2009. január 13. 16:01, Kedd
Az európai adatvédelmi szakemberek után az online cégóriás munkatársai is arra hívták fel a figyelmet, hogy a Facebook vagy a MySpace visszaélhetnek a regisztrált tagjaik személyes adataival.
A Google szakemberei által készített
elemzést hivatalosan a májusi oaklandi Web 2.0 Security and Privacy konferencián mutatják majd be. A dokumentumban a kutatók három fő lehetséges veszélyforrást említenek. Ezek egyike, hogy a különböző platformokon az úgynevezett szociális táblázatok létrehozásával éppúgy kijátszható az adatvédelem, mint az automatizált aktivitási hírek és a nem kívánt linkelések segítségével. A helyzetet csak súlyosbíthatja, hogy egyre nő az információs folyam, az emberek egyre többet szeretnének tudni barátaikról, a profilváltozásokról. A kíváncsiságot pedig az oldalak működtetői könnyen a saját céljaikra használhatják ki.
A Google munkatársai úgy vélték: sok felhasználó még ma sem tudja, hogy mennyi személyes adatot ad ki magáról valójában és hogy ezeknek mi lesz a későbbi sorsa. Különösen aggodalomra adnak okot, hogy a legtöbb közösségi portál bizonyos háttérinformációk megadásához köti az egyes személyek és csoportok azonosítását. Ilyen adatok lehetnek például a szabadidős tevékenységek. Az indok az, hogy csak így lehet lehetővé tenni, hogy a hasonló érdeklődésű személyek egymásra találjanak a honlapokon. Emellett árulkodó lehet mondjuk egy Flickr-hivatkozás is, vagy a blogokon megtalálható más adatok.
A szakemberek ellenzik továbbá a különböző platformok profiljai közötti átjárhatóságot biztosító rendszerek fejlesztését, mivel ezek megkönnyíthetik az információszerzést. A Google kutatói ezért azt ajánlják a felhasználóknak, hogy kiemelt figyelmet fordítsanak a magukról megadott információkra és nagyon figyeljenek oda az adatvédelmi beállításokra.
Tavaly ősszel a Fraunhofer Biztonságos Információstechnológiai Intézete (SIT)
állapította meg a StudiVZ, a MySapce, a Xing, a Facebook és a LinkedIn szabályzatát vizsgáló tanulmányában, hogy adatvédelmi szempontból van még hova fejlődniük a népszerű közösségi oldalaknak. A Google álláspontja egyébként azért mindenképpen érdekes, mert a konszernt korábban számos esetben bírálták a túlzott
adatgyűjtési gyakorlata miatt.