A Symantec az adatközpontok helyzetéről

A Symantec az adatközpontok helyzetéről

2009. január 28. 14:04, Szerda
Nem elég, hogy nincs elegendő megfelelő szakemberük, az adatközpont-vezetők a költségek csökkentése mellett kénytelenek jobb szolgáltatást nyújtani. Csak így tudnak megfelelni a növekvő igényeknek. A Symantec közzétette az adatközpontok helyzetéről szóló 2008. évi beszámolójának megállapításait.

A Symantec másodízben lefolytatott, éves felmérése megállapította, hogy az adatközpontok vezetőinek továbbra is ki kell szolgálniuk a felhasználók egyre nagyobb igényeit, meg kell felelniük az elvárásoknak, jobb teljesítményt kell nyújtaniuk - csökkenő költségek mellett. Ez az adatközpontok elsőrendű célja. A beszámolóból az is kiderül, hogy az adatközpontoknál problémák vannak a munkaerő-ellátottsággal, a szervereket és a tárhelyeket továbbra sem használják ki kellően, a katasztrófa utáni helyreállítás tervei pedig elavultak. A válaszadók azt is jelezték, hogy bár törekszenek a zöld adatközponti kezdeményezések irányába, ezt főképp gazdasági megfontolásból teszik.

"Ez a kutatás igazolja tapasztalatainkat" - hangsúlyozta Harold Teasdale, a Symantec magyarországi területi igazgatója. "A cégek a költségeket azonnal csökkentő megoldásokra fókuszálnak, nem a befektetések hosszú távú megtérülését biztosító programokra. Mivel a gazdasági problémák ellenére is nő a tárhelykapacitás iránti igény, így ezeknek a kezdeményezéseknek a központjában a tárolás áll." Kevesebbért többet A megkérdezettek 75 százaléka számolt be arról, hogy fokozatosan vagy gyorsan nőnek a felhasználói elvárások. A válaszadók 60 százaléka emellett úgy találta, hogy a szervezetek által igényelt szolgáltatási színvonal teljesítése nehezebb vagy sokkal nehezebb lett. Csak tíz százalékuk szerint lett könnyebb a szolgáltatási színvonal teljesítése.

Mindazonáltal arra a kérdésre, hogy mi volt a fő céljuk az évben, a költségcsökkentés volt a messze leggyakoribb válasz. A költségcsökkentést több cég tartotta a legfontosabbnak, mint az azt követő másik két célt (nevezetesen a szolgáltatás színvonalának növelését és a reagáló képesség javítását). Az adatközpontok a "többet kevesebbel" fő cél elérésére törekszenek. Ide tartozik a mindennapi tevékenységek automatizálása (a válaszadók 42 százaléka említette), a személyzet átképzése (40 százalék) és az adatközpont bonyolultságának csökkentése (35 százalék).

A tanulmány szerint a munkaerővel való ellátás továbbra is kritikus probléma. 36 százalék jelezte, hogy munkaerőhiánnyal küzd, és csak 4 százaléknál volt fölös munkaerő. Emellett 43 százalék szerint képzett pályázót találni nagy vagy igen nagy probléma. A munkaerő-probléma megoldásában a cégek az alvállalkozók bevonására és a képzésre támaszkodnak. Közel a felük (45 százalék) elsősorban azért von be alvállalkozót, hogy az adatközpont személyzetének több ideje legyen az egyéb feladatok ellátására. A három leggyakrabban alvállalkozóra bízott informatikai feladat az üzletmenet folyamatosságának biztosítása (46 százalék), a mentés (43 százalék) és a tárolás kezelése (39 százalék). A képzést a válaszadók 68 százaléka tekinti stratégiai fontosságúnak. 78 százalékuk arra számít, hogy az elkövetkező két év során a képzés költsége nő vagy stagnál.

A cégek 2008-ban azt jelentették, hogy az adatközpontokban levő szervereik kapacitásuknak csupán 53 százalékát használják ki. Az adatközpontok tárkihasználása még az ötven százalékot sem érte el. Így nem meglepő, hogy mindkét területen erősen törekszenek a kihasználtság növelésére. A szervereket érintő fő kezdeményezések a szerveregyesítésre (80 százalék) és a szervervirtualizálásra (77 százalék) irányulnak. A tárolás területén a fő kezdeményezések a tárolás virtualizálását (76 százalék), az adatok folytonos védelmét (71 százalék) és a tárerőforrás-vezérlést (71 százalék) célozzák meg.

Az adatközpontok vezérlésében a katasztrófa utáni helyreállítás terén továbbra is bőven lenne helye a fejlesztésnek. A válaszadók csupán 35 százaléka jelezte, hogy a katasztrófa utáni helyreállítás náluk átlagon felüli, 27 százalék szerint még dolgozni kell rajta, és 9 százaléknál csupán nem szabályszerű vagy dokumentálatlan terv van. A cégek szerint még mindig az emberi hiba a tervezetlen leállások legfőbb okozója. Ez okozza az állásidő 25 százalékát. Ezt szorosan követik a hardver- és szoftverhibák, valamint az áramszünetek.

Az először 2007-ben tapasztalt irányzatot folytatva az adatközpontok "zölddé válását" 2008-ban is a költségek motiválták, de a társadalmi felelősségvállalás is nőtt. A felmérésben megkérdezték a cégeket, hogy miért volt fontos számukra a zöld adatközpont létrehozása. Az áramfogyasztás csökkentését 54 százalék említette, ezt a hűtési költségek csökkentése (51 százalék) és a társadalmi felelősségvállalás (42 százalék) követte.

A mostani tanulmány rámutat, hogy továbbra is lényeges a cégeknek az adatközpontok bonyolultságának és költségeinek kézben tartása. A "kevesebbel többet" szlogent szó szerint értő cégek a költségekre és a hatékonyságra azonnal ható megoldásokat keresnek. "Az informatikai vezetőknek és a cégek főnökeinek nehéz a helyzetük" - tette hozzá Harold Teasdale. "A költségcsökkentés idén nem lehet vita tárgya, ugyanakkor a felhasználók elvárásai továbbra is nagyok, és az igények tovább nőnek. Olyan megoldásokra van szükség, amelyek bizalmat keltenek a vevőkben, a szerverek és tárolás költségeinél azonnali megtakarítást jelentenek, ugyanakkor nem zavarják meg a működési környezetet."

A Symantec adatközpontok helyzetéről szóló második éves beszámolója az Applied Research által 2008 szeptemberében és októberében végzett felmérés eredménye. A felmérés a Global 5000-be tartozó cégek és 21 ország - köztük Magyarország - nagy állami szektorba tartozó intézményének 1600 adatközpont-vezetője körében zajlott. Az adatközpontok helyzetéről szóló 2007. és 2008. évi teljes beszámoló, valamint az adatközpontok helyzetével foglalkozó más források az adatközpontok helyzetéről szóló, interneten elérhető sajtóanyagban találhatók.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások