"Az Apple termékei sosem voltak fantasztikusak"

"Az Apple termékei sosem voltak fantasztikusak"

2010. július 23. 11:34, Péntek
Az iPad és az iPhone 4 rekordbevételekhez juttatták a Steve Jobs vezette társaságot. Egy marketingprofesszor szerint a technikai teljesítmény nem meghatározó az átlagos Apple-fogyasztók számára.

Markus Giesler, a Witten/Herdecke Egyetem Stratégiai Marketing Tanszékének tulajdonosa és a Torontói Egyetem Üzleti Iskolájának marketingprofesszora. Fő szakterülete a marketingszociológia és -antropológia, illetve a fogyasztási kultúra. Fiatal kora ellenére elismert szakembernek számít, aki felszólalt többek között a Davosi Világgazdasági Fórumon és számos céggel, illetve szervezettel (Apple, BMW, Electronic Frontier Foundation, MoMA, Procter & Gamble, Sony) kapcsolatban végzett kutatásokat. Publikációi jelentek meg többek között a The New York Timesban, a Time Magazineban, Financial Timesban, a Business Weekben, a Corriere della Sierrában, a Le Figaróban és a Der Spiegelben.

"Egy márka nem feltétlenül a funkcióknak, például a tárolókapacitásnak vagy az üzemidőnek köszönhetően adja el magát. A technikai teljesítmény nem meghatározó az átlagos Apple-fogyasztók számára. Sokkal inkább érzelmi döntésről van szó: milyen haszna származik az identitásomnak egy iPhone birtoklásából? Az Apple-közösséghez bizonyos normákat és értékeket társítanak, s ezek akkor sem változnak meg, ha egy termék éppen nem működik kiválóan. Az Apple minden termékében benne van kicsit a márka története. Az 1980-as években Steve Jobs a PC 'diktatúrája' ellen küzdött és később megismételte ezt a harcot az iPoddal is. A vállalat nem csak egy iPhone-t ad el a vásárlóinak, hanem azt az érzést is, hogy egy forradalomban vesznek részt. A mitológiai Dávid kontra Góliát küzdelemről van szó, még akkor is, ha bizonyos területeken most már az Apple a Góliát" - közölte Markus Giesler.

A szakember hozzátette, hogy az Apple márkakódjának részévé vált az az elképzelés, hogy a technológiai fejlődésen keresztül új kreativitáshoz, szabadsághoz és szociális kapcsolatokat lehet jutni. Mindennek azonban nem feltétlenül van köze az árucikkek valódi minőségéhez. Az Apple termékei ugyanis soha nem voltak fantasztikusak. Az iPodnál például mindig gondok voltak az akkumulátorral, de ez senkit sem érdekelt. Ez a dolog csak most, az iPhone 4 esetében csúcsosodott ki. A cég kommunikatív védekezési stratégiát választott, ezt lehetett látni a beszállítóknál történt öngyilkossági hullámnál is. Steve Jobs akkor sem ismerte el a problémákat, hanem előre megmondta: tudatában vagyunk a felelősségünknek, de már most is jóval többet teszünk, mint bármelyik másik vállalat.

"Évek óta ismerek Apple-ügyfeleket, ezek gyakran olyan emberek, akik megvásárolják például az iPadet, de fogalmuk sincs, hogy ezt miért teszik. Az Apple-nek mindenesetre most egyértelműen egy problémával kell szembenéznie. A kérdés csak az, hogy ezzel fel akarják-e bosszantani a törzsvásárlókat vagy sem. Három millió iPhone esetében egyszerűen nem lehet kivitelezni egy visszahívási akciót. Ehelyett megpróbálják a problémát szoftverfrissítésekkel és ingyenesen kapható védőtokokkal orvosolni és kézben tartani. A rajongók számára ez elég lesz" - szögezte le Markus Giesler, aki egyébként egy Mac és egy iPhone tulajdonosa.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások