Need for Speed: Shift

Need for Speed: Shift

2009. október 31. 23:31, Szombat
Először kezdjük az egyik legnagyobb újítással, a profilfejlesztő rendszerrel, valamint az újfajta achievement-rendszerrel. Utóbbi során úgynevezett pontokat - badge-eket - gyűjtögethetünk, amik közül a játék kétfélét különböztet meg. Vezetési stílusunktól függően lehetőségünk nyílik agresszív, illetve precíz manőverek teljesítésért badge-eket gyűjteni. Az agresszív manőverek közé sorolható például a driftelés, a másokkal való koccanás, ellenfelek kipördítése, de a durva belemenést, menetiránnyal szemben közlekedést, vagy a kanyarok levágását nem díjazza a játék. A rendszer nem igazán toleráns ilyenkor, elsőre még figyelmeztet minket, másodjára viszont automatikus kizárást kapunk, és fújhatjuk az adott versenyt.

A precíz manőverek közé tartozik a tiszta, ütközés nélküli előzés, valamint a tökéletes kanyarvétel. A megszerzett pontszámokat a jobb és bal felső sarokban tudjuk nyomon követni, ha valamelyik megtelik, akkor a továbbiakban szerzett pontok duplázódnak. A szintlimit felső határa ötven, tehát lesz mivel elszórakoznunk, hogy a végső sorozatot, a Need for Speed World Tourt is megnyissuk. Emellett a csillagok gyűjtögetésével is foglalkoznunk kell, amiket nemcsak a győzelmekért, hanem helyezésekért, opcionális feladatok megfelelő teljesítéséért is kaphatunk.

Ilyen kis "miniküldetések" teljesítéséből tengernyi lesz a játékban, tehát bőven lesz lehetőségünk csillagokra vadászni. A játék például felkínál olyan lehetőséget, hogy teljesítsünk egy teljesen tiszta kört, érjünk el 1000 pontot, pördítsünk ki négy ellenfelet, megadott ideig kövessük az ideális ívet jelző nyilakat, érjünk el egy megadott sebességet a verseny során és még sorolhatnánk.

Mindezeket a játékosprofil foglalja össze, mely magában foglalja a sofőrprofilt is, ami elsősorban az online mókázás során szolgáltat információt ellenfeleink számára, hiszen ebből kiderül, milyen versenystílusban vagyunk a leginkább otthon. Végezetül medálokat is gyűjtögethetünk, amiből kétfélét különböztet meg a játék. Vannak kis medálok, amiket egy-egy versenyen teljesített kiváló megmozdulással tudunk összegyűjteni. Megfelelő számút összegyűjtve ebből áll össze majd egy mestermedál, amiből négyfélét különböztet meg a játék: bronz, ezüst, arany vagy legendás.

A versenyek szerencsére változatosak, különböző kihívások formájában rengeteg élvezetes módban tehetjük próbára tudásunkat. Az alapverseny mellett lehetőségünk lesz Time Attack módban körözni, ahol meglepő módon nemcsak az idővel, hanem az aszfaltcsíkon köröző ellenfelekkel is szembe kell néznünk. Emellett egyszemélyes driftben, macska-egér játékban, gyártók azonos modelljeinek küzdelmeiben, vagy vegyes felállású versenyeken is részt vehetünk.

Mégis, a legizgalmasabb mód a Car Battle, ahol két azonos tulajdonságú autó egymás elleni párharcát vívhatjuk meg. A verseny során három futamot kell teljesítenünk, ahol lehetőség szerint nekünk kell a leggyorsabban teljesítenünk a pályát. Az a nyertes, aki háromból kétszer győzelemre vezeti járgányát. Ahogy egyre magasabb szintet érünk el, meghívásos versenyeken is bizonyíthatunk, amik leginkább azért lesznek érdekesek, mert itt próbálhatunk majd ki először olyan méregdrága vasparipákat, mint a Bugatti Veyron, vagy a Koenigsegg CCX, ráadásul a magasabb pénzdíjak miatt könnyedén törhetünk ki a már unalomba fulladt versenysorozatokból, hogy új szintre lépve ismét komoly kihívásokkal szembesítsük magunkat.

Az arcade stílustól szintén eltérő elem, hogy megkeresett pénzünket nemcsak frissen vásárolt járgányokra, hanem különböző kiegészítőkre, fejlesztésekre is elkölthetjük. Ennek egyrészt a magasabb szinten való versenyzés során szükséges erőkiegyenlítés miatt van létjogosultsága, másrészt a karosszéria törik, ami a menettulajdonságot is rontja, így vagy vigyázunk az autónkra, vagy utólag kipofozzuk azt. Lehetőségünk nyílik autóink motorját, karosszériáját, felfüggesztését, gumijait, egyszóval minden lényeges elemét lecserélni. Minimális módon, de a jól ismert csúszkás módszerrel finomhangolhatjuk beállításainkat, így a stílusunkhoz legjobban passzoló járgányokkal gördülhetünk ki az aszfaltra.

A beállítási lehetőségek végtelen tárháza ellenére mégsem nevezhető vérbeli szimulátornak a játék, amit leginkább a hibrid vezetési élménynek köszönhetünk. Ennek egyik legfőbb oka a fizika szinte teljes hiánya. Az autók olykor papírdarabként repkednek a levegőben, a fizikai törvényeit meghazudtolva lejtenek légi balettot. Ezek a bosszantó, de szemet szúró hibák kevés alkalommal bukkannak fel, mégis illúzióromboló látni az ilyen jeleneteket.

Mindezt feledteti a hihetetlenül hiteles belső nézet, ami viszont szó szerint szimulátorérzetet kelt az emberben. A játék népszerűsítése is ennek jegyében zajlott, nem véletlenül. Mindenképpen a belső nézet ajánlott versenyek közben, ugyanis minden idők egyik legjobb cockpit-nézetével van dolgunk, ahol a sebességérzet fantasztikusan átjön, így 150 vagy 200 km/h-nál igazán adrenalinpumpáló az élmény, nagy sebességnél homályosabban látjuk a környezetet. Gyorsításkor a pilóta az ülésbe préselődik, fékezéskor a nehézségi erők valósághűen hatnak rá, az ütközésekkor pedig valódi behatások érnek minket. Kisebb koccanásra rázkódik a kamera, nagyobb becsapódáskor pillanatokra elhomályosul a kép, fekete-fehérbe vált minden, légzésünk lelassul, majd a pilóta ismét eszméletéhez tér.

Sajnos a negatívumok sorát gyarapítja a szegényes járműpark, ami 60 autójával nem mondható bőségesnek, főleg ha olyan címekhez hasonlítjuk a Shiftet, mint a Race Driver: GRID, a Forza-sorozat, vagy a Gran Turismo, melynek várva várt új részében több mint 800 autó, a Forza 3-ban pedig közel 400 autó közül válogathatunk. Ugyanez a hiányosság a versenypályák felhozatalára szerencsére nem mondható el, változatos helyszíneket járhatunk be, amiket hangulatos felvezető videókkal mutat be a narrátor.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások