőség volt az elektronikus nyenyi elküldésére, mégsem éltek vele sokan, mert azt csak az utolsó pillanatban vezette be az ONYF. Az idén azonban valószínűleg a négymillió foglalkoztatott zöméről nem floppyn jelentenek már.

Nem kell sok idő és az utolsó olyan ügyintézési mód is eltűnik, amely a számítástechnika kőkorszakára emlékeztet. Már tavaly sem volt kötelező floppyn leadni a nyugdíjbiztosítási egyéni nyilvántartást (nyenyi), lehetett helyette az elektronikus ügyintézést is választani. A gond az volt, hogy a szabályozást viszonylag késve, gyakorlatilag az utolsó pillanatban vezette be az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF).

A jogszabály alapján április 30-áig kell eljuttatni a szükséges adatokat az ONYF-hez. Az elektronikus adatszolgáltatást lehetővé tevő rendszer azonban csak április 16-ától indult el, akkorra pedig sokan már túl is voltak a kötelezettségen. Az idén valószínűleg más lesz a helyzet: eddig a regisztrált foglalkoztatók 15 százaléka választotta az elektronikus ügyintézést. Ez az arány azonban biztosan nő majd, hiszen az adatszolgáltatási roham még csak most következik. Vagyis a több mint négymillió foglalkoztatott túlnyomó többségéről biztosan elektronikusan tesznek majd jelentést - tudtuk meg az ONYF-től.

Ha valaki szeretne áttérni az elektronikus ügyintézésre, harminc nappal az adatszolgáltatási határidő lejárta előtt - vagyis március utolsó napjaiban - nyilatkoznia kell erről. Erre azért van szükség, mert a bejelentőlap rögzítése teszi csak lehetővé, hogy az e-nyenyi rendszerét használni tudják az érintettek. Maga a bejelentőlap rögzítése nem vesz igénybe harminc napot, de a főigazgatóság csak ekkora átfutással tudja garantálni azt - főleg azért, mert a határidők közeledtével rendre tömegével érkeznek a nyomtatványok.

Az ONYF a törvényi kötelezettség miatt alakította ki az elektronikus adatszolgáltatás rendszerét. A projekt célja nem a költséghatékonyság javítása volt tehát, hanem az az állami szándék, amely a közigazgatás adminisztrációs korszerűsítését célozta. A modernizálás járulékos haszna az is, hogy sokkal kevesebbe kerül az elektronikus adattárolás, mint a floppylemezek feltornyozása.

Az idén általánossá válhat az elektronikus ügyintézés. Az adóhatóság nemcsak a bevallásokat, befizetéseket, hanem a nyilatkozatokat és igazolásokat is befogadja elektronikusan, emellett a cégbejegyzéssel, cégügyintézéssel kapcsolatos feladatokhoz sem kell felállni a fotelból. Ehhez jöhet a nyenyi adatszolgáltatás is széles körben.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások