Félnek a karácsonytól a mobiltelefon-gyártók

Félnek a karácsonytól a mobiltelefon-gyártók

2008. november 3. 07:29, Hétfő
Egyre csökken a mobiltelefonok iránti kereslet, a gyártók már a hagyományosan erősnek számító karácsonyi szezonban sem bíznak.

A világ vezető mobiltelefon gyártói a kereslet további csökkenésétől tartanak, miután a harmadik negyedéves növekedés gyakorlatilag nullára lassult. A nagy cégek közül egyedül a Samsung tudott gyarapodni a legutóbbi negyedben, ám ennek elérése érdekében a társaságnak komoly árcsökkentési akciót kellett alkalmaznia. Bár a mobiltelefonok piaca összességében még nem lépett a zsugorodás periódusába, az eladások növekedése egy egészséges, jóval 10 százalék fölötti tempóról a stagnálás közelébe lassult. A gyártókat a hitelválság és a lassuló globális gazdasági növekedés is gátolja.

A kulcsfontosságú európai piacokon az értékesítés tovább csökkent a harmadik negyedben és az utóbbi hetekben, ezért a társaságoknál egyre nagyobbak a félelmek a karácsonyi és a jövő évi forgalommal kapcsolatban. Egyes elemzők szerint a fejlett és lassan telítődő piacok után a jövő évben arra lehet számítani, hogy a feltörekvő piacokat sújtja legjobban a válság. Így az idén még kétszámjegyű globális forgalombővülés jövőre 2 százalékra lassulhat.

A piacvezető Nokiánál október közepén még 13,5 százalékos piaci növekedést becsültek a negyedik negyedévre, ami valamivel kisebb ugyan az elmúlt évek növekedésénél, ám a körülményeket figyelembe véve így is kedvezőnek mondható. Míg az első két negyedben még 27, illetve 21 százalékos növekedést produkált éves szinten a finn társaság, addig a harmadik negyedben már csak 5 százalékkal nőtt a forgalom. A visszaesést az európai és észak-amerikai eladások több mint 5 százalékos csökkenése okozta.

Az LG Electronics még drámaibb lassulást kénytelen elviselni. A társaság forgalmának éves növekedési üteme az első negyed 54 és a második negyedév 45 százalékáról a harmadik negyedben 5 százalékra lassult. A Motorolánál és a Sony Ericssonnál ráadásul belső problémákkal is küzdöttek az év folyamán, és az eladási adatok a tavalyi szinten maradtak. A Motorola csütörtökön közzétett jelentése szerint a piac harmadik számú szereplőjének bevétele a vártnál nagyobb mértékben csökkent a harmadik negyedben, miután a Nokia és a Samsung is le tudott csípni a Motorola piaci részesedéséből. Ráadásul az Apple is komoly kihívója a társaságnak az iPhone népszerűsége révén.

Az öt nagy közül egyedül a Samsung, a piac második számú szereplője volt képes tartani a növekedés tempóját az előző negyedben, ám ezt is csak árai, így nyereséghányada jelentős csökkentésével sikerült elérnie. A Samsung telefonos üzletágának nyereséghányada 7,3 százalékra mérséklődött a harmadik negyedévben az előző negyed 12,9 százalékáról. A Nokia és az LG profit marginja ugyan jócskán a Samsungé fölött van, ám ezért az eladásaik forgalomnövekedésének visszaesésével fizettek.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások