Egymást licitálják felül a hazai csatornák

Egymást licitálják felül a hazai csatornák

2009. március 30. 23:36, Hétfő
Májusban ismét egymásnak esik a TV2 és az RTL Klub, az egyik a világ legviccesebb játékát, a másik pedig a legnépszerűbbet hozza el.

Amióta világ a világ, vagy legalábbis amióta médiatörvény (minden idők talán legrosszabb, legelsietettebb, legátgondolatlanabb) a médiatörvény, azóta figyelik a potenciális nézők körömrágva a két hazai országos kereskedelmi televízió csatáját és próbálják a maguk szerény eszközeivel (ld. távirányító) letenni a voksukat a szerintük üdvözítő megoldás mellett. A gigászok harca természetesen vérre, illetve reklámforintokra megy, s a cél nem csak a siker, hanem a másik, konkurens műsorának megsemmisítése.

Nem véletlen, hogy az egyik csatorna (példánkban az RTL Klub, de lehetne a TV2-vel is hasonló esetet keresni) a legnézettebb amerikai sorozatát, a Miami helyszínelőket még a jól bevált pénteki napjáról is elpakolta, csak azért, hogy a vetélytárs legnézettebb sorozatának, a Doktor House-nak keresztbe tegyen. (Most egyébként hétfőn, az NCIS-t nyírja az RTL a Miami helyszínelőkkel.) Folyik a piaci verseny, hol az egyik, hol a másik csatorna áll jobban, de az elmúlt években itthon határozottan az egyiknek áll a zászló. S mindeközben a kis kábeltévék mosolyognak a "nagyok" marakodásán, hiszen ők vígan megélnek a reklámokból és a kábelszolgáltatóktól kapott összegekből.

A tavaszi tévés idény már javában elkezdődött, túl vagyunk egy hatalmas adok-kapokon Mónika és Joshi Bharat-fronton (meglepetésre az első egymás elleni hetekben a TV2 jött ki jobban a banzájból), mint ahogy jöttek és mentek sorozatok, némelyik sikert aratott, akadt azonban olyan is, amely 2, illetve 4 adás után lekerült a műsortervből, mert mindössze pár százezren voltak kíváncsiak rájuk.


Azonban hiába az egymásnak akaszkodás, nagy, saját gyártású gigaprodukció a műfajra fogékony nézők legnagyobb bánatára nem érkezett (őszre tartogatják a lőport...), így már annak is örülnünk kell, hogy májusban a TV2 és az RTL Klub is új napi vetélkedővel rukkol elő, hogy saját nézőtáborát gyarapítsa - vagy éppen, hogy a konkurenciáét csökkentse, nézőpont kérdése. Nem szívesen lennénk a potenciális tévénézők helyében május 4-én hétfőn, hiszen ép ésszel nem lehet megúszni a választás vállukra mázsás súllyal nehezedő terhét, miszerint a TV2 és az Áll az alku vagy az RTL Klub és a Kalandra fal legyen a kedvezményezett.

A TV2-n annak idején az Áll az alku heti műsorként hozott szolid sikert - Gundel Takács Gábor műsora akkor még valamilyen szinten érdekes is volt, hiszen egy előjáték színesítette, mely során több száz emberből választották ki a döntősöket, akik tudásalapú játék során lemorzsolódtak két főre, hogy aztán ők egy beetetés céljából felajánlott nyeremény segítségével kijelöljék maguk közül a Táskák Nyitogatóját. Később a napi formátum szokatlan retrókülsőt és erős bulvár hátszelet kapott, fix, rémisztő lassússággal cserélődő játékosokkal, gyerekkori fényképekkel. És persze hatalmas sikerrel, ugyanis a közönség élvezte, hogy már attól is celebként tekinthet valakire, hogy 4 hétig áll egy táskával az asztal mögött és semmit nem csinál azon kívül, hogy krokodilkönnyeket hullajt játékostársa lelki üdvéért, ha a kinyitott táskában 5.000.000 milliós összeg lakozott. Mintha ő tehetett volna róla...


De hiába volt az olykor kétmilliós nézettség, hiába verte párszor a Barátok közt című hazai gyártású szappanoperát a faék egyszerűségű, tippelgetős játék, nézettsége általában csak az utolsó percekre kúszott fel, hiszen az emberek zömét a dráma érdekelte az, hogy 10 milliót vagy egy kitömött kuvaszkölyköt nyer a játékos. Aki viszont az Áll az alku helyett a japán eredetű, emberi tetriszként is emlegetett Kalandra fal-t választja, az jókat röhöghet azon, hogy RTL-közeli és -távoli sztárok miképp próbálják átpréselni magukat különböző elmés alakzatokon, miközben az a veszély fenyegeti őket, hogy hiba esetén vizes lesz a hajuk.

A játék maga természetesen rettenetesen szórakoztató, igazi agyzsibbasztó, fagypont közeli intelligenciahányadossal is élvezhető (épp úgy, mint az ÁaA) és nagy nézettséget is hozhat. A kérdés, hogy a viszonylag repetitív műsorszerkezetet és a sok üresjáratot fel tudják-e dobni a hírességek és a műsorvezetők. Mintavételezés szempontjából elég megnézni a YouTube-ot, bőven találni bravúrokat és nagy eséseket, s közben el lehet gondolkodni, hogy míg egyes fejlődő és fejlett országokban hatalmas siker a műsor, máshol, mint például Amerikában, gigantikus bukás volt. Mi lehet ennek az oka?


A legérdekesebb kérdés talán nem is az lesz, hogy a magyar ember melyik játékot választja, hanem hogy mi fogja motiválni ebbéli döntését: a TV2 ugyanis átlagembereket kínál, az RTL viszont celebeket, a TV2 drámát, az RTL röhögést, a TV2 az egyik feltörekvő tehetségének, Kovács Áronnak a kezébe nyomja a mikrofont, míg az RTL két mikrofonnal is készül. Az egyiket a jelenlegi dzsolidzsóker, Sebestyén Balázs kapja, a másikat rádiós és Celeb vagyok...-os partnere, sidekickje, Vadon János. En garde!

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások