10% felett a teljes reklámköltésből az internet

10% felett a teljes reklámköltésből az internet

2009. április 14. 13:55, Kedd
A reklámtorta 200,6 milliárd forintra nőtt 2008-ban. Ez több mint hétszázalékos bővülést jelent az egy évvel korábbi 187 milliárdhoz képest. Az internet ebből 40 százalék feletti növekedést produkálva immár tízszázalékos részt képvisel a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) adatai szerint.

A hirdetők által tavaly ténylegesen elköltött nettó 200,6 milliárd már csak harmada a listaáron számított 600,5 milliárd forintnak, amelyet a TNS Media Intelligence mért a piacon. Nyolc évvel ezelőtt a valós reklámköltés még majdnem a felét tette ki a listaáras adatoknak. A reklámtorta bővülése a hét százalékot is meghaladja a 2007-re becsült 187 milliárdhoz képest.

A reklámpiac folyamatosan változik, tehát nem beszélhetünk a gazdasági válságból fakadó újraosztódásról - vezette fel az adatokat Nagy Bálint, a Magyar Reklámszövetség elnöke a múlt hét csütörtöki konferencián. Független trendek is megfigyelhetők a piacon, amelyeken belül a recesszió csak felerősít bizonyos tendenciákat, áthelyez hangsúlyokat. Igaz ez az internet térnyerésére is, és a nyomtatott sajtó visszaszorulása is évekre visszatekintő jelenség, aminek csupán lendületet ad a válság. Az MRSZ adataiból kiderül, hogy a reklámtortából továbbra is a televízió birtokolja a legnagyobb szeletet. Tavaly 78,31 milliárdot költöttek tévéreklámokra a hirdetők, ami 4,48 százalékos növekedés 2007-hez képest. Ez azonban már csak 39 százaléka a teljes piacnak, szemben az egy évvel korábbi 40,1 százalékkal.

A dobogó második fokán álló nyomtatott sajtóra fordított reklámköltés becsült nagysága 67,65 milliárd volt 2007-ben, ehhez képest a 2008-as 69,27 milliárd forint 2,39 százalékos bővülést jelent. Ez sem elég azonban, hogy megakadályozza a print arányának csökkenését a teljes költésből, ami 2007-ben még 36,2 százalék volt, tavaly azonban már csak 34,5 százalék. Csekély mértékben csökkent a közterület szeletének mérete is, míg 2007-ben 10,7 százalékot tett ki, a tavalyi 20,4 milliárd már csak 10,2 százalékra volt elég, azonban abszolút értékben ez is 2,36 százalékos növekedést jelent.

A fenti médiatípusok arányának csökkenését a rádiós és az internetes piac szeleteinek növekedése okozta. A rádiós piacon tavaly 11,71 milliárdot hagytak ott a hirdetők, ami a piac 5,8 százalékát teszi ki, szemben a 2007-es 5,1 százalékkal. A rádiós költések növekedésének megállapításához az 11,71 milliárdot korrigálni kellett -1,9 százalékkal, mert a 2007-es adatok nem tartalmazták a kisebb helyi rádiók reklámbevételeit. Így az abszolút költés tavaly 2,08 százalékkal magasabb volt 2007-hez képest. A 2008-as online reklámköltést az MRSZ 20,13 milliárdra becsülte, ami 43,6 százalékos növekedés 2007-hez képest, és a tortán belül is jelentősen erősödött az internet: 2008-ben ez már 10 százalékot képviselt, míg egy évvel korábban csak 7,5 százalékot tett ki.

Az MRSZ-szel egyszerre mutatta be az Internet Advertising Bureau (IAB) saját online becsléseit, ez valamelyest eltérő számot, 21,8 milliárd nettó költést mutatott. Ennél érdekesebb az összeg felbontása. Az IAB szerint az online költésen belül 63 százalékot tesznek ki a hagyományos internetes reklámok (például a banner), a keresőmarketing háromszoros növekedést produkálva 17 százalékot képvisel, az úgynevezett listing hirdetések (például az apróhirdetések) 16 százalékot, az e-mailmarketing három százalékot tesz ki. Az IAB a mobilmarketing-költéseket is megbecsülte, szerintük ez tavaly 450 millió forintra volt tehető.

A mozira költött pénzek mutatnak egyedül abszolút számokban mért csökkenést, a 2008-as 740 millió forint majd 13 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbihoz képest, azonban a tortán belüli szelet továbbra is őrzi a maga 0,4 százalékát.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások