2014. február 1. 13:15, Szombat
Jó filmnek zseniális plakát, gagyinak pedig botrányos jár? Vagy lehet, hogy nincs semmi összefüggés a marketing és a film minősége között?
Manapság már nem csak a legjobban sikerült filmeket, illetve a legsikeresebb alkotásokat szokás az év végi, illetve év eleji összegző listákon, hanem azokat is, melyeknek legjobban sikerült a reklámjuk. Nem véletlen, hogy erre szakosodott oldalak például listázzák az év legjobban elkészített filmelőzeteseit, s hasonlóképpen a legjobb plakátokat is számba szokták venni. Érdekes látni a képeket, nem csak a minőségük miatt, hanem az esetleges trendeket észlelendő is. Idén vajon milyen marketinges megoldásokkal találkozhattunk leggyakrabban?
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A mozifilmes plakátokkal foglalkozó
IMPAwards ezúttal is készített jó pár év végi toplistát, érdemes végignézni az összes kategóriát, melyek közül nem egy igen érdekes is akad. Ha másért nem, hát azért, hogy olyan filmek plakátjait is lássuk, melyek egyébként elkerülték volna a figyelmünket. Külön kategóriát kaptak a műfajok, például az akciófilmek, a horrorok, a komédiák, az animációk, a drámák és a dokumentumfilmek, sőt a tévés plakátok is. Ráadásul kiemelésre kerültek a filmek karaktereit egyéni plakátokon ábrázoló sorozatok, valamint a plakátok szlogenjei is, legyenek azok akár komolyak, akár viccesek. (A mellékelt képek egyébként a legjobb teaser plakátokat, a legjobb horrorfilmes plakátokat, a legjobb vígjátékos plakátokat, a legjobb tévés plakátokat, valamint a legrosszabb plakátokat mutatják meg, s végül a drámákhoz készült legjobb plakátokat lehet látni. Összesítésben
az év legjobb plakátja címet egy Oscar-jelölt reklámanyaga kapta meg.)
A klasszikus, műfaji kategóriák mellett külön kiemelésre érdemes
a "nem túl komoly"-kategória, melyben olyan díjak találtak gazdára, mint a legismerősebb szlogen, a legegyértelműbb koppintás, a legostobább arckifejezés, a legrondább karakterplakát, a legrosszabb szójáték, a leghipnotikusabb plakát, valamint a legjobb paródiaplakát. Ezekből a képekből is kitűnik, hogy a 2013-as plakátok címszó alá a 2013-ban bemutatott filmek plakátjai tartoznak, azok is, melyek 2012-ben jelentek meg, s ennek megfelelően az idei filmek tavalyi plakátjait majd jövőre láthatjuk viszont ezen a díjátadón.
Az idei nyertesek egyébként a már fent linkelt Nebraskás plakáton kívül, mely a legjobb drámai filmes plakátnak járó "díjat" is megkapta, a Kiss of the Damned (horror), Sötétségben - Star Trek (akciófilm), Szörny egyetem (animáció), Amerika horror sztori (tévésorozat), Itt a vége (komédia), Birth of the Living Dead (dokumentumfilm), de azért a Gravitáció is kapott egy díjat, mégpedig a legbátrabb plakátnak járót. A legjobb karakterplakátok a Farkashoz készültek, a legjobb komoly szlogen a Blackfish című dokumentumfilmhez, a legviccesebb jelmondat pedig a Pain and Gainhez.
Az egyébként pozitív díjátadón egyetlen negatív kategória van. A citromdíjas plakátok között ismét találhatunk olyat, ami nagyköltségvetésű akciófilmhez készült (Farkas), Oscar-gyanús produkcióhoz (Komornyik), komoly anyagi sikert elérő komédiához (Női szervek), jókora bukáshoz (Peeples), illyetve olyan filmhez, melyről az átlagnéző bizonyára nem is hallott (Freeloaders).
Aki akarja, itt végignézheti az összes 2013-as mozis plakátot
egyetlen oldalon - bármennyire is gyakran éri az a vád a grafikusokat és a marketingeseket, hogy nem tudnak újat kitalálni, bármennyi is a fantáziátlan plakát a mozikban, azért látni, hogy milyen sok ötletes és jól sikerült darab is készült. Nagyjából ugyanaz a helyzet tehát a plakátokkal is, mint a filmekkel: attól, hogy az ember beleszalad pár gyengébbe, még nem kell azt a következtetést levonnia, hogy csak gyengék léteznek.
A kvázi fő kategória jelöltjei egyébként az alábbi plakátok voltak:
Klikk a képekre a nagyobb változathoz