Mobile First a Google új stratégiája

Mobile First a Google új stratégiája

2010. február 18. 14:23, Csütörtök
A webes cég vezetői ismét jelét adták, hogy távlatokban gondolkodnak. A Google a mobil számítógépekben látja a jövőt. Eric Schmidt, a társaság első embere a barcelonai Mobil Világkongresszuson jelentette be, hogy cége számára a mottó ezentúl a következőképpen hangzik: Mobile First.

"Programozóink a jövőben először a mobil készülékekkel kapcsolatos munkájukat fogják elvégezni. Vezető programozóink a legszívesebben mobilokkal akarnak dolgozni, mivel ezeknek az eszközöknek olyan tulajdonságaik, funkcióik vannak, amik az asztali PC-knek nincsenek. Három éven belül vagy lehet, hogy már hamarabb több okostelefont adnak majd el világszerte, mint számítógépet. Az emberek nyolcszor gyorsabban fedezik fel és fogadják el a mobilinternetet, mint egykor a hagyományos webet."

"Három pontban foglalható össze a mobilinternet lényege: a számítási teljesítmény, a kapcsolatok és a Cloud Computing. Aki ezt a három dolgot és ezek összefüggéseit, csapatjátékát nem uralja, az nem nyerheti meg ezt a versenyt. Egy olyan eszköz, amivel nem csatlakozhatom másokhoz vagy egy másik készülékhez, egyszerűen érdektelen. Egy olyan alkalmazás, amely nem használja a Cloud Computing technológiát, nem vált ki elismerést. Amelyik hálózat pedig nem lesz kellően gyors, arra nem lesz szükség. Mindez a három dolog megvan viszont a mobiltelefonban. Eljött a mobil kora az idei esztendőre, jövőre és minden bizonnyal a következő néhány évre" - nyilatkozta Eric Schmidt.

A szakember szerint a három általa vázolt dimenzió csapatjátékára kiváló példát jelent a beszédfelismerés. Hiába vannak a mobiltelefonoknak már gyors processzoraik és nagy tárolókapacitású memóriáik, ez még önmagában nem elég a beszédfelismerési funkció megvalósításához, a Cloud Computingben rejlő számítási teljesítmény ugyanis jóval nagyobb. Ha rendelkezésre áll egy gyors internetes kapcsolat, akkor a beszédfájlokat akár el is lehet küldeni a Cloud-központba, ahol több százezer számítógép van összekötve és dolgozik együtt. Így akár száz nyelvről száz nyelvre is megvalósítható a fordítás.


Egy másik példaként Schmidt a Google Gogglest említette. Elég elküldeni a rendszerbe egy szép épület fotóját a mobilunkról és máris megkapjuk az azzal kapcsolatos információkat. Az épület egy művészeti múzeum, megtudhatjuk, hogy milyen festmények és más alkotások láthatók benne, illetve, hogy mikor van nyitva. A jövőben sok hasonló szolgáltatás és alkalmazás fog megjelenni a mobil piacon.

A Google-ra már csak az Android mobil operációs rendszer sikere kapcsán is érdemes odafigyelni. "Az Androiddal egy platform-ökorendszert akartunk létrehozni, ami nagyon jól működik. Jelenleg több mint 65 partnerünk van, 26 különböző eszközön fut, 48 országban, 19 nyelven és összesen 59 szolgáltató rendszerében használják. Jelenleg naponta több mint 60 000 Androidot szállítunk ki. Ez a szám az elmúlt negyedévben a duplájára nőtt és a növekedés üteme csak tovább gyorsul. Az üzlet virágzik. Ennek ellenére meg fog maradni a mobilpiac sokszínűsége, mivel úgy látom: nem valósul meg a győztes mindent visz elv. De az biztos, hogy lesznek komoly változások, átrendeződések a mobil operációs rendszerek piacán" - tette hozzá a szakember.


A Nexus One, a Google okostelefonja

Schmidt hangsúlyozta: természetesen nem csak barátokat szereztek, sokan bírálják őket. Nekik azt tudja mondani, hogy a piac elég nagy, mások is elférnek rajta. A mobil adatforgalomban bekövetkezett robbanás miatt lesz igény az új szolgáltatásokra. Vagyis másoknak is lehet próbálkozni, nem csak kritizálni. A vállalat első embere azt ugyanakkor megígérte, hogy bizonyos dolgokon a jövőben sem változtatnak. Az alkalmazásokat fejlesztők például ezentúl is részesedni fognak a különböző bevételeikből és fontos, hogy a szoftver- és tartalomszolgáltatók is megkapják a pénzüket.

" "A jövőben mindenképpen olyan intelligens hálózatokra lesz szükség, amelyek védelmet nyújtanak, biztonságos kapcsolatot garantálnak és megbirkóznak a dinamikusan változó adatforgalommal is. Mi azonban nem fogunk titokban távközlési infrastruktúrákba befektetni. Ez nem a mi üzletágunk és nem fogunk fizetni sem a hálózatok használatáért. Szintén nem mondunk le az internet semlegességéről és a Verizonnal együtt arra kértük az FCC-t, hogy ebben támogasson bennünket."

"Az a tény, hogy nagy cég vagyunk nem szabad, hogy problémát jelentsen. Egy vállalat általában csak akkor szembesül problémákkal, hogy a fogyasztók kárára gazdagodik meg. Amíg mi a felhasználók érdekeit és hasznát nézzük, addig semmitől sem kell tartanunk. De mindenesetre segítenünk kell a könyvkiadóknak abban, hogy ők is pénzt kereshessenek az interneten" - tért ki néhány témára Eric Schmidt.

A vezető végül a Google Buzz hűvös fogadtatására is kitért. Ez az ügy szerinte csupán egy kommunikációs probléma. Sokan egyszerűen azt hitték, hogy ők e-mail címeket és más személyes adatokat akarnak publikálni, pedig erről szó nincs. De azt mindenképpen elismerte, hogy a kommunikációs hibát ők követték el. "A Buzz kapcsán a legizgalmasabb dolog azonban a mobil felhasználás. A szolgáltatás segítségével például ajánlást küldhetünk az egyik barátunknak egy étteremről. Van egy felfedezetlen mező, amely a helyszíneket, a mobilitást és a közösségi dolgokat ötvözi. A Buzz csak a kezdet" - szögezte le végül Eric Schmidt.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások