Online etikával a gazdasági válság ellen

Online etikával a gazdasági válság ellen

2010. május 14. 10:42, Péntek
Roland Alton-Scheidl, a Creative Commons Austria társalapítója Ethify Yourself címmel érdekes kezdeményezést indított: könyvet ír, amit bárki folytathat.

"A projektet a gazdasági válság hívta életre" - közölte a Vorarlbergi Szakfőiskola (FHV) kommunikációkért, hálózati kultúráért és médiaetikáért felelős docense. Az Ethify Yourself a CC-BY-SA Creative Commons licenc alatt készül, így azt bárki szabadon módosíthatja és folytathatja. A könyv a jelenlegi társadalmat és annak értékrendszerét kérdőjelezi meg.

A szakember kilenc olyan értéket sorol fel a műben, amelyek szerinte megfelelnek a 2010-es évek követelményeinek és amelyeket a kreatív ágazat már jelenleg is előtérbe helyez. A kilenc érték a türelem, az igazságosság, a körültekintés, az egyensúly, az önmeghatározás, az együttműködés, a tisztesség, a jóság és az elégedettség. A kiadvány bétaverziója már elérhető az interneten, míg a nyomtatott az elektronikus akár meg is rendelhető. Utóbbi 4,90 euróba kerül. "Ha összejön 200 megrendelés, akkor egy kis kiadó fogja kinyomtatni" - nyilatkozta Alton-Scheidl.

A cél az, hogy az alkotást ne csak elolvassák a felhasználók, hanem módosítsanak rajta, megjegyzéseket fűzzenek hozzá, éppúgy, mint teszik azt egy Wikipedia-szócikk esetében. Az Ethify Yourself azonban nem csak egy interaktív könyv- és médiaprojekt, hanem egy projekt első lépcsője. Alton-Scheidl ugyanis tervezi egy Ethify-jelölés kiadását, amellyel az új közösségnél elérhető cégeket, termékeket és szolgáltatásokat jelölnék.

Az EQ nevű jel bizonyítaná, hogy egy vállalat mennyit tett az etikai céljai eléréséért. Ez egyfajta fokmérője lehetne a különböző online cégek tevékenységekének. A határvonalat a 100 pont jelöli. Az ez alatti értékek negatív véleményt, az a fölöttiek pozitívat tükröznek. Sokat sejtető, hogy a Facebook például az előzetes értékelésnél csak 49 pontot kapott. Minden a programban részt vevő személy neve és bejegyzése automatikusan megjelenik az Ethify Twitter- és Facebook-profiljában. "Az én olvasatomban az üzleti modell kifejezés annyit jelent, hogy bevételhez jutok, de nem gazdagodok meg" - foglalta össze filozófiáját az osztrák szakember.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások