2010 legjobb filmjei a mozizók szerint

2010 legjobb filmjei a mozizók szerint

2011. január 3. 23:30, Hétfő
Tavaly kevesebb mozijegyet vettünk, mint 2009-ben, de hála a 3D-nek a mozis bevételek jól alakultak. És természetesen legtöbben az Eredetet imádták.

Év végén, illetve év elején boldog-boldogtalan összegzésbe fog és közli saját filmes toplistáját, hogy így fitogtassa ízlését és állítólagos hozzáértését - természetesen mi sem fogunk másképp tenni. De a várva várt az SG szerkesztőségi toplista közzététele előtt következzen a 2010-es közönségkedvencek listája, hogy később a kritikusi kedvenceket és szakmai kedvenceket is ismertethessük.

Klikk ide!

Megbízol a Közönség filmes ízlésében?
Igen, fôleg, ha valami sok-sok ember szerint jó.
Egyáltalán nem, hülyeség a tömegre hagyatkozni
A közönség ízlését két módszerrel próbáljuk belőni. A legegyszerűbb a bevételek összegzése, ami természetesen nem tetszési, hanem "csak" érdeklődési fokot jelent, bár az is igaz, hogy egy film premierhetes teljesítménye után már fokozott szerepet játszik a bevétel alakulásában a közönség véleménye, a film minősége is. Ez abban merül ki, hogy akadnak olyan alkotások, melyek első hétvégi bevétele (ez 3 nap jegyeladásait fedi) az összbevétel alig fele - ezek azok, amelyeket nem néznek újra, illetve amelyeket nem nagyon ajánlanak, a dollárok jó részét a film minőségének ismerete nélkül az első napokon jegyet vevők generálják a marketing hatására. Átlagos esetben egy film első hétvégi bevétele nagyjából a harmada az összbevételnek, míg akadnak olyan alkotások, ahol az első hétvégi bevétel csak negyede-ötöde a végeredménynek - extrém esetben akár nyolcada-tizede. (Természetesen nem olyan limitált bemutatókra gondolunk, ahol az első héten 2, a folytatásban pedig 2000 moziból származik a hozam.)

Az első esetre a Rémálom az Elm utcában volt idén a legjobb példa, melynek reklámjai három nap alatt 33 millió dollárt hoztak a konyhára, de a film már 63 milliónál megállt Amerikában - hamar lelohadt a nézők érdeklődése. Igen elismerésre méltó, nagyjából háromszoros szorzót produkált többek között a Karate kölyök (55 milliós kezdés, 177 milliós végeredmény Amerikában), míg az év legjobban kifuttatott sikerfilmjei között az Eredet (63 millió kontra 293 millió), a Gru (56 millió kontra 251 millió) és az Így neveld a sárkányodat (44 millió kontra 218 millió) volt az adatok jelen állása szerint.


Ez utóbbi három közönségkedvenc az összbevételeket tekintve is jól teljesített, hiszen az Eredet Amerikában 5., világviszonylatban a 4. legsikeresebb film lett, a Gru 7., illetve 8., míg a Dreamworks sárkányos mozija mindkét összevetésben a 9. helyet szerezte meg. Amerikában az év legsikeresebb filmje a Toy Story 3 lett 415 millió dolláros bevétellel, s ezt a többi ország 648 millióval fejelte meg eddig, így világviszonylatban is a Pixar filmje szerezte meg a koronát. Igaz, Amerika beszámítása nélkül a korona az Alice Csodaországban című Tim Burton-filmet illette volna 690 milliós nemzetközi bevételének köszönhetően - az amerikai 334 millió hazájában "csak" a második helyet biztosította. Érdekesség, hogy Amerikában a bronzérmet 312 milliós teljesítménnyel a Vasember 2 szerezte meg (nemzetközileg 309 milliót hozott), világviszonylatban azonban a Harry Potter 7. epizódjáé lett a dobogó legalsó foka (eddig: 283 és 618 millió dollár).

A bevételek mellett a közönség véleményét a legnagyobb netes filmes adatbázis szavazatai alapján is megpróbálhatjuk megítélni. Az IMDb-ről van szó természetesen, ahol szemlézni lehet 2010 legjobban osztályzott tömegfilmjeit - a listára való kerülés kritériuma ugyanis 5000 leadott szavazat volt. Így például az egyik esélyes, A király beszéde (The King's Speech) hiába rendelkezik 8.6/10-es osztályzattal, s lesz helye pár napon belül a legjobb 10 film között, a cikk írásának pillanatában az oldal csak 3723 regisztrált szavazatot jelez ki, ami nem elég a legjobbak között való szerepléshez.


Az Eredet tényleg ennyire jó film?
Igen.
A közönség szerint "jó", azaz a top50-es filmek közül egyébként az Eredet (Inception) 270 ezer, a Viharsziget 123 ezer, a Ha/ver 110 ezer vokssal büszkélkedhet, a többi film átlagban már jóval kevesebbel. És a sok szavazat (plusz az ilyenkor szokásos ellenszavazatok) ellenére Christopher Nolan filmje, az Eredet tetszett legjobban a közönségnek, ami a súlyozás után 8,9/10-es osztályzatot jelent. A felhasználók 56,7%-a 10/10-esre értékelte a filmet, míg ötezren 1/10-esre, de ami igazán kiemelkedő, hogy a voksolók 88%-a 8-ast, 9-est vagy 10-est adott az álmodós scifinek.


Az Eredet mögött 8,7 ponttal a Toy Story 3 szerepel, azaz két anyagilag is roppant sikeres, és igen drága film (160 és 200 milliós költségvetés, plusz 60-80 milliós marketingköltség fejenként) uralkodik a közönségnél. Továbbiakban azonban már inkább "Oscarra gyártott" alkotások bukkannak fel a toplistán. Harmadik a Fekete hattyú (Black Swan - 8,6), negyedik a 127 óra (127 Hours - 8,5), ötödik A félszemű (True Grit - 8,5), hatodik pedig a The Fighter (8,4). Az év kritikusi kedvence és első számú Oscar-várományosa, a Social Network - A közösségi háló a nézőknek is bejött, amit egy hetedik hely és 8,2 pont jelez, annak ellenére, hogy az 50 millió dollárba került film nem robbantott kasszát, igaz várhatóan mind a jelenlegi amerikai 93 milliós, mind a nemzetközi 103 milliós bevétele nőni fog.

A 8-9-10. helyen az IMDb-n visszatértek a közönségfilmek, az Így neveld a sárkányodat (How To Train Your Dragon - 8,2), az Aranyhaj és a nagy gubanc (Tangled - 8,1) és a Ha/Ver (Kick-Ass - 8,0) - utóbbi az egyetlen film, ami anyagilag csalódást okozott. A hájpja miatt ugyanis sokkal többet vártak az amerikai és nemzetközi 48 millió dolláros teljesítménynél, ami persze a 30 milliós büdzsé fényében nem rossz - de ilyenkor beszédes, hogy az IMDb-n csak két film kapott több szavazatot, mint Matthew Vaughn képregény-adaptációja. A geek közönség természetesen megnézte a filmet, viszont az átlag moziba járót teljesen hidegen hagyta a vicces szuperhősfilm.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások