Idén nem drágultak a Sziget belépők

Idén nem drágultak a Sziget belépők

2008. augusztus 5. 02:54, Kedd
Új tulajdonossal, rövidebb ideig, ugyanolyan jegyárakkal nyit az idén a Sziget Fesztivál. Az olcsó nyaralás alternatívájaként tizenöt éve először megrendezett fesztivál mára 2,5 milliárd forintos büdzséjű megarendezvénnyé vált, több mint 370 ezer látogatóval.

Az idei Sziget Fesztivál lényegében mérföldkő lesz a tizenöt éves rendezvény történetében. Az elmúlt évek trendjével ellentétben - egyre hamarabb kezdődött a fesztivál, nulladik, majd mínusz egyedik nappal - az idén két nappal rövidebb lesz - hét plusz egy helyett öt plusz egy napos. Kérdés, mennyiben befolyásolja ez a kurtítás a profitot: egyrészt a kevesebb nap szükségszerűen kisebb költséget jelent a szervezőknek, ugyanakkor adott esetben ezt el is veszíthetik a nézőszám csökkenésével. A hetijegyesek száma nyilván nem változik, a nagy kérdés a napijegyesek számának alakulása.

A szervezők ugyanakkor nem számítanak a rövidebb idővel arányos látogatószám-csökkenésre, mivel sűrűbb programok várnak a napijegyesekre. A statisztikák szerint ugyanis aki napijegyvásárlásra szánja rá magát, általában egy-két napot "dorbézol" a Szigeten, amit a rövidített változatban is megtehet.

A látogatószám miatti aggodalmak ugyanakkor cseppet sem hanyagolhatók el, a rendezvény megtérülése ugyanis alapjaiban múlik azon, hányan mennek ki. Tavaly például az esős napok miatt összességében ötven-százmillió forint mínusszal zárt a fesztivál. A bevételi torta legnagyobb szeletét a jegybevétel teszi ki, azt utóbbi egy-két évben ez 75 százalékos arányt jelentett - korábban, amikor a fesztivál még kapott állami támogatást is, csak hatvan százalék körül alakult ez az arány. A bevételi oldal ötödét teszik ki a szponzori szerződésekből származó pénzek, a maradékon pedig a vendéglátás és egyéb források osztoznak.

Persze nemcsak ez lesz új a Sziget történetében, hanem a tulajdonosi viszonyok is. A Sziget Kft. ugyanis tavaly év végén új gazdához, az Econet.hu Nyrt. tulajdonában lévő Est Media Group (EMG) Kft.-hez került. A szerződés szerint az adásvételi ügyletre több lépcsőben kerül sor, legfeljebb 4,95 milliárd forintos vételáron. A kivásárlás első szakasza az idén januárban zárult, amikor az EMG megszerezte a Sziget Kft. 26 százalékos részét. A maradék 74 százalékot négy részletben (25-25-12-12), 2009 és 2012 között veszi át az EMG. A vételár attól függ, milyen eredményt ér el a Sziget Kft. 2008-2011 között, az ár maximum 3,85 milliárd forint lehet.

A számokhoz hozzátartozik, hogy bár a jegyárakhoz nem nyúltak a szervezők, a két nappal rövidebb fesztivállal arányosítva mégis durva áremelésről van szó. Mindazonáltal az ott alvós, sátorhelyet is biztosító hetijegy 37 500 forintba kerül, a hazajárós (ehhez nem tartozik sátorhely) hetijegyért 30 ezer forintot kell fizetni. A napijegy ára sem emelkedett, elővételben hétezer, a helyszínen vásárolva nyolcezer forintba kerül. Tavaly csak 371 ezren látogattak ki a Szigetre, ami jelentős, csaknem százmilliós veszteséget jelentett. A nullszaldóhoz a számítások szerint további nagyjából tízezer napijegyes kellett volna.

Egy teljes árú ott alvós bérlettel egy program 37 forint 50 fillérbe kerül, mivel naponta 200 program van a Szigeten. Bár lehetetlen ennyi eseményen ott lenni, a szám mindenesetre impozáns. A statisztikát figyelembe véve egy napi látogató 9-10 órát tölt a Szigeten, ezalatt átlagban 5-6 programot tekint meg. Ezzel számolva egy koncert nagyjából 1400 forintba kerül, ami nemcsak a külföldi, de a magyar zenekarokat tekintve sem eget verő összeg.

De a szervezők más szempontokat figyelembe véve is számoltak. Egy fővárosi szólókoncert (például a BS-ben) - külföldi fellépő esetén - átlagosan 12-13 ezer forint. Ha valaki egy nemzetközi sztárra kíváncsi a Szigeten, ezt 8000 forintból megússza, de ha hazamenős bérletet vesz, napi egy koncerttel számolva 6000 forintból kijön. Ám az elemzők szerint az effajta számolgatás nagyjából olyan, mint a hipermarketben spórolni vágyó fogyasztó. A Sziget olyan kulturális pláza, amelyben minden a szükségleteket meghaladó fogyasztásra ösztönöz, s hiába az alacsony, a magyar pénztárcához igazodó jegyár, a show nyugati. Ettől függetlenül, ahogy az elemzők is mondják, sokan a nagy alapterületű üzletekbe járnak spórolni, de a többség a választék miatt megy, amelyet nekik meg kell fizetniük, csak azért, hogy más spórolhasson.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások