Minden idők legdrágább játékai

Minden idők legdrágább játékai

2010. március 2. 15:14, Kedd
Hol vannak már azok az idők, mikor a kis Peter Molyneux szülei garázsában dobta össze a későbbi klasszikus Populust!

Mára a játékfejlesztés eljutott arra a szintre, amikor dollármilliókat kell belefeccölni egy, talán meg sem térülő alkotásba és egy-egy ilyen projekten fejlesztőcsapatok sorsa múlhat. A költségek lefaragására számos fogás létezik. Most viszont nézzük azt a tíz fejlesztést, amelynél nem számított a pénz!

10. Killzone 2 - 45 millió dollár
Az exkluzív fejlesztéseknél meg van az a kockázat, hogy a gép esetleges rossz szereplése magával ránthatja magát a játékot is. Ugyanakkor egy remek program (lásd Heavy Rain) sokat dobhat az adott konzol eladási mutatóin is. A Killzone 2 nem titkoltan a Sony válasza akart lenni a Halo-sorozatra, ám ez végül elég vegyesre sikeredett.



Bár a kritikusok odáig voltak a hangulatos FPS-ért és rengeteg díjat söpörtek be vele a fejlesztők, az eladások kezdetben nagyon döcögve indultak be. Mindenesetre tavaly februári megjelenését követően áprilisban átlépte az 1 milliós eladott példányszámot és ezzel visszahozta a gyártási költségeit. Elméletileg már készül a harmadik rész is, mely a PS3 megnövekedett eladásait tekintve jobb esélyekkel indul elődjénél.

9. Final Fantasy XII - 48 millió dollár
Sajnos az Ázsiában megjelenő legújabb, számozása szerint a 13. Final Fantasy játék büdzséjét még nem hozták nyilvánosságra, így azzal most még nem tudunk foglalkozni. Az azonban biztos, hogy az utolsó PS2-es rész, a Final Fantasy XII kerek 48 millió dollárba került, és bőségesen visszahozta az árát. Jelen pillanatban az eladási mutatói 6 millió értékesített példány felett állnak, ami remek teljesítmény.



Mondjuk ez nem túl meglepő, hiszen egy Final Fantasy játék megjelenése Ázsiában ünnepnapnak számít. Ilyenkor a nagyobb áruházaknál már a játék megjelenése előtti napokban felbukkannak a sátorban alvó fiatalok, akik mindent megtennének, csak hogy az elsők között kaparintsák meg kedvenc sorozatuk legújabb tagját.

8. L.A. Noire - 50 millió dollár
Sajnos a Modern Warfare 2 és a World of WarCraft gyártási költségeit sehol nem lehet megtalálni, így ezen két címmel nem tudunk foglakozni. Ám szerencsére akadnak olyan fejlesztők, akik már jóval a megjelenés előtt elárulják, mennyit áldoznak gyermekükre. A Rockstar is így tett, hiszen a konzolokra készülő L.A. Noire megjelenése még viszonylag távol van, ám azt már tudjuk, hogy 50 millió dollárba fájt a fejlesztése.



Természetesen itt még nem beszélhetünk eladási mutatókról és megtérülésről, ám mindenesetre valami nagyon nagy balszerencsének kell bekövetkeznie, hogy egy Rockstar logó alatt megjelenő játék ne legyen sikeres (az utóbbi években csak egy ilyen cím volt: GTA: Chinatown Wars DS-re). A játék jelen állás szerint szeptemberben jelenik meg.

7. All Points Bulletin - 51 millió dollár
Az All Points Bulletin szintén nem jelent még meg, de az Electronic Arts már nyilvánosságra hozta a játék fejlesztési költségeit. Az MMO-GTA-nak is nevezett játék nagyon ígéretesnek tűnik és elméletileg már hónapok óta zajlik a játék zártkörű bétatesztelése is, szóval a megjelenés sincs túlságosan távol.

6. Halo 3 - 55 millió dollár
Gondolom ezt a címet senkinek nem kell bemutatni, hiszen megjelenésekor az egész világsajtó a rekordpremierjével volt tele. A Bungie és a Microsoft "mindössze" 55 millió dollárt költött a trilógia záró akkordjára, és ha azt nézzük, hogy csak az első napon 170 millió dolláros bevételt hozott a játék, akkor nem is olyan sok ez a büdzsé.



Épp ezért nem is olyan meglepő, hogy a Bungie egyszerűen nem tud elszakadni Master Chief univerzumától. Bár már korábban is kijelentették a fejlesztők, hogy a Halo 3 lesz az utolsó játékuk eme univerzumban, mégis megjelent egy ODST című kiegészítő és hamarosan jön a Halo: Reach is. A Microsoft a jelek szerint nem akarja elengedni arany tojást tojó tyúkját.

5. Metal Gear Solid 4 - 60 millió dollár
Újabb Sony exkluzív cím a listán, mely szerencsére szintén végül pozitívan zárta a mérleget. A Metal Gear Solid 4 megjelenése napján 1,3 millió példányban kelt el és ezzel a konzol történetének egyik legsikeresebb címe lett rögtön (a jelenlegi legsikeresebb az Uncharted 2, mely 3,5 milliós eladásoknál tart). Természetesen a széria folytatódik, ám az exkluzivitás megszűnik és ezentúl az X360 tulajok is részesülnek Snake kalandjaiból.

4. Too Human - 60 - 80 millió dollár között
Egy iszonyatos bukás áll a negyedik helyen. A Too Human a Silicon Knights "gyermeke", melyet mind a kritikusok mind pedig a játékosok - finoman szólva - sem kedveltek meg. Ráadásul az első jelek sem voltak túl bíztatóak, hiszen már többször el lett halasztva a megjelenése, ráadásul alapból az első Xboxra volt tervezve.



A kicsit több mint 10 éves fejlesztési idő alatt a Microsoft csak dobálta a milliókat a Too Human nevezetű félkarú rablóba és ráadásul az exkluzivitását is megszerezte. A fentiek tükrében azonban elég meglepő a tény, miszerint már zajlanak a Too Human 2 munkálatai, mely szintén X360 exkluzív lesz.

3. Shenmue - 70 millió dollár
Sajnos egy újabb bukásról kell beszámolnunk, mely ráadásul rettentő magas büdzsével is rendelkezett. A Shenmue a Sega bukott gépének, a Dreamcastnek legkiemelkedőbb játéka volt, abszolút nyitott világgal és remek grafikával. Yu Suzuki játéka messze megelőzte korát, ám sajnos a konzol életciklusának végén már nem volt sok esélye a sikerre. A második rész szintén bukott, így a sokak által várt harmadik epizód bejelentésére nem sok esély van.




2. Gran Turismo 5 - 80 millió dollár
A Gran Turismo ötödik része még szintén nem készült el, ám a végleges költségeit már megtudhattuk. Eszerint a minden idők legrealisztikusabb autós játékának szánt, PS3 exkluzív cím kereken 80 millió dollárba kerül majd a Sonynak. Nem nehéz megjósolni, hogy a játék ennek ellenére siker lesz, hiszen több milliós rajongótábora türelmesen várja kedvencét.

1. Grand Theft Auto 4 - 100 millió dollár
Nem meglepő módon a Rockstar eddigi legnagyobb sikere, a Grand Theft Auto negyedik része jelen pillanatban a "Minden idők legköltségesebb fejlesztése" toplista első helyezettje, mely a Modern Warfare 2 megjelenéséig a legsikeresebb multiplatfom játék is volt egyben. A GTA IV jelenleg bőven a 10 milliós eladott példányszám felett tart, ám meglepő módon a később kiadott két DLC nem teljesített túl jól.



A március végén PC-re is megjelenő csomag (Episodes from Liberty City) tartalmazza az eredetileg X360 exkluzívnak kikiáltott két kiegészítőt (The Lost and Damned és a The Ballad of Gay Tony), ám innen valószínű nem sok plusz bevétel származik majd. A GTA IV ugyanis PC-n meglepően gyengén muzsikált és ez nagyban köszönhető a komoly optimalizálási hibáknak.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások