2013. augusztus 21. 20:11, Szerda
A közösségi média növekvő jelentőségét jelzi, hogy a feketepiacon a bűnözők számára immár az ellopott hitelkártya-számoknál is értékesebbek a lájkok. Erre mutattak rá az RSA biztonsági cég szakértői.
Az RSA munkatársai által készített összesítésből
kiderült, hogy a különböző feketepiaci fórumokon 15 dollárért vásárolható ezer Instagram-követő, míg a platformra feltöltött képekkel kapcsolatos ezer lájk 30 dollárba kerül. Ezer hitelkártya-csomagot, amikre a bűnözők az adatbázisokba való betörés útján tettek szert, ezzel szemben csupán 6 dollárért lehet megvenni. A lájkolásokkal való visszaélés jelenleg érdekes kategóriát jelent, ugyanis napjainkban büntetőjogilag az elkövetés nem számít csalásnak, ráadásul elég nehéz bizonyítani, hogy egy vállalat bevásárolt ezekből a véleményekből.
A hamis profilok automatizált létrehozása egyre kifinomultabb módon történik és ezekre a profilokról csak nagyon nehezen állapítható meg, hogy nem köthetők valódi személyekhez. A lájkok már nem csak a Facebookon vannak jelen, hanem számos közösségi portálon és szolgáltatásnál (Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter) is és nagyon értékessé váltak a különböző cégek számára. Rendkívül fontossá vált, hogy egy közösség tagjai miként vélekednek egy adott szolgáltatásról vagy termékről, s ennek egyik legegyszerűbb módja a lájkolás. Az információáradatban pedig az egyik legfontosabb eszközzé a felhasználói visszajelzések váltak.
Az eredetileg hitelkártya-adatlopásra készített Zeusz vírust emiatt úgy módosították, hogy Instagram lájkokat tudjon kreálni, amivel bedobható a köztudatba például egy márkanév. Az elég régi, több, mint öt éves kód a pályafutása alatt már több százmillió számítógépet megfertőzött, és az átalakítása a közösségi marketing erejének növekedését jelzi, melyből természetesen a rosszfiúk is részesedni akarnak. A dolognak van értelme, hiszen Victor Pan, a WordStream online marketingcég elemzője szerint az emberek a trendi dolgok iránt érdeklődnek, és egy másik szakértő, Will Mitchell sem utasítja el a dolgot, de csak a kezdeti szakaszban. Elmondása szerint egyik kliense több, mint 300 ezer Facebook lájkot vásárolt, de mivel "mindenki tudta, hogy mit csinál", ez már nem segítette, hanem rontotta a hírnevét.