Keményen sújtotta a mobilcégeket a kormány

Keményen sújtotta a mobilcégeket a kormány

2011. június 6. 12:57, Hétfő
A távközlési cégek még nem érezhették úgy, hogy Magyarország kilábalt volna válságból, hiszen tavalyi bevételeik átlagosan tíz százalékkal maradtak el a szintén elég gyengének mondható 2009-eshez képest.

Miközben egyes iparágak vezetői (például a prémium autók gyártásában tevékenykedő Audi) már a gazdasági válság lecsengéséről számolnak be, addig ezt nem állíthatják az infokommunikációban, távközlésben érdekelt vállalkozások, mégpedig azért, mert e cégek tömegeknek nyújtanak szolgáltatást − köztük sok kis jövedelműnek, illetve kisvállalkozásnak −, akik pedig még az elmúlt években is visszafogták távközlési kiadásaikat. A legnagyobb távközlési vállalkozások 2009-es, csaknem ezermilliárd forintos forgalma mintegy 70 milliárddal csökkent a múlt évben − derül ki a mérlegadatokból. (A Vodafone Magyarország számai még nem jelentek meg a cégbíróságon, mert a társaság március 31-ével zárja a pénzügyi évet.) A cégbírósági adatok szerint a bevétel olvadása minden távközlési céget érintett − kivételnek talán csak az Antenna Hungária (AH) Zrt. tekinthető, amely javítani tudott eredményén.

A bevételi volumen alapján élen álló Magyar Telekom-csoportról már tudott, hogy több mint 34 milliárd forinttal, 609 milliárdra csökkent a bevétele, miközben működési eredménye is hasonló mértékben csökkent, az adózott eredménye viszont "csak" 13 milliárddal lett kevesebb tavaly. Az iparág kilátásai sem egyértelműen biztatóak, ezért fogalmazhatott úgy Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója korábban lapunknak, hogy miközben kedvezően alakul az ipari termelés, a külső fizetési mérleg és az exportteljesítmény, a hazai kereslet sokkal lassabban növekszik. Egyelőre apró jelei vannak annak, hogy a kedvező makrogazdasági eredmények jótékony hatással lennének a "tömeggazdaságra", azaz a belföldi fogyasztásra.


A Telenor Magyarország Zrt. szerint 2010 a távközlési ágazat egésze számára nehéz év volt. A gazdasági recesszióból történő lassú kilábalás és a hatóság által 2010 januárjában és decemberében végrehajtott hívásvégződtetési díjcsökkentés miatt a 2010-es pénzügyi év összárbevétele 11,9 milliárd forinttal elmaradt a 2009-estől. A 9,9 milliárdos távközlési különadónak is "köszönhetően" a mobiltelefon-társaság üzemi eredménye a 2009-es 44,3 milliárd forintról mintegy 25 milliárdra mérséklődött. A 4,4 milliárdos rendkívüli eredménynek is szerepe volt abban, hogy a társaság adózás előtti eredménye "csak" 15 milliárddal, 34 milliárdra mérséklődött.

Arányaiban ennél nagyobb veszteséget könyvelt el az Invitel Zrt., amelynek bevétele a 2009-es 63,5 milliárd forintról tavaly 54,8 milliárdra csökkent. A távközlési társaság mintegy 12 milliárd forinttal kevesebbet (23 milliárd forintot) fordított anyag jellegű kiadásokra, miközben a béreken is sikerült néhány száz millió forintot megtakarítania, de üzemi eredménye így is csak alig több mint hatmilliárd forint lett, a 2009-es 7,3 milliárd után. Mérleg szerinti, illetve adózott eredménye viszont negatívba ment át, jelentős mértékű esés következett be, hiszen míg 2009-ben még 83 millió forint pluszról számolt be a cég, addig 2010-ben több mint 4,2 milliárd forint veszteséget könyvelt el.

A UPC Magyarország 10 százalékot meghaladó bevételcsökkenése is illeszkedik a sorba, e cég is megsínylette a különadót, ami után a korábbi mintegy 8 milliárdról 1,7 milliárddal csökkent működési eredménye. Az eredmény visszaesése tehát kisebb mértékű, mint a bevételé, mivel a társaság közben jelentősen növelte a működés hatékonyságát a különböző átszervezésekkel, a munkafolyamatok átalakításával, aminek egyik jele, hogy például a bérköltség 400 millió forinttal mérséklődött. A könyvvizsgáló annyit fűzött a beszámolóhoz, hogy a társaság saját tőkéje mínusz 16,7 milliárd forint, ami nem éri el a jogszabályban meghatározott minimális szintet. Erre reagálva Szűcs László, a UPC kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, hogy a tőkehelyzet rendezése folyamatban van és rövid időn belül megoldódik.

Az Antenna Hungária (AH) Zrt. alaptevékenységéből származó nettó árbevétele 23,52 milliárd forint volt a 2010. március 31-ével zárt üzleti évben, míg egy évvel korábban ez 23,96 milliárd volt, tehát az alaptevékenységből származó árbevétel csökkent. Az egyéb szolgáltatásokból származó árbevétel viszont jelentősen emelkedett, ez az oka a nettó árbevétel emelkedésének − mondta Tóth András, az AH szóvivője.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások