Spec Ops 2: Green Berets

Spec Ops 2: Green Berets

1999. december 4. 06:57, Szombat


Kiadó: Ripcord Games

Minimum Követelmény: P200 MMX, 32MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: Hidden & Dangerous
Kategória: Kommandós taktikai harc


"Ahogy azt minden háborús veterán jól tudja, a háború merő unalom, melyet az eszeveszett terror pillanatai szakítanak meg." - Harry G. Summers, gyalogsági ezredes. A vietnami háború analízise, 1982

A 80-as és 90-es évek dicsőítette a háborút és a benne a harcolókat. Az 50-es, 60-as és 70-es években a szórakoztatóipar a második világháború háborús eseményeire összpontosított, jó példa erre A híd a Kwai folyón című film. Újabban a különleges erők és szervezetek kaptak több figyelmet. Egy olyan korban, melyben a hagyományos hadviselés csak a legutolsó elintézési módja a konfliktusoknak, az olyan különleges erőkre, mint az Army Rangers, a Navy SEALS vagy a Marine Recon-ra hárul a veszedelmek elhárításának feladata. A legfrisebb olyan PC-s játék, ami ezt az élményt szimulálja a Spec Ops. Ezúttal a figyelem az amerikai hadsereg exkluzívabb szervezetére, a Green Berets-re terelődött. A Green Beret vitathatatlanul az elit elitje. Tagjait gondosan válogatták, és a legmodernebb felszerelésekkel képezték ki őket. Minden lehetséges fegyverhez értenek.

A folytatásban a legjobb újítás a négy gyakorló küldetés. A lőgyakorlaton lövészi képességeidet javíthatod azzal, hogy hirtelen felbukkanó célpontokra tüzelsz. Az akadálypályán mászás, kúszás és futás közben kell különböző célpontokra tüzelned. Az utolsó két gyakorlat a harci taktikákat gyakoroltatja. Az első az egyéni feladatokra koncentrál, míg a második a csapatmunkára. Én a legutóbbit találtam a leghasznosabbnak, engem ez készített fel a legjobban a játékra, mivel a különböző parancsokat is megtanulhattam. Ezek a parancsok nagyon fontosak a sikerhez.


Nem ajánlott nekikezdeni a küldetéseknek, míg nem végezted el a gyakorlatokat, melyekben mászni, kúszni, lopakodni, ugrani kell, továbbá elkerülni és viszonozni a tüzet. Ha mindent tudsz, kezdj egy új játékot és válassz egy nehézségi fokozatot. A nehézségi fokozat azt szabályozza, mennyi sérülést viselsz el, és mennyit okozol. A "Private" fokozaton a lehető legtöbb lövést elviseled, míg az ellenfeled a lehető legkevesebbet. Azt ajánlom, hogy még a veteránok is ezen a szinten játszanak. A Spec Ops 2 sok szempontból egyedi, és sok játékosnak elég sokat kell tanulnia, mielőtt sikeres lenne. A négy gyakorló küldetésen kívül, még öt küldetéssorozat is van, melyek a világ különböző pontjain játszódnak. Többek között az Antarktiszon, Koreában, Pakisztánban, Thaiföldön és Németországban.

A Spec Ops játékmenete össze nem függő küldetésekből áll. Bár minden küldetéssorozat egy területre koncentrál, a küldetéseknek alig van közük egymáshoz. Minden küldetéssorozatban 4 vagy 6 küldetés található, melyeket akármilyen sorrendben végigjátszhatunk. Ez áldás és átok is egyben. Áldás azért, mert így nem fogsz elakadni, és nem kell újra és újra ugyanazzal a küldetéssel próbálkoznod. Sajnos ott van azonban az előbb említett átok is. A Spec Ops 2 kettő jelentősen kisebb kohézióval rendelkezik, mint versenytársai. Nincs vezérfonala a játéknak, és összességében igazi atmoszférája sincs. Persze a felállított sorrendben is végigjátszhatod a küldetéseket, de még így sem alakul ki benned az az érzés, hogy azokat egy egész részének tervezték.

     

Ha kiválasztottál egy küldetéssorozatot és abból egy küldetést, itt az ideje, hogy felszereld az osztagodat. A küldetéstől függően két vagy négy katona lehet az osztagban. Kezdetben négy lehetséges tag van, Wright, Williamson, Starr és Palma. Megváltoztathatod a nevüket, a fegyvereiket és még a személyiségüket is. Az a típusú katona, amit kiválasztasz, irányítja a személyiségi aspektust. Például egy orvlövész máshogy reagál ugyanarra a helyzetre, mint ahogy egy gránátos reagálna. Míg ez első hallásra jól hangzik, de játék közben semmi jelét nem láttam annak, hogy a katonák különbözően reagáltak volna a helyzetekre, kivéve azokat a katonákat, akik más fegyvert használtak. A katonák felszerelése döntő jelentőséggel bír a sikerre nézve, így nagyon sok időt kell arra fordítani, hogy megfelelően szereld fel az osztagot. Többször végig kellett játszanom ugyanazt a küldetést, hogy erre ráérezzek, és én ezt valamelyest zavarónak találtam. Azért annyira mégsem bántam a dolgot, mivel így sok fegyvert kipróbálhattam. A Spec Ops 2-ben ugyanis rengeteg fegyver van.

     

A Spec Ops 2 hatalmas fegyverarzenált biztosít a játékos számára, jóval nagyobbat, mint a műfaj bármely más tagja. Nyolc különböző puska, négy félautomata fegyver, két gépfegyver, két orvlövészpuska, három gránátvető és egy régiség, a 12-es kaliberű puska található a játékban. Továbbá használhatsz aknákat, robbanó tölteteket és négyfajta gránátot. Egy másik újítás, hogy felvehetünk tárgyakat és fegyvereket a halott katonáktól. Függetlenül attól, hogy barátról vagy ellenségről van szó, néha elengedhetetlen a hullarablás, ha sikerrel akarunk járni, mivel a muníció mindig korlátozottan áll a rendelkezésünkre.

A Spec Ops 2 a realizmus terén is felülmúlta elődjét. A megemelt polygon szám jóval részletesebb környezet kialakítását tette lehetővé. A fák és a bokrok tényleg fáknak és bokroknak néznek ki, közelről és távolról is. Az egységek is valószerűbbek lettek. Most sokkal részletesebbek, legfőképpen az arcokat és az árnyékokat illetően. A sérülésmodellezés is jelentős fejlődésen ment keresztül, ami a csatákat teszi realisztikusabbá. Orvlövész puskáddal ráközelíthetsz az ellenségre, lábon lőheted és nézheted, amint elbukik. A különböző testrészek a megfelelő módon sérülnek.


A osztag irányítása ebben a játékban fontosabb, mint a Rainbow Six: Rogue Spear-ben, de nem olyan következetes, mint a Hidden & Dangerous-ben. Például megparancsolhatod az orvlövészednek, hogy szedjen le egy bizonyos ellenséget, vagy arra utasíthatod az egyik emberedet, hogy robbantson fel egy közeli gyárat. Ha nem követik a parancsaidat, a tab billentyűvel váltogathatsz a katonáid között. Bár az osztag irányítása a Spec Ops 2-ben nagyon kifinomult, a végrehajtásuk kidolgozatlan. A problémát a katona kompetenciája, vagy annak hiánya okozza. Az első részben leginkább az AI-t kritizálták. Nagyon sokat mondták már nekünk, hogy ezúttal valósághű lesz az AI, de ha ez valósághű, akkor nagyon aggódom a Green Berets-ért.

A sok javítás és fejlesztés ellenére a Spec Ops még mindig nem használja ki teljesen a lehetőségeit. A menürendszer tele van hibával. Nehéz kezelni, és nincs benne minden, aminek benne kellene lennie. A katonák AI-ja meglehetősen gyanús, szerintem a Green Berets tagjai azért jobban követik a parancsokat. Gyakran megindulnak és elkezdik lőni az ellenséget. Ezzel persze csak lelövetik magukat. Ezzel szemben az ellenég AI-ját mintha túlméretezték volna. Még "Private" fokozaton is elég okosak. Nem érdemes tagadni, hogy ha nagyszerű taktikai harcra vágysz, akkor a Spec Ops 2-nél jobb választás is létezik. Persze ez még nem azt jelenti, hogy rossz választás lenne. Nagyon sokat tettek a realisztikusság érdekében, és az új ViperII engine szolgáltatja legszebb látványt a műfajban. Továbbá nagyon sok multiplayer opció található a játékban, ami nagyon jól kihasználja a játék adottságait. A sorozatnak tényleg nagy a potenciálja, és sok minden nagyon tetszik benne. Talán ha egy évet még csiszolnának a gyengeségeken, akkor talán jobb programot kapnánk ennél a verziónál.



Grafika:A Spec Ops 2 grafikája jó, de nem kiemelkedő. A játék motorja tudja az 1280x1024-es felbontást 32 bites módban, de a felbontás megváltoztatását minden küldetés előtt meg kell tenned. A Viper II motorja simán futtatja 3dfx és Direct3D alapú kártyákon is a játékot. A Zombie ütőkártyája a teljes realizmusban az, hogy a világméretű környezet, amerre utazol, rengeteget dob a beleélésen. Antartica-tól Ázsiáig, Közép kelettől Németországig a környezet a valódi világhoz hasonló, és azt az érzést kelti, hogy tényleg ott vagy. A fényhatás effektjei az éjszakai küldetésekben megnehezítik a sikert az éjszakai nézőmód használata nélkül, amely jó és rossz is egyben. Az éjszakai nézőmód nem tökéletes, ez ellenség és a civilek egyaránt zöldes színüek. Ez a valóságban is így van, így ezt észben tartva, nem lehet igazi kritériumnak tekinteni.

Kezelő Felület:A kezelőfelületnek vannak problémái. A főmenü tartalmazza az összes elvárt opciót, amelyet egy egyszemélyes játéktól elvársz, de nem működnek jól. A legnagyobb hiba a menüben a grafika beállítása, amely úgy néz ki, mintha azután adták volna hozzá, hogy a Spec Ops készen lett. Engedélyezi a videókártya megválasztását, de nem a felbontásét. Ehelyett a felbontást csak közvetlenül a küldetés betöltése előtt választhatod meg. Összeségében, nem találtam a fegyverkiválasztást és a csapat beállítás műveletét ösztönösnek, és míg a játékbeli kezelőfelület hasonló azokhoz, amelyet a többi taktikai harci programban megszoktam, soha nem találtam egy nekem megfelelő beállítást. Bárhogy is, egy gyors referencia kártya mellékelve van, és a négy tréning küldetés segít a kezelőfelület megismerésében és a billentyűzet parancsaiban. A referencia kártyámat a monitorhoz támasztottam, hogy bármikor gyorsan elérjem. A parancsok kategóriákra vannak szétválasztva, és a legtöbb tökéletes. Akárhogy is, a kézikönyv inkább egyszerű és kevés használható információt tartalmaz.

Játékmenet:A Spec Ops 2 játékmenete jobb, mint az eredetié, de nem olyan jó, mint amilyennek lennie kellene. A sérülési model fejlettsége mind a saját csapatod, mind az ellenség részéről kiemelkedő. Nemcsak látható a sérülési model, befolyásolja az egység képességét is. Meglőhetsz egy ellenséget a lábán kétszer vagy háromszor, mire összeesik - mivel a láblövés nem halálos, de kihatása van a teljesítményre és vérnyomot hagy maga után. Ha a játék minden része ilyen részletes figyelmet kapott volna, ez egy fantasztikus játék lenne, de sajnos pár mélyen gyökerező probléma van. Az infarvörös távcső használata a legjobb mód arra, hogy megtaláld az ellenséges csapatot az éjszakai küldetések közben, de így kifejezetten hátrányban vagy, és a tájékozódás gyakran a hálaloddal fog végződni. Csomó ilyen probléma a gyanús AI-nak köszönhető. Nagyon idegesítő számomra, amikor egy játék nem képes megmagyarázni azt, hogy miért vesztettem. Az idő telik, és megint elrontottam egy küldetést anélkül, hogy bárkit megöltem volna, és nem tudtam, miért. Ez egy csomó kellemetlen ismétlést okozott a kampányaimban, és unalmassá vált.

A multiplayer mód azonban egy jóval tisztább és erőteljesebb élmény. A RTIME-ot használva, a Spec Ops 2-nek könnyen hanszálható rendszere van, hogy találj Internet alapú multiplayer játékot. Rengeteg opció van az egyszemélyes módban, mint az álcázás és lopakodás, amely jóval jobban használható emberi ellenfelek ellen. Ha neked elsődleges célod egy taktikai harci játékot játszani multiplayer-ben, akkor a Spec Ops egy nagyon jó választás.

Hangeffektek:A hanghatások effektjei nagyon jók. Az erdőkben a rovarok hangja egyszerűen fantasztikus. A vonatudvaron hallhatod, ahogy a vonat fékjei csikorognak és nyikorognak, ahogy a vonat megáll. A szél hangja épp elég állhatatos a külső küldetésekben. A hang alapból be van építve a saját és ellenséges csapatod AI-jába. Hallhatod őket és ők is meghallhatnak téged mielött bármit is látnának a másikból. A hang különösen jelentős az éjszakai küldetésekben, ahol minden terep egyformának néz ki, akár az infravörös keresőt használod, akár az éjszakai látást. A lépések hangja nagyon fontos, mivel könnyen meg lehet hallani, ha valaki lassan lépked. A lépéseknek különféle hangjuk van attól függően, hogy milyen talajon járnak. A hangok egyaránt segítenek megtalálni és befogni az ellenséget. Bár nem vagyok járatos a német, a pakisztáni, a thai-i, vagy a kóreai nyelvben, megesküdnék rá, hogy voltak pillanatok, amikor engem szídtak.

Zene: Mivel nincs zene a játékban, ez a kritérium nem értékelhető.

Intelligencia és Nehézség:A Spec Ops 2-nek három nehézségi fokozata van: Játszhatsz katonatisztet, egy nem meghatalmazott tisztet vagy egy zsoldost. Az ellenség AI-ja elsöprő mindegyik szinten, holott az ellenség nagyon előre megjósolható helyeken szokott lenni. Egy jó mesterséges intelligencia ötlete a számítógépnél az, hogy alkosson olyan illuziót, hogy az alany tudjon gondolkodni és reagálni az eseményekre, amelyek a játékban történnek, de erre nem képesek. Míg a felszínen úgy tűnik, hogy a Spec Ops 2 ellenségei nagyon okosak, mélyebbre nézve a szerkezetet észre fogod venni, hogy időről időre mindig ugyanazokat csinálják, és nem törődnek a cselekedeteiddel. De az ellenség AI-ja akkor is kihívó és kellemetlen, azt a kérdést vetve fel benned, hogy a program vajon csal-e vagy sem. A saját csapatod AI-ja már nem olyan jó, és sok szempontból megkérdőjelezhető. Csak egy egyszerű "Kövess engem!" parancs kiadása össze fogja kavarni a rendszert. A dolgok rosszabbá válnak, amikor azt a parancsot adod ki, hogy kövessenek téged vagy amikor a csapat találkozik az ellenséggel - a csapatod tagjai néha téged is hátbalőhetnek. Volt olyan csapattagom, amely követni kezdte az ellenséget és utánukszaladt anélkül, hogy ezt bárki és mondta volna neki, így elárulva a pozíciónkat és lemészároltatva minket.

Összegzés:A Spec Ops 2 egy jó játék, de ha több időt adtak volna a fejlesztésre, kiküszöbölhettek volna párat a következetlenségeiből. Az utóbbi hónapokban más taktikai harci játékok felülmúlták azt a standardot, amelyet az eredeti Spec Ops felállított. Végül is ennek a játéknak a fejlesztései nem egyenlőek a verseny szintjével, és nem elegek ahhoz, hogy ellensúlyozzák a történet és a küldetések összetartó erejének a hiányát.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások