E-ügyintézésre vált az építésügyi hatóság

E-ügyintézésre vált az építésügyi hatóság

2012. március 28. 12:23, Szerda
Az építésügyi igazgatásban dolgozók és az engedélyeztetésben résztvevő tervezők hamarosan egy új mozaikszóval ismerkedhetnek meg.

Az ÉTDR - Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer - lesz az e-közigazgatás azon új szolgáltatása, mely az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban lehetővé teszi az elektronikus kérelem- és tervbeadást, valamint az elektronikus ügykezelést. Az ÉTDR az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg. A kiadott közlemény szerint a projekt gazdája a Belügyminisztérium, szakmai irányítása a dr. Szaló Péter vezette Területrendezési és Építésügyi Helyettes Államtitkársághoz tartozik. Teljes költségvetése 1,1 milliárd forint. A projekt több alprojekt összehangolt munkáját igényli.

Az ÉTDR az interneten elérhető, központi szolgáltatásként az engedélyezési tervdokumentáció elektronikus kezelését támogatja. A kérelmezők ügyfélkapus azonosítással egy egységes építésügyi hatósági felületen nyújthatják be engedélyeik vagy igazolásaik iránti kérelmeiket, s az ehhez szükséges mellékleteket elektronikusan csatolhatják. A rendszer lehetőséget ad a jogutódlási, a határidő-hosszabbítási és jogorvoslati eljárások kezdeményezésére is. Az új eljárási rend azon kérelmezőknek is könnyebbséget hoz, akik nem kívánnak élni az e-ügyintézés kényelmével, mivel a rendszerbe kapcsolt Kormányablakok révén a hatóságinál rugalmasabb ügyfélfogadást tesz lehetővé.

A mellékletek központi kezelése lehetővé teszi azt is, hogy a szakhatóságok, a közreműködő szervezetek, illetve az ügyfelek is az ÉTDR szolgáltatásait használva tekinthessék meg a terveket. A szakhatóságok a rendszer keretében ellenőrizhetik ezeket, majd az állásfoglalásokat is ide töltik fel, a dokumentációt elektronikus keltezéssel, aláírással és pecséttel látják el. Ha az ügyben másodfokú döntés szükséges, a másodfokú hatóság ugyancsak az ÉTDR rendszeren keresztül tekintheti meg a műszaki dokumentációt.

Az engedélyezési eljárások folyamata gyorsabbá és átláthatóbbá válik. Pontosabban megfogalmazott kérelmek és alaposabban kidolgozott, átláthatóbb dokumentációk születhetnek, így csökkenhet a hiánypótlások száma is, ezáltal jelentősen csökken az engedély megszerzéséhez szükséges idő is. A jelenlegi adminisztratív terhek csökkentésével a hatósági oldalon több energia marad a szakmai előkészítésre, a megalapozottabb döntésekre, ezzel a vitás helyzetek sok esetben válnak elkerülhetővé. Nem elhanyagolható szempont a környezeti terhelés mérséklése: jelentős mértékben csökken a tervezőirodák és a hatóságok papírfelhasználása és így a továbbításhoz és a tároláshoz szükséges energia is.

Az ÉTDR bevezetése 2012 végére várható. A munka érdemi része most kezdődik: meg kell teremteni többek között az illetékek elektronikus fizetésének, a postai elektronikus szolgáltatások igénybevételének, a földhivatali adatok átvételének lehetőségét, és meg kell oldani az iratkezelési rendszerekkel történő integrációt is. Az ÉTDR ezzel válik az egységes szemléletű e-közigazgatás részévé is.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások