A grafikus kártyákat is leváltaná az Amazon felhője

A grafikus kártyákat is leváltaná az Amazon felhője

2013. november 19. 15:16, Kedd
Az Amazon saját felhő-szolgáltatása immár saját grafikus vezérlőt is kínál a nagyobb teljesítmény iránt érdeklődő felhasználóknak, akik ezzel nemcsak a különböző tömörítési és az egyéb, nagy számításigényű feladatokat oldhatják meg a platformon keresztül, de potenciálisan akár a játékok streamelését is elvégezhetik, egy kifejezetten lassabb, akár hordozható eszközre támaszkodva a saját oldalukon. A játékok sugárzásának gondolatát a konzolpiac nagyobb szereplői is támogatják, bár azért itt még komoly gondokkal kell megküzdeniük.

Az Amazon Web Services (AWS) közleményben jelentette be, hogy az EC2 felhő-platform immár saját grafikus vezérlővel kiegészített folyamot (instance) is kínál az előfizetőknek, amely minden, 2D és 3D-vel kapcsolatos igényt kielégít. Az új ajánlat révén a G2 névre keresztelt folyam a 15 GB memória, 60 GB-os helyi tárolókapacitás, valamint a 2,6 GHz-en futó Intel Sandy Bridge processzor mellett az nVidia Kepler architektúrájára épülő GK104 grafikus vezérlőt is elérhetővé teszi, amely 1536 CUDA-maggal áll rendelkezésünkre. Ezzel DirectX, OpenGL, CUDA, valamint OpenCL alkalmazásokat és szolgáltatásokat is futtathatunk a felhőn keresztül, így újabb területen válik feleslegessé a saját erős asztali hardver megléte.

A közleményben a párhuzamos futtatás és végrehajtás előnyeit emelik ki, hozzátéve, hogy a grafikus vezérlők már jó ideje kiléptek hagyományos szerepkörükből, egyre több, eredetileg kizárólag a központi processzor által végrehajtott feladatot vállalva át. Példaként merül itt fel a hangi és mozgóképes állományok tömörítése, illetve a nagy számításigényű programok futtatása, de itt idővel a játékok is megjelenhetnek, hiszen ezek bevonása mind a szolgáltató, mind pedig a felhasználók részéről logikus lépés lenne.


Az érdeklődés szintjét jól jelzi, hogy az Autodesk máris több alkalmazást tett elérhetővé a platformon belül, bár a népszerű AutoCAD egyelőre nem tartozik ezek közé - az első körben ez még nem jelent meg a listán. Az Ubisoft csatlakozása azonban már egyértelműen a játékok jövőbeni megjelenésére utal, ők egy költséghatékony alternatívát látnak a felhő-szolgáltatásokban, amelyek gond nélkül biztosítják a szükséges teljesítményt, az óránkénti 65 centes induló ár pedig számos olyan felhasználónak megfelelhet, akik nem tartanak igényt a brutális hardver folyamatos birtoklására.

Természetesen nem az Amazon az egyetlen, amely a játékok streamelésének gondolatával kacérkodik, hiszen már a mostani bejelentés előtt számos ilyen kezdeményezést ismerhettünk meg, elsősorban a konzolok területén tevékenykedő, vagy az iránt érdeklődő cégek részéről. A Steam OS esetében például fontos előnyként jelenik meg a streamelés lehetősége, a játékokra fókuszáló platform ugyanis minden esetben szeretné biztosítani a nagyobb kijelzők, így például az újabb televíziók által nyújtott előnyöket. Ők jelenleg a saját hardver tesztelésével és piacra dobásával vannak elfoglalva, ám a szoftver nemcsak ezen konfigurációkon, de a megszokott PC-ken is telepíthető lesz.

Az nVidia az általuk Shield néven piacra dobott minikonzolon a megjelenés pillanatától kezdve elérhetővé tette a streaming lehetőségét, bár ez esetükben fordított irányban történik. Itt ugyanis a hagyományos PC-n (az újabb GeForce grafikus vezérlőkön) futtatott játékok sugározhatók a konzolra, a PC erejére támaszkodva, ezzel tehát nem mentesülünk a saját erős hardver meglétének igénye alól.

A Sony a maga részéről néhány nappal ezelőtt a filmek és zenei anyagok streamelésének lehetőségét jelentette be, többek között az Amazon Instant Video, a Netflix, illetve a Hulu Plus támogatásával, bár ez nyilván nem kárpótolja teljes mértékben a felhasználókat a CD-, illetve az MP3-lejátszás hiánya kapcsán. A jövőben azonban a játékok esetében is elérhetővé válhat a streaming opció, amit saját meglévő, Gaikai névre keresztelt felhő-platformjuk által valósítanának meg. Ezzel a PlayStation konzolon futtatott alkotások a hagyományos PC-ken, televíziókon, Blu-ray lejátszókon, avagy okostelefonokon és táblákon is megjelenhetnének, a megszokott hardveres projektet egy tágabb értelemben vett szolgáltatássá alakítva ezzel át. Szeretnének minden lehetséges eszközt bevonni ebbe a körbe, ám ezt a lehetőséget egyelőre házon belül tanulmányozzák, a megjelenésre pedig legkorábban 2014-ben kerülhet sor, az első körben a PS3 alatt elérhető játékokat elérhetővé téve a rendszerben.

A Microsoft háza táján jelenleg a következő vezérigazgató kiválasztásának procedúrája, az ezzel kapcsolatos találgatások és újabb információmorzsák tartanak igényt a címlapokra, ami a legújabb értesülések szerint nagyon is komoly következményekkel járhat. A Nokiától visszatérő Stephen Elop ugyanis állítólag módosítaná a mai napig jól megfigyelhető központi fókuszt, az Office csomagot a PC mellett minden egyéb eszközön is elérhetővé tenné, hogy növelje az eladások számát, néhány más üzletágat pedig hajlandó lenne felszámolni avagy eladni. Ez utóbbiak között szerepel a Bing kereső, de az Xbox részleg is, ám míg a Bing platformot egyszerűen elhagyná, az Xbox konzolokat külön cégbe szervezné ki, hogy megszüntesse a vezetés figyelmének megosztását.

Bárhogy is legyen, az Xbox One esetében a közvetlen előd natív támogatása helyett itt is a felhő-platform jelenthet alternatívát, legalábbis a cég illetékesei által elejtett szavak alapján. Zárt körben állítólag már sor került az Xbox 360 konzolon futó Halo 4 játék Windows Phone eszközre és Windows PC-re történő streamelésére, amelyet alig 45 ms-os késleltetéssel valósítottak meg, ám ahhoz, hogy az Xbox One és az Xbox 360 között ilyen módon biztosítsák a visszafelé történő "kompatibilitást", még komoly akadályokat kell leküzdeniük.

A cég termékigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az ötlet ugyan kitűnő, ám jelen esetben csak akkor működik problémamentesen, ha valóban a világ legjobb hardverével és internetelérésével rendelkezünk. Ugyan már eddig is komoly munkát végeztek ezen a területen, a hálózati eléréseknek azonban még sokat kell javulniuk az élmény fokozásához, amit szerinte az is bizonyít, hogy az OnLive szolgáltatás 2010-es, házon belüli tesztelése során számos ilyen problémába ütköztek. Egyelőre tehát még nem világos, hogy a szavakat az ő részükről mikor követi majd egy, a felhasználóknak szánt termék megjelenése.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások