Mégsem mélyponton ért véget a Prison Break

Mégsem mélyponton ért véget a Prison Break

2009. december 1. 05:57, Kedd
Mi baj lehet a magyar tévénézőkkel? Igaza van az amerikai csatornáknak és valóban nem éri meg olyan sorozatokat készíteni, melyeknek évadokon átívelő története van?

Annak idején, amikor a Lost Amerikában hatalmas sikert aratott premierjével és a kötelező csökkenések után nézettsége még sok-sok rész után is nagyszerűnek volt mondható, az amerikai tévés fejesek azt hitték, hogy eljött a Kánaán: végre nem csak szituációs komédiákat és nyomozós sorozatokat lehet készíteni, hanem komplexebb sztorival megáldott egy vagy több évados történettel bíró sorozatokat, mint amilyen az évezred elején indult 24 vagy Alias.


Persze mindez hiú ábránd volt, hiszen a Lostot követő hasonszőrű próbálkozások zöme, mint a Rejtélyek városa, A mélység fantomja vagy a Küszöb elég csúnyán megbukott. Mondhatni csak a Hősök és a Szökés mozgatta meg annyira a nézők fantáziáját, hogy több évadra munkát adjon a benne szereplő színészeknek és a közreműködő íróknak. Sajnos legtöbbször a 21 vagy 42 percesnél hosszabb történetet elmesélni kívánó próbálkozások kudarcba fulladtak az országos csatornákon. (Szerencsére a kisebb adókon azért még mindig életképesek az ilyen alkotások.)

Míg Amerikában általában az efféle sorozatok már az első részeik után sikertelennek számítottak, itthon a nézők szinte mindig megadták az esélyt a nagyszabású és érdekes sorozatot ígérő reklámkampány hatására. Elég csak arra gondolni, hogy milyen jó nézettségekkel debütált annak idején a Lost - Eltűntek, a Rejtélyek városa, a Szökés vagy a Hősök. Mindegyik sorozat kezdőnézettsége könnyedén múlná felül a jelenlegi menő sorozatok átlagnézettségét és premiernézettségét is.

Az említett sorozatoknál azonban idehaza észrevehető volt, hogy előbb vagy utóbb, hirtelen csökkenésnek indult a nézettség, mintha a nézők elvesztették volna érdeklődésüket a történet iránt. Ezt nem lehetett csak azzal magyarázni, hogy a széria minősége csökkent, hiszen Amerikában vagy más országokban is más irányú, illetve közel sem ilyen hirtelenséggel jelentkező tendenciák voltak megfigyelhetőek.


Persze a nézői érdeklődés csökkenésének meg is lett az eredménye: a Lost - Eltűntek a kiemelt péntek estékről, idővel sokkal kevésbé nézett időpontokba került el, hol kedden 22 óra után, hol hétvége délután volt látható. Ez a sors várt többek között a Rejtélyek városára is, mely egy ideig siker volt, de idővel szombat este lehetett már csak látni.

Talán nem is meglepő, ha a hajdan 1,5 millió körüli nézettséggel induló Szökésre is hasonló sors vált Magyarországon, pedig a siker egy ideig kitartott, még akkor is, amikor a konkurencia egyre erősebb ellenfeleket küldött Scofieldéknak. Érdekesség, hogy míg Amerikában a Prison Break sosem volt kirobbanó siker, nézettségben a 40-50. hely környékén állt a sorozatok között, viszont itthon sokáig a két legnézettebb sorozat egyike volt.


És akár azt is mondhatnánk, hogy ezen a ponton tért el a Szökés szereplése, a többi hasonszőrű sorozatétól, hiszen ki tudja, hogy meddig tartottak volna ki a nézők. De az RTL Klub húzása, miszerint a TV2 legnézettebb szériája, a Doktor House ellen ment a Szökéssel, nem nagyon vált be. Hiába nyert egyik héten az egyik, másik héten a másik sorozat, a hadakozásnak hála az egykori magas nézőszám lecsökkent és a szökevényeket ott hagyó nézők az új időpontra már nem követték a sorozatot, gondolván talán, hogy nem tudnak becsatlakozni az előrerobogó sztoriba.

A Szökés tehát egykori nagy sikerként előbb nyári sorozattá silányult, majd este 10 órára száműzettetett, s ilyenkor már törvényszerű volt, hogy a mért nézettség még alacsonyabb lesz, mint az eddigiek. De nem csak egykori önmagához képest volt gyenge a széria, hanem a TV2 párhuzamosan futó sorozatai, nem egyszer ismétlései is elverték, ha a puszta adatokat tekintjük.


A kitartó nézők a sorozat fináléját két hete láthatták, s mindössze 514 ezren voltak, pedig a sorozat előtt az 1,15 milliós nézettségű New York-i helyszínelőket lehetett látni, s a másik országos kereskedelmi csatornán csak egy gyengén teljesítő film, a Sodró lendület volt látható, mely azonban még 625 ezres számaival is felülmúlta a Szökést. A helyzet hasonló volt a kereskedelmi, 18-49 éves korosztályban, épp ezért volt meglepő, hogy "szembeszállva" minden okoskodással és elmélettel a Szökés zárófilmje, mely már éjfél után fejeződött be, majdnem az egész 4. évadot meghaladó, 657 ezres nézettséget teljesített, ami 28%-os közönségaránynak felel meg. (A fiatalok között ez 369 ezer nézőt és 30,9% share-t jelent, ami ugyancsak elég volt a TV2 legyőzéséhez.) Mégiscsak lenne remény?

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások