2009. július 8. 11:37, Szerda
Erre világít rá egy friss brit felmérés, amely szerint a szigetország lakosai nem ellenzik a megszokott szolgáltatások online változatainak megjelenését, de nem is rohannának fejvesztve előre ezen a téren.
A múlt héten jelent meg az információs szféra fontosabb kérdéseit feszegető, valamint a jelenlegi állapotokat ismertető
Digital Britain jelentés, erre mintegy válaszul készítette el a National Endowment for Society, Technology and Arts (Nesta) a
Reboot Britain elnevezésű összetett felmérését. Utóbbiban kihangsúlyozzák, hogy az állampolgárok többsége kellő óvatossággal viseltetik az online szolgáltatások iránt, ezen a téren a legtöbben ellenzik a sietséget, és inkább a fokozatosságot tartják üdvözítőnek.
A csaknem 1100 illető válaszain alapuló felmérés szerint a nagy többség nem biztos abban, hogy a legtöbb megszokott, a hétköznapi életben gyakran igénybe vett szolgáltatás online változatainak kizárólag használata mindenképpen kedvező fejlemény lenne. Jellemző, hogy a válaszadók 57 százaléka nem tudott sem egyértelmű igennel, sem nemmel felelni az ezzel kapcsolatos kérdésre, míg a törekvést határozottan támogatók aránya 22 százalék, az ellenzőké pedig 21 százalék volt. Az állampolgárok tehát nem osztják a kormányzatok határtalan optimizmusát, és inkább nagyfokú óvatosságot tanúsítanak ezen a területen.
Mindössze 4 százalék gondolja, hogy a lehető leghamarabb a világhálón keresztül kellene igénybe vennünk minden elképzelhető szolgáltatást, 74 százalék szerint pedig ezt az elkövetkező 5 éven belül lehet megvalósítani. Az átállással tehát nem kell előrerohanni, 18 százalék még akár 10 évet is elfogadhatónak tart (mintegy átmeneti periódusként), így bőven van idő kidolgozni a fontosabb és nem annyira fontosnak tartott részleteket. Hiába sikeresek tehát például az adóívek kitöltésére felkészítő, illetve a személyes helyzetünk felmérésében segítő online űrlapok, az internetes megoldásokat valószínűleg nem lehet majd minden területen lenyomni az emberek torkán.
Ami az előnyöket illeti, 84 százalék szerint időt spórolhatunk meg az online szolgáltatásokkal, ezen szolgáltatások elérését azonban már csak 60 százalék tartja könnyebbnek a hagyományos megoldásoknál. A hatékonyságot illetően alig 39 százalék optimista, míg a visszajelzések célba érésének megkönnyítését szintén ennyien várják az online platformoktól. Ez mindenképpen figyelmeztető jel a kormányok számára.