Aki sikerre vitte az IndexToolst

Aki sikerre vitte az IndexToolst

2008. június 6. 05:25, Péntek
Sosem szabad várni a megfelelő pillanatra és a megfelelő emberekre, mert a csillagok tökéletes állása sohasem következik be. Mi viszont mindenről lekéshetünk - állítja Szőke Márton, a webanalitikával foglalkozó IndexTools cég tulajdonosa, akinek cégét a közelmúltban vásárolta meg a Yahoo!

- Nem sok magyar társaság mondhatja el, hogy olyan sikeres világcégtől kapott vételi ajánlatot, mint a webes nagyhatalomnak számító Yahoo! Mit érzett?
- A valóság összetettebb. Nálunk már korábban is kopogtattak vevőjelöltek, de a nagyágyúk nem direktben, hanem befektetési bankon keresztül keresik meg, tesztelik a kiszemelt vállalkozásokat. Az igazán izgalmas az, amikor kitudódik, hogy ki van a másik oldalon...

- Még húszéves sem volt, amikor a vállalkozók világát választotta. Miért?
- Amerikában járva megfogott, hogy mindenütt szalagkordonnal oldják meg a gyakran hihetetlen embertömeg irányítását. Mivel önálló akartam lenni, felvettem a kapcsolatot az angol gyártóval, akinek a termékeit elkezdtem importálni. Nem sokkal ezután, 1997-ben beiratkoztam a bécsi közgazdaság-tudományi egyetemre, amit megkönnyített, hogy a fél családom Temesvárról származik és nálunk mindig nagy hangsúlyt kapott az idegen nyelvek ismerete. A vállalkozás ügyviteléhez egy virtuális titkárság szolgáltatásait vettem igénybe, miközben folyamatosan mobiltelefonoztam és ingáztam a két főváros között eleinte stoppal, vonattal, majd saját kocsival. Kifejezetten élveztem, hogy az egyetemen tanultakat a gyakorlati életben hasznosíthatom.

- Hosszú távon miért nem a kordonpiacot választotta?
- Amikor az üzlet sínre került, elfogyott a motivációm. Ráadásul a termékkört tekintve behatárolt piacról van szó, a továbblépéshez másfajta áruféleségeket is fel kellett volna venni a palettára és ehhez további alkalmazottakra is szükség lett volna. Így az üzletet most édesanyám viszi tovább, aki korábban nem volt vállalkozó, de megszerette ezt a munkát, én pedig a szoftveripar felé indultam el.

- Azt hallani, hogy a kordonokon keresett 50 millió forinttal indította az IndexToolst.
- Ezt nem úgy kell érteni, hogy 50 millió forint volt a számlánkon, hanem úgy, hogy összességében - mivel a két üzletet egy ideig párhuzamosan futtattam - ennyi pénzt használtam az indulásra.

- Mi volt a legfontosabb tanulsága az első vállalkozásnak?
- Az önbizalom megszerzése. Összeszorult a gyomrom, amikor először telefonáltam az angol partnernek, hogy szeretném a termékeit forgalmazni. Menet közben azonban megszűnt a lámpaláz és már nem rágódom egyfolytában azon, vajon mit gondol rólam az üzleti partnerem.

- Miért éppen a szoftverfejlesztést választotta?
- Nem minden előzmény nélküli ez, mivel időközben összetalálkoztam mai üzleti társammal, Galántha Péterrel, aki szoftverfejlesztő. Az is kiderült, hogy a kordonokat nem lehet a hagyományos módon marketingelni, mert ez tipikusan olyan termék, amit az utolsó pillanatban vásárolnak meg. Amiatt fordultunk a keresőmarketing felé, hogy a weben a lehető legjobb találati aránnyal érjenek el minket. A weboldalak látogatottságát, a kampányok eredményességét elemző webanalitika területére - ahol 2001-ben jelentünk meg az első termékkel - pedig a hatékonyság növelése, a versenytársak megismerésének szándéka vezetett minket. Szerencsés, hogy először az ügyfél-, majd a szolgáltatói oldalról kezdtem megismerni ezt a piacot. Programozni ugyan ma sem tudok, de az évek során sok mindent megtanultam, ami a fejlesztési stratégia kialakításakor jól jön.

- Önöknél a magyar átlaghoz képest kifejezetten luxusnak nevezhető, ergonomikus bútorokkal - és egy biliárdasztallal is - találkozhat az ember. Miért nem sajnálja erre a pénzt?
- Mivel a fejlesztőink és az értékesítők szinte teljesen külföldre dolgoznak, a multikhoz hasonlóan arra törekszünk, hogy olyan munkatársaink legyenek, akik otthonosan mozognak a megszerzett piacainkon. Olyanokra van szükségünk, akik nemcsak beszélik az angol nyelvet, hanem az ügyfél kérdéseit megválaszolva eladni is képesek. Ebből eredően jó néhány külföldi - brit, amerikai, román - munkatársunk van, akiket nemcsak anyagilag akarunk megbecsülni. Meggyőződésem, hogy a minőségi munkához minőségi környezetre van szükség és egyébként sem ez a legmeghatározóbb költsége a cégnek. Sőt, a számítógépparkot azért újítjuk meg folyamatosan, mert annál nagyobb pazarlás nincs, mint amikor a hatékony munkavégzést az elavult technológia hátráltatja.

- A sokféle nemzetiség megkönnyíti vagy nehezíti a munkát?
- A többféle megközelítés előbbre viszi a céget és beleivódik a vállalati kultúrába. Az is előny, hogy mi termékben tudunk gondolkodni és a folyamatos termékfejlesztés összekovácsolja a csapatot, amely büszke arra, hogy nemzetközileg is elismert cégnél dolgozik.

- Miért fordultak azonnal a nyugati, elsősorban a brit és az amerikai piac felé?
- Az első pillanatban tudtuk, hogy szoftverfejlesztésből Magyarországon nem lehet megélni, ráadásul a magyar piac még ma is hátrébb tart, mint a nyugat-európai és főként az amerikai. Ha mi a hazai piacra fejlesztettünk volna valamit, abból nem lehetett volna világszintű termék. Ha pedig először itthon jelenünk meg, majd a régióban, utána nyugaton, akkor az iparág sajátosságai miatt mindenről folyamatosan lekésünk.

- Nyugaton miként fogadták az önök jelentkezését?
- Nem úgy kezdtük, hogy magyar cég vagyunk, hanem úgy, hogy mi vagyunk az IndexTools - tudatosan választottunk nemzetközi nevet, építettünk ennek megfelelő portált. Amikorra kiderült, hogy honnan származunk, addigra az ügyfél már kipróbálta a terméket és már nem az számított, honnan jöttünk, hanem az, hogy mit tudunk. Miután pedig a legnagyobb szájtok forgalmát is elkezdtük mérni, már senkit nem foglalkoztatott ez a kérdés. Eleinte viszonteladókkal dolgoztunk, majd a bizalom erősítése céljából 2005-ben létrehoztuk a most négyfős manhattani, majd idén januárban a kétfős frankfurti irodánkat.

- Mikor érezte először azt, hogy jó az irány?
- A második-harmadik évben már olyan visszajelzéseket kaptunk, ami megerősített bennünket. Az amerikai piacon azért is jó dolgozni, mert ott az emberek szeretik minden különösebb elvárás nélkül elküldeni akár a pozitív, akár a negatív kritikát, ami kifejezetten segíti a munkát, a fejlődést.

- Miként talált megfelelő embereket a külföldi irodákba?
- A legfontosabb az volt, hogy rövid időn belül betöltsük az állásokat, nem volt időnk várni. Vettünk egy nagy levegőt és felvettünk embereket. Aztán aki nem teljesített megfelelően, attól előbb vagy utóbb megváltunk. Hiába is vártunk volna a megfelelő időre és emberre, mert nincs tökéletes pillanat és nincs tökéletes ember. Egyszerűen tenni kell valamit és az biztosan jobb, mint ha nem csinálunk semmit.

- Említette, hogy korábban is jelentkeztek már vevőjelöltek. Miért éppen a Yahoo! mellett döntött? Mennyit számított az ár és mennyit a jövőbeni stratégia, hiszen néhány évig önnek és a munkatársaknak is itt kell maradniuk.
- Azonos ár és ár között - a kapcsolódó feltételrendszerek miatt - nagy különbségek lehetnek. Azt is tudni kell, hogy az ilyen üzleteknél sosem másnap, hanem lényegesen később, a meghatározott eredmények teljesülése után jelenik meg a teljes összeg a számlán. Számomra nem volt mindegy, hogy miként él tovább az a cég, amelyet felépítettem és mi lesz a munkatársakkal. A tárgyalási pozíciót megkönnyítette, hogy sem korábban, sem most nem én kerestem a vevőt. Ráadásul amíg a multik egyesülésekor általában azonnal felmentik az egyik menedzsmentet, itt önmagában kevés a szoftverkód átadása, mert az igazi tudás a fejekben van.

- Gondolkodott már azon, hogy - egészen más anyagi helyzetben - mihez kezd majd a jövőben?
- Hazudnék, ha azt mondanám, hogy egyáltalán nem gondolkoztam ezen, de konkrétumokra még nem jutottam. A legfontosabb számomra most az integráció sikere, ami az én nevemhez is kötődik. A szakma véleménye szerint ugyanis a Yahoo-IndexTools olyan jó kombináció, hogy csak elrontani lehet. Most tehát azon dolgozom, hogy ez semmiképpen sem történjen meg.

- Az üzleti életben mit tart a legfontosabbnak?
- Szeretem, ha az emberek adnak a szavamra, ha a szakmai tudásomat és a tapasztalatomat a leghatékonyabban tudom felhasználni egy csapat, projekt vagy vállalkozás fejlődése érdekében.

Karrierív Szőke Márton 29 éves, a bécsi közgazdaság-tudományi egyetemen tanult közgazdász szakon, 1998-ban, 19 évesen megalapította a szalagos kordonok forgalmazásával foglalkozó Tensa Kft.-t, 2000-ben pedig létrehozta a webanalitikai szoftvereket fejlesztő IndexToolst.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások