2010. március 2. 12:11, Kedd
A német belügyminiszter bevezetné a vállalatok számára az úgynevezett kötelező adatleveleket.
Thomas de Maiziére igyekszik komolyan venni az online közösség követeléseit. Így van ez az úgynevezett kötelező adatlevelek-rendszer bevezetésével is, amit korábban a Chaos Computer Club (CCC) tagjai vetettek fel. A megoldás lényege, hogy minden németországi cég (internet-, távközlési és mobil szolgáltató, csomagküldő stb.) köteles lenne az év végén vagy a következő év elején megosztani levélben az ügyfeleivel, hogy milyen személyes adatokat tárol róluk és hogy ezeket tovább adta-e harmadik félnek-e vagy sem. A politikus azzal érvelt, miszerint ideje, hogy megvalósuljon a valódi internetes önrendelkezés.
"Még akkor is, hogy ha az ördög a részletekben rejlik, a javaslat mindenképpen megfontolandó. A szövetségi belügyminisztérium éppen ezért az online közösség, az adatvédők és a gazdaság képviselőivel is egyeztetni fog a kérdésben, hogy közösen dolgozhassunk ki egy ilyen koncepciót" -
írta a Tagesspiegel am Sonntag című lapban Thomas de Maiziére.
Az ötlet azonnal vitát robbantott ki, mivel a CDU koalíciós partnerének számító FDP alig megvalósíthatónak és alapvetően rossznak tartja az elképzelést. "Egy ilyen bürokratikus rendszer bevezetése, ami ráadásul magas költségeket is jelentene a vállalatoknak, nem indokolható semmivel. Ugyan egyetértek a belügyminiszterrel, de meg kell vizsgálni, hogy nem léteznének-e kevésbé bürokratikus és hatékonyabb lehetőségek ennek a problémának a megoldására" - közölte Gisela Piltz, az FDP parlamenti frakciójának szóvivője.
"Remélem, hogy a politikában megfigyelhető új trend, amelynek lényege az online közösséggel való párbeszéd keresése és az alapvető jogokon való gondolkozás, nem csak egy üres retorika. Egy ilyen adatlevél-rendszer esélyt nyújtana arra, hogy átállítsuk az alapvető személyes jogok védelmében a váltókat" - mondta Frank Rieger, a CCC szóvivője. De Maiziére egyébként azt írta az lapnak, hogy lehetőleg minél egyszerűbbé kell tenni a felhasználók számára azt, hogy megtudhassák, mi történt a személyes adataikkal. Az ugyanis, hogy az emberek tudják, hogy hova, kihez kerülnek ezek az információik, egyben azt is eredményezik, hogy átgondolják és akár meg is változtatják az online viselkedésüket, szokásaikat.