2011. március 22. 16:55, Kedd
Egy háromdimenziós nanoszerkezet döbbenetesen gyorsan tölthető és kisüthető akkumulátorokat ígér, mindezt az energiatárolási kapacitás megtartása mellett.
Paul Braun professzor
fejlesztése komoly áttörést jelenthet az elektromos járművek, az orvosi eszközök, a különböző lézerek és katonai alkalmazások számára egyaránt. "A kapott rendszer kondenzátorszerű teljesítményt biztosít akkumulátorokra jellemző energiatárolással" - mondta Braun, az Illinois Egyetem anyagtudományi professzora. "A legtöbb kondenzátor nem jeleskedik a tárolásban, viszont rendkívül gyorsan le tudja adni az energiát. Az akkumulátorok többsége meglehetősen nagy energiamennyiséget tárol, viszont nem képesek az energia gyors fogadására vagy leadására. Ez mindkettőt tudja."
Az átlagos lítium-ion (Li-ion) vagy nikkel-fém hidrid (NiMH) akkuk teljesítménye jelentősen romlik, ha gyorsan töltjük vagy merítjük le azokat. Az akku aktív anyagát egy vékony hártyává alakítva lehetővé válik a gyors töltés és kisütés, ez azonban szinte nullára csökkenti a tároló kapacitást, mert az aktív anyagnak alig marad térfogata az energia eltárolásához.
![](https://media.sg.hu/kep/2011_03/0322akku1.jpg)
Paul Braun (középen), Xindi Yu tanuló (balra) és Huigang Zhang kutató (jobbra) társaságában
Braun és munkatársai egy háromdimenziós szerkezetet
alkottak a vékony hártyából, amivel tízszer, vagy akár százszor gyorsabban töltődő akkumulátorok készíthetők, melyek ennek ellenére teljesen megszokottan teljesítenek a hordozható készülékekben. A technika másodpercek alatt feltölthető telefonokat és percek alatt tölthető laptopokat eredményezhet, nem is szólva a nagy teljesítményű lézerekről és defibrillátorokról, amiknek nem kell az impulzusok előtt vagy közben a töltődésre várniuk.
Braun különösen az elektromos járművekkel kapcsolatban optimista, melyeknél az akkuk töltési ideje és élettartama komoly korlátokat jelent. A hosszú távú utazást gyakorlatilag lehetetlenné teszik az alig 200 kilométeres táv megtételére elegendő akkuk, melyek feltöltése megközelítőleg egy órát vesz igénybe. "Ha mindössze 5 percig tartana a töltési idő, akkor már-már ugyanúgy tekintenénk ezekre a járművekre, mint a belső égésű motorokkal szereltekre" - mondta Braun.
![](https://media.sg.hu/kep/2011_03/0322akku3.jpg)
Braun nanostruktúrás katódjait használó lítium-ion akkumulátor (balra), és ugyanez egy pásztázó elektronmikroszkóp alatt (jobbra)
A technika kulcsa a kutatók újszerű háromdimenziós szerkezete. Egy felületre parányi gömbökből álló bevonatot visznek fel, olyan szorosan zsúfolva egymás mellé, hogy azok szabályos rácsba rendezik önmagukat. Ezután a kutatók fémmel töltik fel a gömbök közötti és körüli teret. A folyamatban a gömbök elolvadnak vagy feloldnak, egy lyukacsos, szivacsszerű háromdimenziós fémszerkezetet hagyva maguk után. Ezután egy elektrokémiai polírozásnak nevezett eljárással egységessé marják a szerkezet felszínét, megnagyobbítva a lyukakat és teljesen nyitottá téve a vázat, amit végül egy vékony aktív anyag hártyával vonnak be.
Az eredmény egy kölcsönösen folytonos elektródaszerkezet apró összekapcsolódásokkal, amiben a lítium ionok gyors mozgásra képesek, a vékony aktív anyag hártyának köszönhetően a diffúziós kinetika is felgyorsul, a fémváz pedig kitűnő elektromos vezető. A csapat NiMH és Li-ion akkukal is demonstrálta technikáját, a szerkezet azonban általános, vagyis bármilyen aktív anyagot ülepíthetnek a fémvázra. "Azt szeretjük benne, hogy univerzális, vagyis ha valaki kitalál egy jobb akkukémiát, a koncepció alkalmazkodik" - magyarázta Braun.