Drakan: Order of the Flame

Drakan: Order of the Flame

1999. szeptember 9. 07:33, Csütörtök


Kiadó: Psygnosis
Fejlesztő: Surreal Software

Minimum Követelmény: P166, 16MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: Dragon Quest
Kategória: Akció/Kaland


Mióta valamikor régen halottam a Drakan-ról, tele vagyok izgalommal. Mivel szeretem a kaland- és az akciójátékokat is, ez a keverék dupla adag szórakozást ígért számomra. A tehetséges Surreal Software által készített és a Psygnosis kiadásában megjelenő játék "Háromszoros A" minősítést kap. Ezzel a vonzó és harcias, tűzokádó sárkányon lovagoló hősnővel a játék biztos sikernek látszik. De a végeredmény tényleg megfelel az elvárásoknak? A válasz eléggé összetett, de összességében tetszik a program.

A történet drámaian indul. Rynn, a hősnő öccsével sétálgat, mikor mindkettőjüket veszedelmes szörnyek támadják meg. Miután a hatalmas ütések okozta eszméletlenségéből felébred, maga körül mindent elpusztítva talál, és az öccsét sem találja sehol. Ezután egy haldokló pap azt mondja neki, hogy szerezzen meg egy könyvet és vigye azt el a templomba. Kalandozásai során találkozik egy ősi sárkánnyal, Arokh-kal. A cselekmény, mely a Láng Rendje és Sötét Unió öszecsapása körül forog, minden lépéssel egyre szövevényesebbé válik. Együtt felfedezik minden káosz és vérontás forrását, a gonosz varázslót Navaros-t. Bár a történet nem különösebben eredeti vagy mélyenszántó, jó keretként szolgál az akcióhoz.

Mivel ez egy külső nézetet használó kalandjáték, Rynnt sokan össze fogják hasonlítani Lara-val, a Drakan-t pedig a Tomb Raider-rel. Azonban a Drakan semminek sem az imitációja, és szerintem az összehasonlítás értelmetlen és nem helyénvaló. Először is a játék nagy részében Rynn a sárkányon lovagol, ami nem hasonlít különösebben a Tomb Raider-re. Másodszor sokkal precízebb és rugalmasabb Rynn irányítása, mint Laráé.

Valójában Rynnt sokkal szimpatikusabbnak találom Laránál, és inkább hasonlít a nemsokára megjelenő The Longest Journey főszereplőjére Ryan April-re, illetve az Obsidian-ban szereplő Lilah-ra. Ezek a nők valószerűek és céltudatosak, továbbá nem pusztán a férfi játékosok izgatására alkották meg őket. Miközben számtalan fegyver segítségével legyőzi ellenfeleit, Rynn intelligenciáról és ügyességről tesz tanúbizonyságot. Erősségei az ügyesség, a gyorsaság és az agilitás, nem pedig a nyers erő.


A sárkány, Arokh nyújtja a leglenyűgözőbb látványt a Drakan-ban, és majdnem kiestem a székemből, mikor először repültem vele. Ez a sárkány emeli a grafikát hétköznapiról kiemelkedőre. Ráadásul nagyon szórakoztató mindent lángba borítani a sárkánnyal. Azonban a két sárkány közötti harc nem volt rám nagy hatással, és a sárkánnyal játszott részek mellett eltörpülnek a Rynnes részek.

Arokh-on túl még a környezet is bámulatos. Emlékszem mikor az MDK-val játszottam, azt gondoltam, hogy nagyon jók a játékterek, de a Drakan mellett egyszerűen primitívnek tűnnek. 11 szint van, és bár a helyszínek néha eléggé hasonlóak, rendkívül különböző kihívásokkal kell szembenéznünk. Csalóka alagutak, meredek hegyek és gyors vizű folyók tarkítják a vidéket, és földről vagy levegőből egyaránt szép látványt nyújtanak. Az időjárás változásai nagyon meggyőzőek, nekem kifejezetten a havazás tetszett. Minden környezetet nagyon eredetien és részletesen alkottak meg, így nem untam meg a tájat, ellentétben más játékokkal.


Szintén figyelemre méltó az állandóan támadó élőlények felépítése. Találkozhatsz kisebb ellenfelekkel és 40 láb magas behemótokkal is, így nagyon változatos fegyverzetre lesz szükséged. A mozgásuk nagyon összetett, és tényleg 3 dimenziósnak néznek ki. Még haldoklás közben is jellegzetesen viselkednek. A sok játék után, melyben az ellenség megölése a legyet eltaposó elefántra hasonlít, nagyon nagy felfrissülést jelent a Drakan.

A Drakan-t a Surreal és a Psygnosis akció- és kalandjátéknak sorolta be, ami elég pontos meghatározás. Én az akcióra helyezném a hangsúlyt, mivel sokkal több van belőle eben a játékban, mint más kalandjátékokban. Inkább tartozik a 3D-s lövöldözős játékok kategóriájába, mint a kalandjátékok közé. Bár a fantasy kaland és az akció ötvözete a számítógépes játékokban elég hányatott múltra néz vissza - gondoljunk csak a Redjack: Revenge of the Brethren-re - itt elég természetesnek tűnik ez a szövetség. Sokan RPG-nek tartották a Drakan-t és én is úgy gondoltam, hogy lényegében szerepjáték lesz. De az RPG elemek közel sem olyan dominánsak, mint az akcióelemek, és a személyiség-fejlesztés is elég vázlatos. Igaz a játék tartalmaz néhány fejtörőt, messze van a logikai kalandoktól.


A Multiplayer módot is megtalálhatjuk, de rengeteg vele a probléma. A három játéklehetőség a Sárkányviadal, a Deathmatch és a Sárkány mestere. Számos multiplayer pályát találhatunk, melyeken harcolhatunk a talajon, vagy a levegőben sárkánnyal sárkány ellen. A különböző hibák miatt a multiplayer módban nem is ajánlatos nyolcan egyszerre játszani. Az ajánlott szám a négy. Szerencsére a cégek már tervezik egy patch kiadását, hogy orvosolják a problémákat. Szemmel láthatóan minden energiájukat az egyjátékos üzemmódba fektették.

Manapság annyi véres játékkal találkozhatunk, hogy külön dícséretet érdemel a Psygnosis, mivel úgy döntött, hogy beépített kapcsolót helyez el a játékban, mellyel csökkenteni lehet a játékban látható agresszió mértékét. Bár nem emberek halnak meg a játékban, és lőfegyvereket sem használnak, mégis ez tette a programot nálam sikeressé. Ha a maximumra állítjuk ezt a mércét, akkor az egyik legvéreseb játékkal találhatjuk szembe magunkat. De ha azok, akik nem találnak örömet a sok fröcsögő vérben, kikapcsolják és nyugodtan játszhatnak. Máris több játék átvette ezt a funkciót, és remélem hamarosan divat lesz ebből.



Grafika:A látvány valóban kitűnő, amint azt az előzetes sajtó is sejtetni engedte. A nagy felbontású 32 bites grafika a legjobbat hozza ki a grafikából, de úgy tűnik, ennek a játéknak mindegy, milyen hardvered van. A fényhatások és az árnyékok messze a legjobbak, amit valaha láttam. Egészében a világ, amelyen keresztülutazol igazán gyönyörű és sok látványos elemet tartalmaz. Hozzátéve, a szereplők remek csontvázmozgásos animációi is jól sikerültek. Tűz és víz, a két legnehezebben megjeleníthető látványelem is jól néz ki, ha nem is csúcsszuper. A tárgyak nagy része rendkívül részletesen kidolgozott, de pár nem, és ezek túl polygon-szerűek. Ezen kívül tetszett a perspektíva változása mozgás közben és a könnyedség, ahogy a látvány szögét billegtetni lehet. Egyesek talán zsémbelődhetnek, hogy azért nem minden tökéletes. Például, néhány helyzetben, ha csinálsz egy 360 fokos fordulatot bármilyen helyváltoztatás nélkül, Rynn teste megnövekszik egy jelentős perem által. Más szögből, nem különösebben lényeges belső területeken, gyakran zavarosnak láthatod a nézőpontodból a nézni kívánt tárgyat az automata perspektíva váltás miatt. Továbbá, néhány esetben Rynn túl nagynak tűnik ahhoz, hogy egy használható nézetet kapj a külvilágról. Mindezek a dolgok zavarhatnak a harcok sikerében is. Az is feltűnt, hogy annak sem tökéletes a minősége, ahogy az élőlények le vannak festve. Például, a haldokló pap arca nem sejteti annyira a felkutatást a játék elején, mint a tudósok vagy nem főszereplő karakterek mozgása és kidolgozása a Valve Half Life-jában.

Kezelő Felület:Bár használhatsz sokféle eszközt a Drakan irányításához, a joystick és a gamepad támogatását nem találtam olyan alaposnak, mint reméltem (ez egyik része lehet egy esetleges jövőbeli patch-nek). Végül az egér és a billentyűzet használata mellett döntöttem, amely jól működött, és úgy gondolom, az akció és a kalandjátékok kedvelői egyaránt el fogják tudni sajátítani az irányítási rendszert. A billentyűzet gombjaihoz hozzárendelt fegyverváltások a csata hevében szintén jól jönnek. A Drakan menü rendszere csodálatos és elegáns egyszerre, a Főmenü viszont nem valami elképesztő. Nagyon tetszett a tárgyak kezelésének megjelenítése és használata, jóval természetesebbé téve az akciót. A térkép megjelenítése valóban segítőkész, és tényleg érezheted, ahogy haladsz egyre tovább.

Játékmenet:Nehéz szavakba önteni, de valami csodálatosat éreztem a játék játszása közben. A misztikus környezet nem időhöz kötött felfedezése remek, még akkor is, ha nincs épület vagy sárkány. Nagyon meggyőzött az engine, amely megkönnyítette a folyamatos játékmenetet; soha nem éreztem semmiféle várakozási időt, ahogy a külső és belső helyszínek között mozogtam, és amikor sokféle animált karakter mozgott egyszerre a képernyőn, soha nem tapasztaltam semmiféle lassulást vagy rángatást. A manőverezés nagyon jó, bár a lejtők körüli mozgás még fejlődhetne. Sok helyen volt, hogy egy mozdulat Rynn-t egy láthatatlan hordóba beakadva hagyta, keresztülmenni tárgyakon nem lehetséges, beragadhatsz helyekre, ahonnan nem tudsz kiszabadulni, vagy meghalsz, ha valami rejtőző lény megtámad. Más szóval, az összeütközés érzékelésének lényeges hiányosságai vannak. A csata néhány helyzetben alakulhat úgy, hogy sok hasonló lény egy sorban támadhat. Ezen felül, a szükséges akció a játék során inkább zavaró lehet a nyitott felfedezésben. Végül, a korábban említett fakó multiplayer teljesítmény visszafogja az ember ember ellen való játék élvezhetőségét.

Hang Effektek:> A Drakan tele van izgalmas környezeti hangokkal. Mind valósághűen hangzik, és az időzítésük a képernyőn látottakhoz tökéletes. A beszédek is nagyon ügyesek, meghatározva a játék hangnemét. A hangeffektek nagyon precízen lettek beépítve, mindig hallod a egészségital csörrenését, miután megöltél egy szörnyet, vagy sikeresen felvetted. Minden hang jól zeng, mintha minden valóban megtörténne abban a beállításban, vagyis inkább mintha most vették volna fel egy audió stúdióban. A 3D hardver kiemelkedő kezelése, amely A3D-t és EAX-ot is támogat, erősen emeli a játékot. Például, amikor egy mély morgást hallottam egy fenyegető Ork-tól a távolban, meg tudtam mondani, milyen közel van és melyik irányból fog támadni.

Zene:A háttérzene a legjobbak között van, amit valaha hallottam. Lelkes és bájos, és tudatja a közeledő veszélyt az ismeretlen világban, miközben sikeresen ösztönöz is. Ahelyett, hogy folyamatosan lármáznának a háttérben, a fejlesztők úgy döntöttek, hogy csak egyéni esetekben induljon el, így nem mos el lényeges környezeti hangokat. Tényleg többet szerettem volna hallani belőle. Ez egy nagyszerű fantasy zene, és csupán audio CD-ként is élvezetes hallgatni.

Intelligencia és Nehézség:A Drakan egy rendkívül időrabló játék, amely sok türelmet igényel a játékos részéről. Az egyik nagy segítség, amely ösztönözheti a kezdés buzgalmát, az a csodálatos megírt kézikönyv, segítva a kezdőket a játékban. Egy ilyen dokumentum valódi ritkaság a sok gyorsan összedobott CD-tartóval típusú röpirat között, amely egyre több van manapság. Akkor miért az átlagos pont? Nem a fejtörők és csapdák túlzott nehézsége miatt, amelyek valóban viszonylag egyenesek, bár kifáradtam a nyomasztó kihívásoktól. És nem amiatt, hogy elveszíthedet a fonalat, hogy hol vagy és mit kellene csinálnod, mivel mindig találsz segítő nyomokat az úton. Hanem a nyomasztó és néha végeláthatatlannak tűnő akadályoknak és ellenségeknek, melyek utadba akadhatnak. Kicsit unalmas egy idő után még egy másodlagos szörnyet legyőzni, vagy még egy tökéletes időzítésű ugrást csinálni. A fegyverek elhasználódnak használat közben és kevés számú szörnynél található felvehető egészség, az egyenlőtlenségek halmozódnak. Bizonyosan sokat kell mentened az állást a haladás mértékével időszakosan. A számítógép irányította ellenségek mesterséges intelligenciája egyre jobb lesz a játék folyamán, és jól regálnak arra, amit csinálsz, valamint arra, amit ellenük teszel. Egy kicsit kiábránadító, hogy egyszerre csak egy vagy két támadás lehetséges. Végül, a végső összeütközés Navaros-szal nem olyan nehéz, mint amire számítottam, de egy jövőbeli patch-et erre vonatkozólag jónak találok.

Összegzés:Mint új fejlesztőcsapat, a Surreal nagyobbat csapódott a játékvilágba, mint egy hatalmas tűzgolyó Arokh szájából. Noha a Drakan-nak kiemelkedő audióvizuális effektjei vannak, ez nem jelenti azt, hogy tökéletes. Be kell vallanom, hogy a hibái ellenére én méltányoltam azt, amit ez a játék el akart érni. Azok, akikkel erről a játékról beszéltem, nagyon sokféle reakciót kaptam, sokan szeretik és páran utálják, de egészében azt hiszem, megelégedettséggel tölti el a játékosok egy rendkívül széles skáláját. Ha nem veszed észre a hibáit, elmerülhetsz az akció és kaland, fantasy és móka kombinációjában, elég sok időre.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások