Problémák a vásárlás utáni SMS-értesítéssel

Problémák a vásárlás utáni SMS-értesítéssel

2008. december 30. 07:54, Kedd
A karácsonyi bevásárlásokat a magyar lakosság egy része idén is előszeretettel intézi külföldön - még akkor is, ha a forint az elmúlt hónapokban jelentősen gyengült.

Épp a hektikus forintárfolyam miatt nem mindegy, hogy az ügyfél mennyire tud tájékozódni vásárlása összegéről. Bankonként meglehetősen eltérő, hogy a kártyás fizetéshez kapcsolt SMS-szolgáltatáskor milyen üzenetet kell értelmeznie az ügyfélnek. A CIB Bank például csak a vásárlás devizanemét közli, így az ügyfélnek semmilyen támpontja nincs azzal kapcsolatban, hogy a például euróban kiadott összeg valójában hány forintjába kerülhetett. Más bankok, így a Citibank, a K&H és az UniCredit csak a vásárlás forintértékéről küldenek üzenetet, ami igen fontos információ, ám annak ellenőrzésére aligha megfelelő, hogy végül is mennyit is húztak le kártyánkról. (Persze ez egy személyes fizetésnél nem lehet gond, hiszen a pos-ból kapott bizonylat tartalmazza a vásárlás értékét, de például a netes vásárláskor már gondokat okozhat.)

A legjobb megoldást talán az Allianz, a KDB és a Raiffeisen alkalmazza. Előbbi kettőnél a tranzakció utáni automatikus egyenlegközlés segíthet, míg a Raiffeisen mind a deviza-, mind a forintértéket megküldi a tranzakció után. Persze ott, ahol a forintérték is szerepel, nem árt figyelemmel lenni arra, hogy a közlés az esetek többségében tájékoztató jellegű, hiszen a tranzakció és az elszámolás közötti időtartamban bekövetkező árfolyammozgásokkal a bankok korrigálják a fizetés értékét.

A pénzintézeteknél csak ott van mód a végleges (elszámolt) összegről is értesítést kapni, ahol az ügyfél teljes körű SMS-szolgáltatást igényel. Az OTP-nél ennek feltétele, hogy a bank ügyfele kérje a SzámlaKontroll szolgáltatást, ám a banknál jelezték: ez az üzenet is csak tájékoztató jellegű, a számlán végrehajtott bankműveletekről a számlakivonat ad teljes körű tájékoztatást. Az MKB-nál a számlán történő terhelésekhez kapcsolt sms-értesítés nyújt biztonságot, míg a CIB-nél a számlafigyelő szolgáltatás keretében kaphatnak ilyen jellegű értesítést az ügyfelek. Szalainé D. Alida, a Sopron Bank fizetési szolgáltatás, treasury és értékpapír back-office vezetője szerint a bankszámlához kapcsolódóan náluk is mind a foglalások, mind a terhelések (azaz a végleges elszámolások) beérkezéséről, összegéről is igényelhetnek ügyfeleik sms-értesítést.

Az elszámolt tételekről sms-ben nem, csak a hó végi számlakivonatban kapnak értesítést az ügyfelek a Credigennél. A Banco Popolare szintén nem küld külön értesítést, Dálnoki Éva, az elektronikus csatornák vezetője szerint ugyanakkor ügyfelük az internetbankon keresztül azonnal megtekintheti az elszámoláskor használt árfolyamot és az elszámolás összegét. Hasonlóan az internetet vagy a CitiPhone Banking telefonos ügyfélszolgálatot ajánlja tájékozódásra Juhász Attila, a Citibank Platinum Program igazgatója.

Lang Attila, a Raiffeisen Bank bankkártya-termékmenedzsere szerint a pénzintézet csak a kártyával kezdeményezett tranzakciókról küld értesítést, a tranzakciónak a számlán történő terheléséről nem, annak érdekében, hogy egy tranzakcióról ne küldjenek kétszer sms-üzenetet. A kétszeri üzenet a K&H szerint is zavaró volna - ezért ők a bankszámlakivonatot ajánlják tájékozódásra.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások