Dugó előrejelző rendszert vezettek be az M0-án

Dugó előrejelző rendszert vezettek be az M0-án

2009. október 20. 08:18, Kedd
Az M0 autóutat gyakran használók jól tudják, szerencsésnek mondhatják magukat, ha alkalmanként folyamatosan végig tudnak haladni a pályaszakaszon.

A szűk átbocsájtó képességű út nagy terhelése miatt szinte naponta alakulnak ki, néha többször is torlódások, dugók. A nagy forgalmú pályán már egy kisebb koccanásos beleset, vagy akár egy lerobbant jármű is percek alatt óriási torlódást okoz. Nem ritkán órákig tart, amíg helyreáll a rend és újraindulhat a forgalom. Aki a legutóbbi időkig ráhajtott az autóútra nem tudhatta mikor fog utolérni egy dugót, ahol aztán órákig kénytelen vesztegelni . Különösen az M1, M7 autópályáról érkezők lehettek bizonytalanok, hogy hosszabb kényszerű megállás nélkül el tudnak-e jutni a célul tűzött lehajtóhoz? Vagy ha igen, mennyi időbe telik a cél elérése.

A probléma megoldására néhány hete egy korszerű, mára már üzemszerűen működő infokommunikációs rendszer biztosít folyamatos és percre pontos tájékoztatást az M1, M7 autópályákról az M0 déli szakaszára ráhajtani szándékozó járművezetőknek. A Budapest Mikroelektronika Zrt. a Állami Autópálya Kezelő Zrt.-vel együttműködve fejlesztette ki a Várható Utazási időket Kijelző (VUK) rendszert. Alapszolgáltatása szerint az M1 és M7 autópályák bármely irányából érkező járművezetői számára kijelző táblákon ad információt, hogy az egyes lehajtók (Diósd, 6-os út, Csepel) a pillanatnyilag mért forgalmi helyzetben hány perc alatt érhetők el.

A négy kijelző tábla az M0 felhajtótól kellő távolságra és olyan helyekre lett telepítve, ahol a járművezető még döntési helyzetben van, és ha indokolt alternatív útvonalat tud választani. Pl. ha a kijelző balesetről, vagy túl hosszú menetidőről tudósít. A rendszer a járműfolyamban részt vevő járművek rendszámait olvassa le négy mérőponton és megfelelő matematikai algoritmussal számítja ki az adott sáv haladási átlagsebességét. A rendszám egy vissza nem alakítható kód formájában kerül felhasználásra, és csupán addig, amíg az adott jármű el nem halad a vizsgált útszakaszon. Jó, ha tudjuk, az M1 irányából pl. a Csepel - Szigetszentmiklósi elágazást átlagosan 15-18 perc alatt lehet elérni.

Az ismertetett megoldás nem csak a gyorsforgalmi úthálózatokon, de a városi forgalomirányítás kereti között is jól hasznosítható. A forgalmi szituációk fenti megoldással történő valós idejű kezelése csökkenti a kialakuló dugók számát, csökkennek a balesetek, egyenletesebbé válik a forgalom és nem elhanyagolható módon csökken az környezeti terhelés is.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások