2010. április 22. 11:15, Csütörtök
Az elmúlt hetekben alaposan felbolydult az európai online piac. Az ok: az EU egy olyan új szabályzást fogadott el, amely védi a márkakereskedők és márkanév-tulajdonosok érdekeit.
"Az új európai uniós szabályozásra úgy tekintünk, hogy sikeresen kampányoltunk az internetes kereskedelem korlátozása ellen. Az Európai Bizottság az új rendelettel ösztönzi ezt a szektort és világos helyzetet teremtett, valamint újra vonzóvá tette a különböző virtuális kereskedelmi szolgáltatások fejlesztését. Különösen fontos, hogy a testület elismerte az internetes kereskedelem specifikus előnyeit és azt, hogy ezek az ajánlatok olcsó árakat, áttekinthetőséget és a termékek elérhetőségét jelentik a felhasználók számára" -
nyilatkozta Richard Nash menedzser, az eBay brüsszeli képviselője.
A dokumentumban foglaltak alapján azt is lehetővé teszi a gyártók számára az Európai Bizottság, hogy termékeik online eladásait részletes minőségi kritériumok alapján szabályozzák be. Ez a módszer kísértetiesen hasonlít azokra a próbálkozásokra, amelyek célja a márkás termékek eBayen való árusításának betiltása volt. Erről azonban ebben az esetben szó nincs.
"Az új szabályozás szerint a gyártók nem tilthatják meg partnereiknek, hogy az eBayen egy online boltot nyissanak. A rendelet világosan meghatározza azt is, hogy az online és az offline üzleteket teljesen egyenrangúan kell kezelni. Ugyan a gyártóknak joguk van ahhoz, hogy maguk döntsenek eladási hálózataik kialakításáról, de nem diszkriminálhatnak egyoldalúan bizonyos kereskedelmi csatornákat" - tette hozzá a szakember.
Mindez azt jelenti, hogy valaki egy neves gyártó partnereként online üzletet akar nyitni az eBayen vagy más kereskedelmi portálon, s megfelel a vele szemben támasztott minőségi követelményeknek, akkor ezt szabadon megteheti. A gyártó nem vizsgálhatja azt a tényt, hogy a partnercége online vagy offline boltot nyit-e és azt sem, hogy az internetes termékértékesítések az adott vállalat saját vagy az eBayen található online áruházában valósulnak-e meg. Az eBay vezetői mindenesetre azt remélik, hogy az új szabályozás komolyan fellendítheti az internetes kereskedelmet és hogy a módosításokkal nem csak a felhasználók, hanem a kereskedők is jól járnak.