Szakértői konzultáció minden ügyfélkapu-hiba után

Szakértői konzultáció minden ügyfélkapu-hiba után

2009. június 10. 11:05, Szerda
Az ügyfélkapu minden érdemi meghibásodása után szakértői szintű konzultációt javasolt Baja Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal infokommunikációért felelős államtitkára szerdai országgyűlési bizottsági meghallgatásán.

Baja Ferenc az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottsága informatikai és távközlési albizottsági ülésén kifejtette: a konzultációra azért is szükség van, hogy tájékoztathassák a képviselőket az ügyfélkapu működéséről, illetve adott esetben a meghibásodás okairól. Az államtitkár javasolta azt is, hogy nemsokára elfogadandó elektronikus közigazgatási törvény végrehajtási rendeletében pontosan rögzítsék a portál működtetésnek feltételeit.

Baja Ferenc elmondta, hogy a nemzetközi tapasztalatok szerint az ügyfélkapuhoz hasonlóan nagy rendszerek, mint például a Google esetében a hétszer 24 órás hibamentes üzemeltetés hihetetlenül sok pénzbe kerülne, ami a néhány hónap múlva üzembe állítandó Ügyfélkapu2 esetében sem áll teljesen rendelkezésre. Hozzátette: lényegében azt kell megvizsgálni, hogy társadalmilag mi az elfogadhatóbb, egy 15-20 milliárd forintos fejlesztés, vagy egy 2-3 órás leállás. A meghallgatáson jelen lévő szakemberek közül Oláh István, az ügyfélkaput működtető Kopint vezérigazgatója kifejtette, a meghibásodás kapcsán adatvesztés nem történt.

Az ügyfélkapunál május 29-én délelőtt kilenckor jelentkeztek az első hibák, amiről rövid időn belül értesítették az érintetteket, s közleményt adtak ki történtekről. A hibát egy órán belül azonosították, s az ügyfélkapu mintegy 8 óra múlva délután, a kora esti órákban már ismét működött. Az ügyfélkapu nagy terhelés alatt működő rendszer, a hibát több körülmény egybeesése okozta. Baja Ferenc meghallgatását a Fidesz kezdeményezte, azt követően, hogy május végén ismét leállt az ügyfélkapu, s az állampolgárok számára elérhetetlen volt a rendszer.

Az infokommunikációs államtitkárság sajtóirodája korábban arról tájékoztatott, hogy a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer működési hibája "az egyik alapszoftver nem várt működéséből" adódott, amit az üzemeltető gyártói támogatással sikeresen elhárított. A hiba biztonsági problémát nem okozott, adatok nem vesztek el.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások