A meg se született harckocsi-generáció

A meg se született harckocsi-generáció

2011. július 25. 16:37, Hétfő
A ma rendszerben álló harckocsik zömmel 30-40 éves múltra tekintenek vissza. Mintha váratna magára a nagy változás a harckocsitervezés terén.

Mintegy másfél évtizeddel ezelőtt trendváltozás történt a hadseregeknél. Az addigi, hidegháborús "nehéz" harcjárművekre épülő fegyvernem (úgy tűnt) nem felel meg a békefenntartásra, gyors beavatkozásra szolgáló hadműveleteknek. Az 1990/1991-es Öböl-háború új idők szelét fújta, ahol a világ másik felébe kell a haderőt elvinni, lehetőleg gyorsan. Az 50-60 tonnás harckocsik, mint az amerikai M1A1 Abrams, a brit Challenger 2 vagy a német Leopard 2; és a 30 tonnánál is nehezebb lövészpáncélosok, mint az amerikai M2 Bradley vagy a német Marder túl nehéznek bizonyult erre a feladatra. Az Öböl-háború esetén a hadműveletek megkezdése előtt a harcjárművek és a kiszolgáló apparátus odaszállítása olyan logisztikai terhet jelentett, amit nem lehetett nem észrevenni. Egyszerűen a hidegháborúra felkészült hadseregeknek ez profilidegen hadszíntér volt.

Természetesen ahogy lenni szokott, meg is indultak a drasztikus változásokat jövendölő szakmai elemzések és a tábornokok is egyre sűrűbben nyilatkoztak arról, hogy egy könnyen szállítható, a gyors beavatkozásokhoz ideálisabb haderőre lenne szükség. A kijelentés csak azért volt furcsa, mert minden magára valamit is adó hadseregben voltak légideszant egységek, illetve a gyors beavatkozásra szolgáló légi szállítású vagy partraszálló egységek. A francia idegenlégió, az angol tengerészgyalogság, az orosz légideszant csapatok vagy az amerikai tengerészgyalogság (USMC) kifejezetten erre volt kondicionálva, erre a célra megfelelő harcjárművekkel is rendelkezett.

Klikk ide!
M551 Sheridan a vietnámi-háború idejében - klikk a nagyobb képhez!

Ilyen eszköz volt az M551 Sheridan, mely 1969-ben állt rendszerbe, és 152mm-es rövid csövű ágyúval került hadrendbe. A Sheridan harcolt Vietnamban, majd az Öböl-háborúban is részt vett, végül 1996-ban kivonták, igazi utód nélkül. Noha utódjául több lehetséges könnyű, légi szállítható harcjármű is felmerült, legközelebb az M8 Ridgeway jutott a rendszeresítésig, ám végül a pénz miatt mégse rendelte meg az amerikai hadsereg.


M8 Buford / Ridgeway

A volt szovjet, és az utód orosz légideszant egységeknél a BMD járműcsaládot, illetve annak alvázán kialakított járműveket, mint a Szprut-SzD-t alkalmazták. Utóbbi egy 125 mm-es löveget kapott, ám a mintegy 18 tonnás Szprut-SzD is "könnyű" jármű. Az ilyen légideszant egységeknél a legfontosabb a könnyű szállíthatóság, és tömeghez illetve mérethez képest maximalizált tűzerő - ehhez pedig sokat kell áldozni a védelem oltárán.


Az orosz Szprut-SzD

A német hadsereg pedig a Wiesel és Wiesel 2 járműcsaládot rendszeresítette erre a célra. A Wieselek laikus szem számára már-már komikusaknak hathatnak, hiszen egy közepes méretű személyautó méretű harcjármű aligha tűnik említésre méltónak egy harckocsihoz képest, ám az ellenséges vonalak mögé leszállított járművek komoly károkat és zavart okozhatnak... De semmiképpen nem a frontvonalban szolgáló járművekről beszélünk, a Wieseleket nem is erre tervezték.

Klikk ide!
Wiesel Mk30 Afganisztánban - klikk a nagyobb képhez!

Az új 'közepes' hadsereggel szemben pedig alapelvárás, hogy teljes egészében légi szállítású legyen - és ne csak a legnagyobb, hanem a közepes teherszállító repülőgépekkel, mint a C-130 vagy az akkor még csak formálódó A400M. Ez pedig azt jelentette, hogy a harcjárművek tömege mintegy 25-30 tonna lehet maximálisan (a Sheridan 15,2 tonnás, a Ridgeway a páncélcsomagtól függően 18-25 tonnás). Az egyszerűbb logisztikai háttér miatt azonos alvázra lehet felépíteni a különböző feladatköröket ellátó járműveket, a katonákat szállító lövészpáncélostól vagy páncélozott szállító harcjárműtől a sebesültszállítón át a páncéltörő rakétákkal felfegyverzett páncélvadászokig.


Egy C-130-asból Stryker gurul ki - ezt várták el eredetileg az FCS-től is

Ebben az időszakban jelent meg Eric Shinseki nevével fémjelzett doktrína, amely a 'nehéz' haderőt a hidegháború felszámolandó maradványának tartotta. A besorolást ez esetben valahogy úgy lehetne felvázolni, hogy a légideszant egységek a 'könnyű' haderő, az M1 Abrams harckocsikra illetve M2 Bradley lövészpáncélosokra épülő nehéz dandárok a 'nehéz' haderő, a kettő közé kellene pedig belőni az új 'közepes' haderőt. Egy olyat, amely a levegőben könnyen szállítható, de nem elvárás, hogy a levegőből le is dobható legyen. A számok tekintetében ez annyit jelent, hogy egy C-17A nehéz szállító repülőgép egy M1 Abrams helyett három harcjárművet vihet a tervezett Jövőbeli Harci Rendszer programból ('Future Combat System', vagyis FCS).


Az FCS "40 tonnás harckocsi" elképzelés az 1990-es évek második feléből

Az FCS pontos céljai meghatározásakor azonban Shinseki szemben találta magát a hadsereg nehéz haderejének tábornokaival, akik hallani sem akartak egy "könnyű" harckocsikkal felszerelt haderőről. Ezt valahogy úgy kell elképzelni, hogy a korai FCS vázlatokon még 50 tonnás harckocsit képzeltek el az Abrams utódjának, amiből aztán lett 40 tonnás, ám ez még mindig túl nehéz volt a C-130H teherszállító gépeknek, amelyek a légierő első számú taktikai szállítóeszköze. Shinseki mintegy 17 tonnás harcjárműcsaládot szeretett volna - valami hasonlót, mint az M8 Ridgeway.

Klikk ide!
Stryker ATGM, a TOW rakétával felfegyverzett páncélvadász változat. A rácspáncélzat az RPG-7 rakétagránátok miatt általános felszerelés lett - klikk a nagyobb képhez!

Az FCS körüli bizonytalanság miatt Shinseki másik irányba fordult, mégpedig a Stryker járműcsalád felé. A Stryker a svájci MOWAG Piranha járműcsaládból származtatott nyolckerekes páncélozott szállító és harcjármű család, amelyet az amerikai tengerészgyalogság is használ. A Shinseki vezetésével kidolgozott vonalak mentén a Stryker bázisán egy egész sor járművet hoztak létre: 9 gyalogos katonát szállító páncélozott szállító járművet, TOW páncéltörő rakétával felszerelt páncélvadászt, 120 mm-es aknavetővel felszerelt tüzérségi járművet, parancsnoki járművet és többek között egy 105 mm-es ágyúval felszerelt önjáró tűztámogató löveget ('Mobile Gun System' - MGS).

Klikk ide!
Stryker MGS, a 105mm-es ágyúval felszerelt variáns - klikk a nagyobb képhez!

A Stryker sok katonai szakértőnél és tábornoknál kivágta a biztosítékot, mivel páncélzata csak a kézi lőfegyverek ellen nyújtott védelmet, illetve szemből a nehézgéppuskák lövedékeitől. A mintegy 16 tonnás tömege alapján ezt is lehetett elvárni tőle. Csakhogy az egész Stryker koncepció nem a harckocsikat és a lövészpáncélosok kiváltását célozta, hanem inkább a jö öreg HMMWV-k és M939-es teherautókat használó gyalogos egységekét. Az FCS program feladata lett volna a nehéz harcjárművek lecserlése.

Klikk ide!
Két M1A2 SEP, az amerikai hadsereg legmodernebb harckocsitípusa - klikk a nagyobb képhez! -

Az természetesen a programot igazgató szakemberek figyelmét sem kerülte el, hogy egy 20 tonnánál is könnyebb jármű nem fog tudni olyan védelmet biztosítani a személyzetnek, mint a 60 tonnánál is nehezebb M1A2 Abrams. Amíg egy M1A2 Abrams a torony frontrészét (a találatnak legjobban kitett, és ezáltal a legjobban páncélozott része a harckocsinak) a jelenleg hadrendben lévő páncéltörő eszközök (beleértve a 120 mm-es NATO és 125 mm-es orosz és kínai harckocsiágyúk páncéltörő lövedékeit) nem igazán képesek átütni, addig az FCS páncélzata szemből legfeljebb a 45mm-es gépágyúk lövedékeit képes megállítani.

Ilyen fegyverzettel a lövészpáncélosok rendelkeznek, egy harckocsi által kilőtt nyíllövedék, vagy egy páncéltörő rakéta számára az FCS páncélzata nem akadály. Abban bíznak, hogy a modern rétegelt páncélzat és az új, aktív védelmi rendszerek, amelyek a közeledő rakétákat és nagy űrméretű páncéltörő lövedékeket biztos távolságban megsemmisítik, majd megoldják ezt a problémát.


Az FCS MCS, vagyis a 'könnyű' harcjármű / harckocsi elképzelés

A harckocsi-utód FCS jármű a frappáns Lovassági Harc(jármű) Rendszer (Mounted Combat System - MCS) elnevezést kapta. Fő fegyverzete egy speciális, könnyű 120 mm-es löveg, amely nagyobb torkolati energiával rendelkezik, mint az Abrams 120 mm-es lövege. Emellé jöttek az egyre hosszabb igénylisták, különféle elektro-optikai felderítőeszközök, kommunikációs eszközök, távirányított, illetve önműködő géppuska / gépágyú (esetleg lézer, ha ne 'adj isten valaki letesz egy használható verziót belőle az asztalra).

Ennek az lett a vége, hogy az FCS egyfelől egyre bonyolultabb és drágább lett, másfelől hízni kezdett. 2007-ben az eredetileg 17 tonnásnak elképzelt jármű már közel volt a 30 tonnához - és még mindig csak egy "papírtankról" beszélünk, amelyik a tervezőasztalon formálódik, márpedig a gyakorlati megvalósítás az a fázis, ahol általában az előkerülő problémák miatt növekedni kezd a jármű tömege.


Egy improvizált robbanóeszköz által harcképtelenné tett Abrams - viszont a személyzet túlélte a támadást

A tömeg növekedésére még egy dolog volt kihatással: a 2003 utáni iraki tapasztalatok. A rendfenntartásra ottmaradt katonai egységek a gerilla harcmodort alkalmazó iraki ellenállók támadásaival szembesültek. A vállról indítható RPG-7 páncéltörő rakéták, illetve a kézifegyvertűz komoly problémákat okoztak a könnyen páncélozott járműveket használó egységeknél. Az Abrams, és a brit hadseregnél a Challenger 2 harckocsi, noha igazából nem erre a hadszíntérre készült, mégis népszerű eszköz lett hirtelen, mert vastag páncélzata kellő védelmet nyújtott, a lövege pedig elég komoly tűzerőt képviselt, hogy a házakba elbarrikádozott felkelőket hatékonyan leküzdjék.


A reaktív páncélzat működési elve, a mozgó páncéllemez a beérkező kumulatív sugár útjába áll, és ezáltal vastagabb anyagot kell annak átégetnie

Természetesen veszteségek így is előfordultak, egy Abrams oldalának alsó részét egy RPG-7 rakétagránát átütötte, több másikat pedig improvizált robbanóeszközök rongáltak meg, sokszor javíthatatlanul, ám a személyzet a legtöbb esetben túlélte ezeket. Egy kiemelkedő eset azért történt, 2007-ben egy angol Challenger 2 elejének az alsó részét átütötte egy orosz RPG-29-es páncéltörő rakétagránát. A harckocsik testének az alsó része hagyományosan viszonylag vékony, hogy ezt orvosolják, erre egy reaktív páncélzat-blokkot erősítettek.

A reaktív páncélzat működési elve dióhéjban annyi, hogy két fémlemez között egy réteg robbanóanyag található, és az egész "szendvicset" lehetőleg lapos szögben helyezik el a várható becsapódási irányra. Amikor egy páncéltörő rakéta eltalálja ezt, és átégeti az első fémlemezt, a robbanóanyag berobban, a lemezek emiatt mozogni kezdenek, és az előre haladó kumulatív sugár útjába ezért folyamatosan 'friss' anyag kerül. Ezáltal a páncéltörő rakéta robbanófejének ereje jelentősen gyengül, mire a valódi páncélzatot eléri. Az RPG-29-es viszont tandem robbanófejjel rendelkezik, vagyis egy kisebb első robbanófej aktiválja a reaktív páncélzatot, a fő töltet pedig csak akkor lép működésbe, amikor a reaktív páncél már működött, és így nem akadályozza számottevően.

Klikk ide!
Egy brit Challenger 2, az RPG-29-es a két lánctalp közötti orr-részt ütötte át - klikk a nagyobb képhez! -

A 2007-es esetben az RPG-29-es így sikeresen átütötte a Challenger 2-őt szemből, és a sofőr lábfejét amputálni kellett. A kard és pajzs örök versenyének megfelelően a válasz nem késett soká, az orr részen lévő reaktív blokkokat vastag kiegészítő passzív páncélblokkokra cserélték le.


M1A2 Abrams TUSK Mk.II. "csomagba öltöztetve", kiegészítő páncélzattal, plusz géppuskával a löveg felett, megerősített haspáncéllal a jobb túlélőképességért

Az ilyen esetek új lökést adtak a harckocsifejlesztéseknek. Szinte minden harckocsihoz elkezdtek aféle 'utcai harcos' csomagot készíteni, amely a városi, gerilla hadviselésre jellemző támadások ellen nyújt plusz védelmet. Mivel az épületek között a támadók könnyen kerülhetnek tüzelési pozicióba a legváratlanabb helyeken, ezért ezek a csomagok jellemzően a körkörös védelmet növelik meg kiegészítő páncélzatelemekkel, továbbá a gyalogosok elleni tűzerőt javítják fel további nehézgéppuskákkal, vagy a búvónyílásokon lévő géppuskákat bentről távirányíthatóra cserélik le, amelyek működtetéséhez nem szükséges felfedni magukat az ellenségnek.

De ha nem is távirányított géppuska kerül fel, a már fent lévő géppuskák egy kis pajzsot kapnak, hogy némi védelmet nyújtsanak. Ezeknek az átalakításoknak persze van egy apró mellékterméke - az amúgy sem könnyű harckocsik tovább súlyos tonnákkal lesznek nehezebbek.

Lapozz!

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások