2014. április 27. 11:45, Vasárnap
Kiadó: Triumph Studios
Fejlesztő: Triumph Studios
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5000+ processzor, Nvidia GeForce 8800 GTS vagy ATI Radeon HD 3870 grafikus kártya, 2 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz-es vagy AMD Phenom 9850 Quad-Core processzor, Nvidia GeForce GTX 460 vagy ATI Radeon HD 6850 grafikus kártya, 4 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Age of Wonders-sorozat, Heroes-sorozat
Kategória: körökre osztott stratégia
Közel 10 évnyi kihagyást követően visszatért a legendás Age of Wonders-sorozat, hogy ismét hónapokra elegendő kalandokat biztosítson a körökre osztott stratégiák kedvelőinek. Játéktesztünkből kiderül, hogy miként sikerült a nagy feltámadás!
A holland Triumph Studios fejlesztőcsapata a múltban ugyan nem készített egyetlen kasszasikert elért videojátékot sem, azonban minden egyes alkotásukról elmondható, hogy minőségi és emlékezetes ötleteket vonultattak fel. A stúdiót a legtöbben az Overlord-sorozattal azonosítják, ami két kiváló epizódot is megélt a múltban, azonban pályafutásukat a stratégiarajongók körében alapozták meg a kilencvenes évek végén. 1999-ben ugyanis, amikor mindenki a Heroes of Might and Magic III lázában égett, ez a fiatal holland csapat úgy gondolta, hogy az Epic Games segítségével képesek újat mutatni a körökre osztott stratégiák műfajában, így letették az Age of Wonders alapjait, ami összesen három kiválóan sikerült részt élt meg a kétezres évek közepéig, de valamiért egyik sem tudott versenyre kelni az akkori csúcsnak számító Heroes-sorozattal.
Vélhetően ez, valamint a stratégiák csökkenő népszerűsége is hozzájárult ahhoz, hogy a Triumph Studios végül lemondott a franchise folytatásáról, és egy konzolokon is eladható irányba indultak el a rengeteg sajátos ötletet felvonultató Overlorddal. A rajongók azonban nem hagyták annyiban a történteket, és a folyamatos zaklatásnak meg is lett az eredménye, a napokban ugyanis megjelent végre az Age of Wonders III, ami ezúttal sem ülhet fel a műfaj trónjára, de ezekben az ínséges időkben így is rengeteg kellemes percet tud nyújtani a stílus kedvelőinek.
Az Age of Wonders III ezúttal is a korábbi epizódokban megismert csodálatos, ámde nem titkoltan klisés fantáziavilág problémáit tárja elénk egy vaskos, két részre osztott kampány keretein belül. A cselekmény gyökerei még jóval az első játék előtti időszakra nyúlnak vissza, amikor az elfek és az emberek között véres háborúk dúltak, azonban az elfek egy nagyobbacska csoportja nem akart több vérontást és konfliktust, így fajtársaiktól elszakadva akadályozták meg, hogy folytatódjanak a harcok.
Sok-sok esztendő múltán azonban a szétvált faj egy házasság következtében ismét egyesült, és újra a háború szele söpört végig az Age of Wonders világán. Ehhez az alakuló konfliktushoz csatlakozhatunk mi is valamelyik frakció oldalán, aminek köszönhetően mindkét oldalról átélhetjük a kellemesen izgalmas, fordulatokkal tarkított történetet, de válasszuk akár az embereket, akár az elfeket, biztosak lehetünk abban, hogy a kampány során rengeteg harc és a körökre osztott stratégiák legszebb hagyományai várnak ránk.
Amennyiben azonban az Age of Wonders III stílusát kívánjuk meghatározni, a fenti kijelentéssel ezt nem intézhetjük el, a Triumph Studios alkotása ugyanis egy 4X stratégia, ami esetünkben azt jelenti, hogy a játékmenet négy alapvető fogalom köré épül fel. Ezek a felfedezés, a terjeszkedés, a lehetőségek kihasználása és a harc lehetősége, ami természetesen kulcsfontosságú lesz a pályákon. Adott ugyanis egy központi karakter - valamint egy köré gyűlt sereg -, akivel az lesz a feladatunk, hogy felfedezzük a közepesen nagy térképek minden zegzugát, hogy ráleljünk az ellenfelekre, illetve a történet újabb darabkáira.
A mellékküldetések sajnos a kalandozás ellenére sem kaptak túl nagy hangsúlyt, azonban az Age of Wonders III-ban így sem unatkozunk majd, hiszen kis seregünk oldalán megütközhetünk másokkal, illetve elfoglalhatunk városokat, sőt egész birodalmakat is. A Heroes-sorozattal ellentétben azonban mindezt lényegesen több lehetőség és változatosabb játékmenet mellett kivitelezhetjük, így például mindennél fontosabb szerepet kap a diplomácia, amit természetesen mellőzhetünk is, de mivel nagyszerűen működik, érdemes élni előnyeivel.
Amennyiben például egy keményebb uralkodóval nem akarjuk rögtön a játék első pillanataiban összemérni tudásunkat, némi aranyért cserébe békét köthetünk, de számtalan egyéb lehetőségünk is lesz arra, hogy a politika és a diplomácia segítségével rendezzünk sorainkat. Érdekesség, hogy a rendszer kísértetiesen hasonlít a Total War-sorozatban megismert szisztémához, azonban a végeredmény korántsem annyira összetett, itt ugyanis a szórakozás, valamint a harcok mindennél fontosabbak.
Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy szinte minden második körben belebotolhatunk egy újabb csatába, és természetesen mi dönthetjük el, hogy a küzdelmet igazi hadvezérként, a csatamezőről irányítva éljük át, vagy inkább az amúgy nagyon jól teljesítő mesterséges intelligenciára bízzuk magunkat. Nagy pozitívum, hogy központi hősünket akár a csata hevében is kimenekíthetjük a harcmezőről, így amennyiben esetleg elvesztenénk a küzdelmet, ő visszavonulhat az egyik várba, hogy ott újabb seregeket gyűjtsön maga köré.
Az egységtoborzás általában kemény erőforrásokért cserébe történik - ezeket birodalmunk automatikusan termeli, illetve a pályán kalandozva érhetjük el őket -, és seregünk összetétele csak attól függ, hogy melyik frakciót sikerült már leigáznunk korábban. Ha például elfként elfoglalunk egy ember- vagy törpevárost, akkor a kérdéses fajok különleges képességeivel megáldott egységeiből is toborozhatunk magunknak katonákat. Ez a változatosság természetesen megmutatkozik majd a csaták során is, hiszen alapból rengeteg taktikai lehetőségünk lesz a csatamező hatszögletű területein - extra varázslatok, különféle speciális támadások -, azonban a különleges egységek által ez tovább növekszik.
Természetesen akárcsak maga az óriási térképen való kalandozás, úgy a csaták is körökre osztottan zajlanak, és nem csak a központi karakterek, hanem seregeink is fejleszthetők lesznek, azonban inkább a főhős az, aki rendszeresen újabb varázslatokkal, képességekkel és tárgyakkal tudja bővíteni repertoárját, amivel egy leheletnyi szerepjátékos vonalat is kapott a végeredmény.
Kiemelendő, hogy az Age of Wonders III ugyan nem dollármilliókból készült el, a fejlesztők mégis ügyeltek arra, hogy ne legyen túl bonyolult az általa használt rendszer, de azért a régi rajongóknak is nyújtson annyi kihívást, ami elég lesz a múltidézéshez. Példának okáért nagyon könnyű meghalni a csatamezőn, de egy jó taktika esetén akár a többszörös túlerővel is fel tudjuk venni a kesztyűt, és bár a Heroes-sorozattal valóban óriási hasonlóságot mutat a végeredmény, elég egyediséget is varázsoltak hozzá a holland fejlesztők ahhoz, hogy mindez ne legyen túl szembetűnő. Egyetlen probléma, hogy bár a taktikázás minden esetben fontos lesz, sajnos a Triumph Studios sem talált olyan elfogadható, napjainkban is helytálló rendszert, amivel kiküszöbölhetné a túlerő lehetőségét, így amennyiben elég sok sereget gyártunk, bármilyen várat be tudunk majd venni, és bármilyen sereget le tudunk győzni - sajnos még stratégia és haditerv nélkül is.
Grafika: A grafika terén az Age of Wonders III nem nyújt kiemelkedő teljesítményt, az átlagosnál azonban szebb küllem vár benne ránk, ami különösen az adott pálya távoli szemlélése során csúcsosodik ki. Rendkívül gyengék lettek ugyanakkor a csaták során megfigyelhető effektek és animációk, így nagy riválisát sajnos nem csak a játékmenet, a kinézet tekintetében sem tudta maga mögé utasítani a végeredmény. A kiváló optimalizálás és a helyenként megfigyelhető innovatív grafikai megoldások - például a görgetésre változó térkép - miatt viszont a fejlesztők így is dicséretet érdemelnek.
Kezelőfelület, irányíthatóság: Mint minden stratégiánál, úgy első ránézésre az Age of Wonders III esetében is ijesztőnek tűnhet a kezelőfelület, valamint a sok lehetőség, azonban a logikus felépítésnek köszönhetően csakhamar megbarátkozhatunk vele. Ha már korábban is volt dolgunk a műfaj valamelyik képviselőjével, abban az esetben túl nagy meglepetések nem várnak ránk, ellenben az újoncok számára komoly fejtörést okozhat, hogy nincs külön betanító pálya, így a kissé hiányos írásos segédletet kell felhasználni ahhoz, hogy kiigazodjunk a tengernyi gomb között.
Játszhatóság: Ha mind a két fél nézőpontjából szeretnénk átélni a kampányt - mivel két teljesen más kalandról van szó, ezért érdemes -, akkor 20 óra feletti játékidő vár ránk az Age of Wonders III-ban, ezzel azonban még nincs vége a szórakozásnak. A játék ugyanis kapott egy klasszikus skirmish módot, valamint a fejlesztők rendkívül nagy figyelmet fordítottak a többjátékos élményekre is, amivel hónapokra elegendő csatározások várnak ránk.
Intelligencia, nehézség: Habár a mesterséges intelligencia képes meglepetéseket okozni, összességében nagyon jól működik, de többször is előtűnnek majd hiányosságai, a fejlesztők ugyanis a milliónyi lehetőséggel egy kicsit túlvállalták magukat, így hiába volt több évük a munkálatokra, nem tudtak mindenre odafigyelni. Nagy problémák természetesen nincsenek, de a gyakran előforduló kiszámíthatatlanság és logikátlanság könnyen el tudja venni a kedvünket.
Hangok, zene: Noha a kisebb költségvetésű videojátékok esetében a fejlesztők rendre a hangokon és a zenéken igyekeznek spórolni, az Age of Wonders III esetében viszont szerencsére ez sem igaz, így főként a dallamok tekintetében futhatunk bele igazán mennyei harmóniákba, amelyek tökéletes aláfestést nyújtanak a részletes és varázslatos fantáziavilágnak.
Összegzés: Mindent összevetve az Age of Wonders III hibái, de inkább hiányosságai ellenére is egy rendkívül kellemes stratégia lett, amiben mindaz megtalálható, amiért a műfaj körökre osztott ágát szeretni lehet: nagyon sok varázslatos kaland, rengeteg felfedezés, még több harc, fordulatok és felejthetetlen élmények. Ha szeretted a korábbi részeket, illetve nagy rajongója vagy a Heroes-sorozatnak, mindenképpen próbáld ki a Triumph Studios legújabb alkotását. Csalódás kizárva!