Film Noir - Kalandjáték mozifilmes köntösben

Film Noir - Kalandjáték mozifilmes köntösben

2008. november 26. 23:33, Szerda
Ez első hétvégén alig 63 néző tekintette meg a filmet, pedig valódi csemegéről van szó. Más kérdés, hogy a Film Noirban nincs se pingvin, se angol kém.

Nagyon nagy szívfájdalma a műfaj kedvelőinek, hogy az elmúlt években minimális számú olyan krimi került a mozikba, melyek a klasszikus stílusra építkeznének, vagyis a "Ki a tettes?" nyomvonalon halad a történetük. Az pedig még nagyobb szívfájdalom, hogy az a pár rejtélyre épülő történet, amit megkaptak a rajongók (azokról van szó, melyek nem úszták át a manapság oly divatos thriller zsánerébe), nem ütötték meg azt a színvonalat, hogy évek múltán is lehessen róluk beszélni.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Film Noir valamennyire megpróbálja betölteni ezt a tátongó űrt, ráadásul egyben a film noir műfaját is visszahozza, melyet tavaly a Hollywoodland és a Fekete dália próbált lélegeztetőgépen tartani több, de inkább kevesebb sikerrel. (Hol van már a Halál keresztútján, a Közönséges bűnözők vagy az idehaza be sem mutatott nagyszerű Brick?) A csavar az egészben, hogy a Film Noir nem amerikai hanem szerb, és animációs film.

A film története a legklasszikusabb noir alaphelyzetre épül, melyet számtalan film vagy kalandjáték is felhasznált: főhősünk (hol máshol?) a Hollywood felirat tövében ébred fel, fogalma sincs róla, hogy ki ő. A kezében egy pisztoly, lőtávon belül pedig egy halott, aki foglalkozása szerint a törvény őre lenne. Adja magát a feladat: kinyomozni az igazságot.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Film Noir már az elején elkapja a nézőt és jó ideig (kábé 60 percig) nem is engedi. Olyan érzésünk van, mintha csak egy klasszikus nyomozós kalandjátékot nyomna a szomszéd Pistike, mi pedig a fotelből, popcornt zabálva követnénk az eseményeket, melyek természetesen egyre több és egyre nagyobb fordulatokat vesznek, ahogy azt a krimi műfajától elvárná az ember.

A film legnagyobb erőssége a feszültség fenntartása, hiszen a néző nagyjából annyit tud, mint az emlékeit vesztett főhős. Mindent együtt fedezünk fel vele és közben mi is agyalhatunk azon, hogy vajon miféle rejtély is áll a háttérben, ami események olyan láncolatát indította el, ami egy rendőr lelövéséhez vezetett. A nyomozás során természetesen a noirok már-már közhelyszerű eszköztára is felhasználásra kerül, megkapjuk a femme fatale-t, a sok cigifüstöt, a komor hangulatot (sok esőgéppel) és persze az olykor fanyar és életunt narrációt, a'la Humphrey Bogart.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Azonban sajnos hiába az egyébként pazar füstös, jazzes zene, az olykor nagyszerű animációs megoldások, hiába a remek felvezetés, a Film Noir nagyjából egy óránál összeomlik. Ennek oka egyrészt, hogy túlontúl megpöndörítik a sztorit, másrészt pedig az eleinte még megfelelő mennyiségű szex-, és főleg kemény akciójelenetet sajnos túlzásba viszik az alkotók, akiknek mintha az lett volna a célja, hogy fogyaszthatóbbá, pörgősebbé tegyék filmjüket. A Film Noirból remek krimi lehetett volna, de végül nem sikerült átugrania a lécet. Első órája ettől persze még nagyon hangulatos marad.

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Film Noir
feliratos amerikai-szerb animációs film, 97 perc, 2007

Rendező: Risto Topaloski, D. Jud Jones
Forgatókönyvíró: D. Jud Jones
Zeneszerző: Mark Keller
Operatőr: Radan Popovic
Producer: Miodrag Certic

szereplők:
Mark Keller (a Hős hangja)
Bettina Devin (Angela/sztriptíztáncosnő/Mrs. Lopes hangja)
Roger Jackson (Riley detektív/Dr. Kaplanski hangja)
Jeff Atik (Randall Stern hangja)
Kristina Negrete (Samantha hangja)


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások