Az idei november minden magyar mozizó álma lesz

Az idei november minden magyar mozizó álma lesz

2012. november 5. 07:30, Hétfő
A majd fél tucat remek filmet hozó október után érkezik az év eddigi legjobb fogadtatásban részesült filmje és a Mátrix készítőinek látványmozija is.

Hányszor voltál moziban októberben?
Egyszer sem
Egyszer
2-3-szor
4-5-ször
Többször
Október elején még nem nagyon tudtuk, hogy milyen hónap vár ránk mozifilmes szempontból, mostanra viszont kiderült, hogy több remek alkotást is megnézhettünk az elmúlt pár hétben. Novemberrel előzetesen sokkal könnyebb a dolgunk, hiszen kevesebb lesz a világpremier, ami egyben azt is jelenti, hogy az előzetes kritikák és vélemények alapján már tudjuk, hogy olyan filmek érkeznek hozzánk, melyek vagy azért kötelezőek, mert jól sikerültek, vagy azért, mert felettébb érdekesek. A hónapban, ha nem is fognak rajzani a kitűnő filmek, de mindenképpen olyan a kínálat, mely rengetegféle ízlést képes kielégíteni.


A nagyon ígéretesnek tűnő novemberi mozis hónap már csütörtökön elkezdődött, ráadásul olyan premierekkel, melyek jó része egy mozifanatikus számára kötelező - rég volt ennyire erős hetünk. A Disney animációját, a Rontó Ralph-ot (Wreck-It Ralph) minden videójátékosnak látnia kell - egy játék fő rosszfiújáról szól, aki fellázad. A rendőrös, kamerázós Az utolsó műszak (End of Watch) is remekbe szabott film lett, igazi gyomros, s csak azért nem 100%-os a hollywoodi premierek mutatója, mert a heti harmadik amerikai premier a sokak által várt Silent Hill: Kinyilatkoztatás (Silent Hill: Revelation), mely nem kapott túl jó kritikákat - de aki szerette az első részt, annak ott a helye moziban, persze csak ha idősebb 18 évnél. S ekkor még nem is beszéltünk az európai premierekről: az Albert Flórián egy magyar sportlegendáról szóló dokumentumfilm, a norvég Jackpot (Arme Riddere) már csak azért is kötelező, mert az ugyancsak Jo Nesbo-írásból készült Fejvadászok az év egyik legjobb filmje volt (bizonyíték), a Szerelemről (Amour) pedig mindenki tud, aki követi a filmes híreket - az új Haneke filmről van szó Jean-Louis Trintignant és Emmanuelle Riva főszereplésével, mely elvitte idén az Arany Pálmát Cannes-ból.


Míg a november első mozis hét premierjei közül mind a hat kötelezőnek tűnik, addig a folytatás hat, már közel sem ennyire egyértelműen preferálható alkotást hoz el. A gyűjtő és A pók hálójában folytatásában, az Alex Cross-ban (Alex Cross) Hollywood legjobban kereső filmese (csak tavaly 150 millió dollár körül kasszírozott), a színész-rendező Tyler Perry főszerepel - a krimiért nem nagyon voltak oda a nézők. De hasonlóan visszafogott fogadtatásba részesült a Lopott szavak (The Words) című elég kevert műfajú film. ami romantikus is, drámai is, Kevin James MMA-komédiája, A maflás (Here Comes the Boom), de még az angol kosztümös komédia, a Hisztéria (Hysteria) is, mely magyar plakátja szerint az év egyik legjobbja műfajában. Hiába kapta meg Cannes-ban a zsűri nagydíját a Reality (Reality), közel sem tűnik annyira erősnek a valóságshow-s tematikával rendelkező film, mint ahogy a Szenvedélyes versengés (Apflickorna) című svéd dráma sem érdemel túl sok szót - ennél sokkal jobb skandináv filmeket láttunk már 2012-ben - és fogunk is látni.


Egy valamit azonban már az előző hétre sem lehetett mondani: azt, hogy ne lenne változatos. Ez a továbbiakra is érvényes marad, hiszen a tizenötödikétől kezdődő mozis héten például érkezik az év egyik legjobban várt filmje, az Alkonyat: Hajnalhasadás, 2. rész (The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2), mellyel egy időre véget ér a vámpíros sorozat. Más nagy premier nincs is a héten, de aki szereti az animációkat, az ismét megnézheti a Pixar egyik legjobbját, a Némó nyomábant (Finding Nemo), immáron 3D-ben. Aki a horrorra szavaz, annak a spanyol Amíg alszol (Mientras duermes) a kötelező, a germán iskola hívei a Marieke, Marieke (Marieke, Marieke) című drámának örülhetnek, a történelem rajongói pedig a XVI. században játszódó koprodukciós alkotásra, a IV. Henrik, Navarra királya (Henri 4) című filmre válthatnk jegyet. Két egyéb műfajú alkotás is várja az ínyenceket ezen a héten: a Popper Péter: Emberekről, állatokról - Gondolatok a kutyákról egy riportfilm, Mógor Ági egy 2001-es interjút mutat meg, míg az Ez nem egy film dokumentumfilm Iránból, melyet A kör és A fehér léggömb rendezője, Jafar Panahi forgatott titokban egy iPhone-nal és egy digitális kamerával sajátmagáról. (Mint ismeretes, a rendezőt hazájában hat év házi őrizetre ítélték és 20 évre eltiltották a filmezéstől.)


November 22-től megint nagyon érdekesnek ígérkező filmeket láthatunk. Elsősorban Az Argo-akció (Argo) tűnik kötelezőnek, Ben Affleck harmadik filmjéről nagyon kevesen nyilatkoznak meg negatívan, pedig nem egyszerű a műfaja, mely részben beszélgetésre épül. Másodsorban pedig a Felhőatlaszt (Cloud Atlas) kell mindenkinek látnia Tom Tykwertől és a Wachowski-testvérektől - a film előzetesénél összetettebb élményt ritkán okoz trailer. (A filmet kritikái már közel sem egységesen jók.) Ezek mellett még érkezik Amerikából egy szörfös dráma Gerald Butlerrel a jobb sorsra érdemes Curtis Hanson rendezésében, a Mavericks - Ahol a hullámok születnek (Chasing Mavericks), a heti kötelező dán film ezúttal kosztümös, de persze az Egy veszedelmes viszonyban (En kongelig affære) is benne van Mads Mikkelsen, s ezúttal Svédországból is érdekes filmet láthatunk, Play, Gyerek"játék"? (Play) húsbamarkoló dráma a gyerekek közt dúló erőszakról. A hét "Hogyhogy bemutatják itthon?"-díjas bemutatója pedig a Szex, hazugság, vészhelyzet (La clinique de l'amour) című komédiának jutott, mely Franciaországból érkezett.


A 30 napos hónap utolsó előtti napjától is láthatunk hat új filmet, melyek közül az egyikről, a Az öt legenda (Rise of the Guardians) című animációról nem sokat tudunk, hiszen még nem mutatták be kint sem, de merész komédiának tűnik, benne a Télapóval, a Fogtündérrel és a Húsvéti nyuszival. A másik két amerikai premier egyike inkább spanyol, A gyilkos médiumban (Red Lights) ugyan Robert De Niro és Elizabeth Olsen is szerepel, de a rendezője az a Rodrigo Cortés, akinek a nevéhez az Élve eltemetve fűződik Ryan Reynoldsszal. Mellette még Morgan Freeman varázsolhat el minket Rob Reiner filmjében, a Monte Wildhorn csodálatos nyara (The Magic of Belle Isle) című szívmelengető dramedy-ben. A három amerikai filmmel három európai fogja felvenni a versenyt e héten: a lengyek-román Crulic, a túlvilágra vezető út (Crulic - drumul spre dincolo) egy animációs dráma valós események alapján felnőtteknek, az érdekes című Robert Mitchum halott! (Robert Mitchum est mort) a franciáktól érkezik és egy jópofa road movie, míg A tenger törvénye (Terraferma) egy olasz dráma, melyet tavaly Velencében a zsűri különdíjával ismertek el.


Melyik novemberi hazai mozis
premier érdekel legjobban?
Alkonyat 5
Rontó Ralph
Silent Hill 2
Felhőatlasz
Az Argo-akció
Az utolsó műszak
Alex Cross
A többi premier közül valamelyik
A november tehát igen mozgalmas lesz, és ami igazán erőssé teszi a hónapot, az a nagyon változatos kínálat, melyből sokan választhatnak legalább 1-2 filmet - a kritikusok pedig végigjárhatnak majd két tucat sajtóvetítést, hogy megnézzenek jóformán mindent. Arra már nem is lesz idejük, hogy decemberre gondoljanak, pedig az év utolsó havában is lesznek sokak által várt bemutatók: Peter Jackson visszatér Középföldére, megérkezik hozzánk is a Baraka készítőinek új mozifilmje, egy remek horror (Sinister) és még az Erőszakik készítőjének új rendezése is befut. No, meg a Pí élete is látható lesz azok számára, akik szeretik a látványos mozikat és a 3D-t is. Bár még messze az év vége, de azt már biztosan megállapíthatjuk, hogy idén is érdemes volt moziba járni, hiszen bőven láthattunk olyan filmeket, amik megérték a pénzüket, s ami még fontosabb, nem egy nagy meglepetéssel, előzetesen nem sokra tartott, ám kiválónak bizonyuló alkotással is találkozhattunk.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások