Kevesen és keveset telefonálnak utcai fülkéből

Kevesen és keveset telefonálnak utcai fülkéből

2010. június 10. 23:40, Csütörtök
Éves szinten több tíz millió forintjukba kerül a vezetékestelefon-társaságoknak a nyilvános telefonfülkék üzemeltetése és fenntartása, ráadásul a rongálási "kedv" sem csökkent, de a cégek a jogszabályi kötelezettség miatt kénytelenek fenntartani a készülékeket, jóllehet forgalmuk - a mobil előretörésével - csökken.

Ezzel együtt továbbra is akadnak helyek, ahol lehet gazdaságosan is működtetni a nyilvános készülékeket. A jogszabályalkotók részben megértették az "idők szavát", és 2010. január 1-jei hatállyal módosították az elektronikus hírközlésről szóló törvényt, amely szerint a cégeknek változott a nyilvános távbeszélő-állomások fenntartási kötelezettsége. Míg a korábbi jogszabály szerint ezer lakosonként - kisebb lélekszám esetén településenként - kellett egy nyilvános állomást működtetni, az új rendelkezés 2500 lakosonként ír elő egyet, 2500 fő alatt pedig településenként egyet. Ez azt is jelenti, hogy a települések továbbra sem maradnak nyilvános telefon nélkül.

A Magyar Telekom T-Home kommunikációjától kapott válasz szerint a vállalat jelenleg körülbelül kilencezer nyilvános telefonfülkét üzemeltet, az érvényes szabályok szerint előírt 4770 nyilvános állomással szemben. A fülkék és telefonok forgalmát, elhelyezkedését figyelemmel kísérve a vállalat folytatja a keveset használt, veszteséges és igénybe nem vett állomások leszerelését. A szükséges mennyiséget azonban - azok kihasználtságától függetlenül - továbbra is üzemeltetik.

Az Invitel Zrt. szolgáltatási területein jelenleg 2686 nyilvános állomást üzemeltet, ami megfelel az előírásoknak - mondta Fejes Tibor, a lakossági üzletág igazgatója. A jogszabály nemcsak mennyiségi elvárást fogalmaz meg, hanem azt is előírja, hogy a nyilvános telefonállomásoknak legalább három százalékát hallás- vagy mozgáskorlátozottak által is használható módon kell kialakítani. Az Invitel a nyilvános állomások darabszámának meghatározásánál és a fülkék elhelyezésénél az önkormányzatokkal tartja a kapcsolatot - mondta Fejes. A szolgáltatónál is csökken e készülékek forgalma, az innen származó bevétel csaknem 20 százalékkal mérséklődött a 2008-2009-ben.

A bevételek folyamatos apadása miatt a társaság 2007-ben 508, 2008-ban 45, 2009-ben 628, 2010-ben 214 nyilvános állomást szüntetett meg a veszteséges üzemeltetés miatt. Eközben a működő nyilvános fülkék rongálása is növeli a cég költségeit - emelte ki az igazgató, aki szerint bár a mobiltelefonok terjedésével egyre kisebb forgalmat bonyolítanak le e készülékek, a kisebb vagy szegényebb településeken, valamint a nagyvárosok forgalmas helyein a mai napig használják a nyilvános állomásokat.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások