Szaporodnak a magyar hírszájtok

Szaporodnak a magyar hírszájtok

2008. június 23. 23:49, Hétfő
2008-ban végre kezd beindulni a magyarországi online tartalomszolgáltatói piac - állította a néhány hete debütált Hírsarok főszerkesztője, aki sok nagyon XX. századi dologgal traktálta a lap bemutatóján jelenlevőket. Idén a klasszikus online paletta több új, újszerű illetve újszerűnek látszani akaró lappal bővült, ezeket vettük most górcső alá.

Weboldalt indítani trendi dolog a XXI. században. Laikusként bárki azt gondolhatja, hogy új sajtóorgánumként nem is érdemes másba kezdeni, mert itt nincs nyomdaköltség meg terjesztési díj. Igaz helyette van ugyanolyan infrastruktúra- és humánerőforrás igény, üzemeltetési költség és természetesen a szokásos médiapiaci farkastörvények. A bevezetővel citált mondat állításával ellentétben a magyar tartalomszolgáltatói szektor igen erős régiós összehasonlításban is. Míg a környező országok némelyikében az elektronikus kereskedelem, máshol a szolgáltatás volt a húzóágazat, addig nálunk főként a hírszolgáltatás. Köszönhető ez főleg az 1995-ben született iNteRNeTTo nevű első igazi nagy hazai hírportálnak, amiből egy kiadó üzleti ballépésének során a ma is meghatározó szerepű index.hu bújt elő 1999-ben.

Ezt az index.hu-t 2004-ben két részletben 2 milliárd forintért vásárolta fel egy Nobilis Kristóf nevű pénzügyi befektető, ebből pedig egyértelműen látszik, hogy a magyar online médiában már akkor is volt perspektíva. A másik vezető online tartalomszolgáltató értékéről nincs publikus kimutatás, de elég azt tudni róla, hogy az [origo] a T-Online örökbecsű takaros kincse. A régi szép időkben is pénz kellett egy online laphoz, ami az akkori Matáv-Axelero tengelyen megvolt, így könnyen építhettek belőle egy óriási, de egyenként apró lapokból álló piramist.

2008 így messze nem a magyar netes sajtó kezdete, maximum idén esett le a keménykalaposoknak is, hogy ennek a felületnek van jövője. Talán véletlen, talán üzleti-társadalmi okai vannak, de az eddigi 2-3 pólusú általános sajtóból és a tematikus szaklapokból álló magyar webbe szinte egyszerre szerette volna beszőni magát négy trónkövetelő is. A zoom.hu az index szerint őket kopírozva lépett be, zászlójára tűzve, hogy politikailag kiegyensúlyozott lap lesznek, a zona.hu pedig egy eddig szokatlan szerkezetű, kinézetű és műfaji összeállítású kísérlettel vágott neki életének. Az RTL Klub sok év ígérgetés után most végre tényleg nekivágott a netnek, a telekommunikációs szektorból pedig a T után egy másik szereplő, a Pannon is elérkezettnek látta az időt, hogy tartalmat adjon a népeknek. Négy különböző motiváció, négy különböző irányú közeledés, a cél mégis közös: olvasókat gründolni és hirdetőket magukhoz édesgetni.

Infosarok - Hírsarok
A Pannon egy klasszikus mobilszolgáltató, aki perceket és Mhz-eket árult eddig. 2008 májusának végén pedig meglepetésszerűen előrukkoltak egy komplett portálrendszerrel, amihez szerkesztőség, hírszájt, kezdőlap és talán még medvecukor is dukál. A bemutató sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy 100 milliós költségvetésű projektről van szó, ami ezek szerint csak fele olyan komoly, mint a kormanyszovivo.hu 200 millióért.


Hírsarok: Gigantikus méretű képek, a szöveges tartalom érdektelen

A küldetés a készítők szerint, hogy "praktikus, biztonságos és megbízható tartalommal lássák el ügyfeleiket, amely a kezdő és a gyakorlott internetezők számára egyaránt hasznos kiindulópont lehet." A szlogen pedig egészen meredek: "Ha jó helyről indulsz, jó helyre érkezel". Mindkét idézetre elegendő annyi kommentár, hogy "LOL". Ezt pedig minden kezdő és haladó internetező tudja, mit jelent. A probléma az, hogy 100 millióból sikerült csinálni egy viszonylag kötött kezdőlapot és egy freeblog igényességgel megáldott dizájnú híroldalt. A hírsarok oldal célkitűzése, hogy a netes olvasóknak összeválogassák a legmegfelelőbb híreket, fordítom: a saját írások helyett/mellett más létező lapoktól vásárolnak cikkeket. Az IT cikkeket például az IDG Lapkiadótól, legalábbis a mobilos híreket már a bemutatón is tőlük olvashattuk, de később valószínűleg tovább nyílik az olló.

A Hírsarok megjelenése azon túl, hogy a puha pasztelles, lekerekített blogdizájn, sokat merít a bulvár értékekből és a nyomtatott lapokhoz hasonlóan óriási képekkel próbálja elnyomni a szöveges tartalmat. Innováció tartalma nulla, semmi olyat nem mutat, amiből nem volt már eddig is 10 darab.

A csoport másik létező tagja az Infosarok, ahol a Hírsarokra mutató linken az "í" rövid, mutatva az igényességet, ezen túl pedig összegereblyéztek mindent, amit a neten találtak, úgy ahogy a Sanomás Startlapon látták. A sajtótájékoztatón kiemelték, hogy az oldal biztonságos és innen csak jóságos helyre juthat el bármely cserfes csemete. Persze ha a lap tetején lévő Google keresőbe beírjuk, hogy "anal fisting", máris csúnya linkeket kaptunk. Ez alapjában véve nem baj, csak ne kampányoljunk olyan dolgokkal, ami nem igaz. Köszönöm. Az ígéretek szerint hamarosan mindenféle-sarok tematikus oldalak áradata kap el minket, körülbelül úgy, ahogy a Sanoma tanította azt a "start" szóval. További elmélyüléshez ajánlom kedves kollégáim szösszeneteit itt és itt

Zoom.hu
Egy kicsit már lejárt lemez, hiszen már pár hete nagy divat szapulni a dizájnért és közönséget megosztó írásokért, ebbe nem szállnék be semmiképp. A szájt a klasszikus hírportál felépítést követi, ami ha sok évvel ezelőtt indult volna, akkor teljesen érthető is lenne. Így viszont a kreativitás hiányára tudok csak gondolni, vagy esetleg egy magabiztos, tuti üzleti sikerre hajazó receptből főzésre.


Zoom: Több évvel megkésett koncepció

A HVG médiablogja alaposan kivesézi szerkezetileg az oldalt, a FigyelőNet a megvalósíthatóságot kérdőjelezi meg és szakértő megszólalóival azt a félelmet erősítteti meg, hogy a jó fizetésért elcsábított újságírókkal megvalósított minőségi lap drága mulatság, a sikerhez vezető út pedig igen csúszós. Az index.hu pedig egyenesen jogi fenyegetésbe kezdett a véleményük szerint ellopott oldalszerkezet miatt.

Új lapot indítani tény, hogy sok pénzbe kerül, olvasókat odaszoktatni viszont nem egyszerűen pénzkérdés. A marketing fontos, a drága újságírók által készített színvonalas írások szintén, de van egy meghatározhatatlan egyéb tényező, amivel nem lehet kalkulálni. Nehéz elképzelni, hogy a szabadszájú index, a konzervatív [origo], a kimért és alapos HVG és a visszafogott FN mellett el tud menni egy új szereplő. Inkább valószínű, hogy beáll a sorba, felveszi a pozícióját, harap egyet a tortába, majd 1-2 év múlva a kiadásokat hozzáigazítják a bevételekhez, sutba dobva a világmegváltó terveket.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások