Max Payne

Max Payne

1999. szeptember 1. 18:29, Szerda

Kiadó: 3D Realms
Terjesztő: Gathering of Developers
Fejlesztő: Remidy Entertainment
Honlap: www.maxpayne.com

Minimális rendszerkövetelmények: P200, 32MB RAM, 3D gyorító, Win95
Hasonló játékok: Prey, Tomb Raider
Kategória: 3D akció
Megjelenési dátum: 2000 tavasza

A 3D Realms kiadónak az akció a mindene. Játékaik technológiai és grafikai határokat törnek át. Már recept alapján készítik a jobbnál jobb lövöldözős játékokat. Mindegyik egy központi karakter köré építi fel a bevált elemeket. Ha Duke Nukem egy névtelen, tucatember lett volna, a játék sem lett volna ilyen népszerű, és ugyanígy Lara Croft nevét sem jegyeztük volna meg Indiana Jones klónként.

Miközben más gyártók a technikai részletekkel törödnek, a 3D Realms inkább a sztorit és a karakter kidolgozását helyezi előtérbe. Max Payne egy földalatti DEA ügynök New Yorkban. Három évvel ezelőtt feleségét és gyerekét brutálisan megölte a new yorki maffia és a legnagyobb bűnszövetkezet vadászik rá. Az utcákon halálos drog pusztít. Mikor Max a forrás közelébe jutott, főnökét megölték és a ő a gyanúsított. Így most a maffia és a rendőrség is üldözi.


A játék a hong-kongi krimikhez hasonló, meglepő fordulatokkal és eseményekkel. Lineáris játékmenet és akciófilm-szerű megvalósítás jellemzi. Kézzel festett képregények mutatják be a karaktereket, ezzel a ponyvaregények világát és hangulatát akarják felidézni. Megérthetjük a karakterek helyzetét és motivációikat.

A Max Payne egy harmadik személyű kaland az érettebb közönség részére. A játékban számos realisztikus elem lesz: elhagyott nyaralók, nyomornegyedek, hajódokkok és gyárak, de művészeti galériák és közhivatalok is. A pontosság érdekében a Remedy csapata grafikusokat küldött New York utcáira kamerával a kezükben. Nem lesznek középkori kastélyok és ürhajókból tüzelő idegenek. Mint minden 3D Realms játék, a játék apró részleteire is figyelnek, beleértve a falakon lévő graffitiket és rendőrautók villogó neonfényét. Az szereplők normál emberek, egy lővés is halált okozhat.

Az akciójelenetek moziszerűek. A készítők a John Woo filmeket példaképnek tekintik. A technólógiai fejlődés megteremtette a mozgóképszerű élmények megteremtésének lehetőségét. Ennek elérésére a lassítás vált az egyik játékelemmé. Pl.: Max egy ajtóhoz ér, berúgja és beugrik a szobába. Itt a játék figyelmeztetés nélkül lassitásra vált, hogy a játékos felmérhesse a környezetet és lássa kik vannak benn. A pisztolyból drámai lassúsággal törnek ki a golyók. Ezeken kivül még számos hasonló elem van, de még nem árultak el további részleteket.


Max a legvalószerűbben kidolgozott karakterek egyike. Dzsekije alól kivillan polója, fekete övet és bőrcipőt visel. Minden egyes darabkát külön dolgoztak ki, animációjuk sima és folyamatos. A blokkolás, ugrás és gurulás precíz, realisztikus.

A karakter animációja csontvázalapú, mozgatásnál a csontoktól függően módosul a ráfeszített textúra is. A felhasznált technika lehetővé teszi a többszörös mozgások könnyed kontrollálását, pl. a bukfencezés közbeni lővést. Az animációk interpoláltak, tehát mennységük a számítógép sebességétől függ. A fegyverek megvalósításában a konkurensek még megközelíteni sem tudják. Nemlesznek halálsugarak és plazmabombák. A röppályát a fizikai környezet dinamikusan alakíthatja. Még a lövéseknél felszálló füst is 3 dimenziós, körbejárható.

A fények is jelentősen emelik a valószerűségi érzetet. A bünözők arca cigizés közben jól kivehető, lövéseknél a felvillanó torkolattűz megvilágítja a környezetet. A karakterek árnyéka táncol a falon. A programozók sugárzó fényeket használtak, tehát nem a megszokott pontszerű fényhatások érvényesülnek. Ha egy sötét cellába behatol egy fénysugár akkor nem egy ponton világítja meg a szobát, hanem visszatükröződik a falakon és az egész szobában homályos derengés lesz. Az ezáltal létrejövő játéklassulás minimalizálásán még dolgoznak.


A 3D gyorsító alapkövetelmény. A 3D Realms igyekszik a mai és a jövőbeli hardverek minden lehetőségét kihasználni. Lángok, a karakterek árnyékai, environment mapping, áttetsző és tükröző felületek, színes fények és még sok más emeli csúcsszintre a grafikát. Ajánlott a Pentium II 64 Mb RAM és Voodoo 2. A fény és a grafika szerves része lesz a füst, tűz és víz. A ParticleFX szerkesztő segítségével széleskörű beállítási lehetőségeink lesznek, a legjobb grafikai megjelenítés érdekében.

Fontos szerepe van a kamera mozgatásának. Ha a játékosok nem jól vagy nem elég részletesen érzékelik a környezetet, az jelentős játékélménycsökkenést jelent, másrészről a jól elhelyezett nézőpont emeli a moziszerűség élményét. Bizonyos pontok minden pozicíóban láthatók, elsősorban Max és a célpontja a főszereplők. Sarkokban a kamera sebessége felgyorsul, a tűzvonal tisztasága minden helyzetben minden biztosított lesz.

Optimalizálták a megjelenítést, hogy a képfrissités minden helyzetben magas legyen: a számítógép csak a belátható területettel foglalkozik. Ha benézünk egy ajtón, csak a közvetlenül látható tárgyak és falrészletek lesznek renderelve.


Az online játék széleskörű támogatást kap, egyedi lehetőségeket terveznek. A játékhoz 3D-s pályaszerkesztót is adnak (MaxEd). Két opciója van, az egyiknél a teljes ablakban drótháló segíti a tervezést, a másik elsőszemélyű nézőpontból mutatja a világot. A falakat, fényeket és a textúrákat egérrel alakíthatjuk, húzd-és-dobd módszerrel pakolgathatunk.

A játék várhatóan sok meglepetést fog okozni erőteljes személyiségű karaktereivel, hard-core realizmusával és moziszerű animációival. Lehetséges egy Max Payne film is, a kiadó már levédte a jogokat.

Jellemzők:

   • Történetvezérelt harmadikszemélyű akciójáték
   • Kézzel festett képregények
   • Két kameramód, a követő és a moziszerű
   • Számtalan realisztikus fegyver
   • E2 renderelő engine (Final Reality)
   • Folyamatos, sima karakteranimáció
   • Sugárzó fények
   • Pályaszerkesztő
   • Teljes multiplayer-támogatás

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások