2011. február 11. 11:16, Péntek
Az információkereséstől a valós
vásárlási tevékenységen át a fogyasztói tapasztalatok széleskörű
megosztásáig átalakulhat a fogyasztói viselkedés folyamata. A
digitálisan érintett fogyasztó másképpen dönt, hiszen egyaránt
hatnak rá a gyártók weboldalain feltüntetett információk, az
árösszehasonlító oldalakon található kedvező árak, valamint a
közösségi oldalakon olvasható hozzászólások.
Többek között ez
is kiderült a GfK Hungária által megrendezett Digital
Connected Consumer konferencián. Az eseményen a GfK
Hungária vezető munkatársai és a vendégelőadók arra keresték a
választ, hogy a digitális eszközhasználat vajon hogyan alakítja át
a jövőben a fogyasztók mindennapi életét, vásárlási döntéseit és
fogyasztását.
Alapvető fogyasztói szokások változnak meg akkor, amikor valaki aktívan
kezdi el használni az internetet. Az információkereséstől a valós vásárlási
tevékenységen át a fogyasztói tapasztalatok széleskörű megosztásáig
átalakulhat a fogyasztói viselkedés folyamata. A digitális fogyasztó
másképpen dönt, akár fogyasztási cikkeket vásárol, akár szolgáltatásokat
vesz igénybe. Hatnak rá a gyártók weboldalain található információk, az
árösszehasonlító oldalakon található kedvező árak, a közösségi oldalakon
található hozzászólások, más, egyébként számára ismeretlen fogyasztók
tapasztalatai.
"Azoknak a cégeknek, amelyek az új típusú fogyasztók körében is
sikeresek szeretnének lenni, gyökeresen át kell alakítaniuk kommunikációs
és marketing stratégiájukat. 2010-től a GfK Csoport kutatásaiban
kitüntetett szerepe van a digitálisan érintett fogyasztónak. 2011-ben a GfK
Hungária fókuszában is a digitális fogyasztó áll. A Digital Connected
Consumer címmel megrendezett konferenciánkon is ezt a témakört jártuk
körbe, hiszen kutatásaink "digitális-központúvá" tétele is terveink között
szerepel" - mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati
igazgatója.
A szervezet legfrisebb kutatásának eredményei szerint jelenleg hazánkban a 15 évesnél idősebb lakosság mintegy 58
százaléka rendelkezik internet kapcsolattal és mintegy 49 százaléka
tekinthető rendszeres internet használónak. Ezzel az adattal Magyarország
az európai középmezőnyben található, nagyjából azonos szinten, mint a
többi visegrádi ország, illetve például Spanyolország és Olaszország.
A digitálisan érintett fogyasztókat alapvetően a 18-49 éves korosztályban
vizsgáljuk. Ez a korosztály a legbefogadóbb a technológiai újdonságok,
illetve a legújabb fogyasztói trendek iránt, illetve e korosztályban található
a legtöbb újító, illetve korai adaptáló fogyasztó. A legfrissebb mérések
szerint mintegy 2,7 millió fő tekinthető a vizsgált célcsoport tagjának.
Ez a célcsoport már messze nem csak az íróasztal mellett internetezik.
Közel ugyanannyian használnak hordozható számítógépet, mint ahányan
asztali PC-t és közel harmaduk már a mobiltelefonján is kihasználja a
világháló elérését biztosító funkciókat.
Az internet használat ma már nem csak a böngészésről szól.
Természetesen a digitálisan érintett fogyasztó számára az internet a fő
tájékozódási forma, de emellett sok más célra is szívesen használja az
internetet. Szinte mindenki használ közösségi oldalakat ismerősökkel való
kapcsolattartásra és szintén magas az aránya azoknak is, akik fogyasztói
preferenciáikat is kifejezik ezeken az oldalakon.
Érdekes, hogy a közösségi oldalakon ismerősnek jelölt személyek legalább
90 százalékával csak ezen a fórumon tartják a kapcsolatot a digitális
fogyasztók, tehát a közösségi oldalak mindenképpen a szociális
kapcsolatok kiszélesedését jelentik.
Nemcsak a vásárlás, de a pénzügyek intézése is egyre gyakrabban
helyeződik át az internetre. A digitálisan érintett fogyasztók 61
százalékának van online banki szerződése, és e szerződéssel rendelkezők
60 százaléka aktívan ki is használja ezt a lehetőséget.