Válság előtt az LCD-piac - meddig zuhanhatnak az árak?

Válság előtt az LCD-piac - meddig zuhanhatnak az árak?

2008. július 31. 13:46, Csütörtök
A szakértők szerint a televíziókhoz és számítógép-képernyőkhöz használt LCD-panelek iránti érdeklődés elérte a csúcsát - innen már csak lefelé vezet az út. Az elemzők annak ellenére pesszimisták a folyadékkristályos kijelző-gyártók jövőbeli teljesítményével szemben, hogy a második negyedévben jelentős profitnövekedést jelentettek mind a legnagyobb tajvani, mind a rivális koreai cégek.

A Financial Times tudósítása szerint a világ második legnagyobb LCD-panel gyártója, az LG Display augusztus végétől 10 százalékkal csökkenti kapacitását. A társaság bejelentése nem volt egyedülálló: hetekkel korábban a Samsung, pár nappal az LG bejelentését megelőzően pedig a tajvani AU Optronics (AUO) - a szektor harmadik legnagyobb szereplője - jelzett előre hasonló mértékű kapacitás-csökkentést. Az AUO elnökének nyilatkozata egyrészt a szektor egészét érintő trendről számolt be, másrészt kiemelte: egy évtizede először fordul elő az LCD-panelek gyártása terén, hogy a szereplők a hagyományosan az év legnagyobb forgalmát ígérő harmadik negyedév során csökkentik gyártókapacitásukat.

Az elemzők szerint épp akkor alakult ki túlkínálat a folyadékkristályos kijelzők piacán, amikor a világgazdaság egésze leszálló ághoz érkezett, így a keresleti oldalon mindenképp visszaesés várható. A háztartási elektronikai cégek gyorsan reagáltak a trendfordulóra, és már most visszafogták a megrendeléseiket - áresést idézve elő a szektorban. Az LCD-gyártók többsége úgy vélekedik, hogy a termékeik iránti kereslet csökkenését nem a fogyasztók érdeklődésének apadása idézte elő, mindössze az elektronikai cégek óvatossága tehető érte felelőssé. Ennek ellenére továbbra is kérdésesnek tartják, hogy a termelés augusztusra tervezett csökkentése elégséges lesz e az árak stabilizálására.

A tajvani HP Chang piackutató cég szerint a mostani, 10 százalékos teljesítménycsökkenés mindössze arra lesz elegendő, hogy az első félévben tapasztalt túltermelést korrigálja - ahhoz, hogy az LCD-panel gyártók a kereslet növelésére is elégséges áresését tudjanak előidézni, mintegy 15 százalékos teljesítménycsökkentésre lenne szükség. A HP Chang előrejelzése szerint a jövő év első felében az átlagosnál nagyobb érdeklődésre számíthat a piac, ám a második félévben az új gyárak beindulása miatt újra felborulhat a kereslet és a kínálat egyensúlya. Ez magyarázhatja az AUO múlt heti bejelentését is, miszerint a társaság a piaci viszonyok tükrében akár el is halaszthatja az új, nyolcadik generációs gyárának bővítését. (A Samsung Electronics és az LG új gyárai a hírek szerint 2009 második félévében kezdik meg a termelést.)

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások