Rayman 2: The Great Escape

Rayman 2: The Great Escape

2000. január 19. 03:23, Szerda


Kiadó: Ubi Soft

Minimum Követelmény: P133 MMX, 32MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: Rayman
Kategória: Platform Akció
Forrás: The Adrenaline Vault


Ha egy játék népszerűvé válik, és több folytatást is megél, egy valami biztosan megtörténhet. A sorozat konzisztens maradhat epizódról epizódra, minden maradhat a régiben, nehogy elbátortalanodjanak a lojális játékosok, aztán fokozatosan fejlődhet, apró fejlesztéseket lehet eszközölni, és végül a sorozat elérhet egy olyan pontra, ahol olyan nagyot fejlődhet, hogy az összes előző rész eltörpül mellette. Nyugodtan állíthatjuk, hogy a legtöbb PC-s játék eléri az első fokozatot, de a fogyasztók a harmadik fokozatot látnák a legszívesebben.

A francia Ubi Soft a Rayman 2: The Great Escape-pel egyértelműen belépett a harmadik fokozatba. A Rayman 2 a szokványos 2 dimenziós akciót egy teljesen renderelt 3D-s környezetbe helyezi át, és ez még csak a legkisebb az újítások közül. A játékmenet, a grafika és hangok olyan kreatívak, hogy az elődök mellett szinte hihetetlennek tűnnek. Még a főellenség is más ebben az új részben. Nem kell többé Mr. Dark miatt aggódnod. Ehelyett egy új, színes hetvenkedő ellenfelet kell legyőznöd. A kalandjátékelemek és a platform játékok állandó mozgásának kombinálásával a Rayman 2 felejthetetlen élményt nyújt az elejétől a végéig.

A cselekmény meglehetősen élénk, annak ellenére, hogy a Rayman 2-ben ez a legkevésbé eredetibb elem. A gonosz Razorbeard admirális által vezetett intergalaktikus robotkalózok foglyul ejtették Raymant és legtöbb barátját, s ráadásul ezer mágikus darabra törték Rayman világának primordiális energiáját. Sikerül kiszabadulnia a fogságból, de össze kell szednie a mágikus darabokat, hogy visszanyerhesse erejét és egészségét. Ly tündér az egyetlen aki segíthet neki, de ehhez hatástalanítania kell a gépezetet, ami fogva tartja őt. Végül meg kell szerezni négy mágikus maszkot, amik segítségével felébresztheti Polokus-t, a világ szellemét, aki képes lenne legyőzni a baljós admirálist és társait. A történet központi szerepet játszik, ahelyett, hogy csupán háttérül szolgálna az értelmetlen ugrándozásnak.

     

A Rayman 2-ben 48 szint található a 17 hatalmas világban, továbbá számos rejtett játéktér. A helyszínek eléggé változatosak. Vannak köztük hatalmas mocsarak, dzsungelek, erdők, tengerpartok, óceánok, barlangok, vulkánok és természetesen maga a kalózhajó. Minden világ szép és kidolgozott, és olyan háttérelemek találhatóak bennük, mint vízesések és pillangók, amik megtöltik a tájat élettel. Minden világon más egy kicsit a játékmenet, ami különböző képességeket követel meg. Valahol párkányokon kell mozogni, valahol szakadékok fölött kell ugrálni. Ezer éve nem láttál olyan játékot, melynek világa így elbűvölne. Azonban a legtöbb platformjátékhoz hasonlóan itt sincs multiplayer lehetőség.

     

Több mint 25 egyedülálló módon aranyos és érdekes szereplővel találkozhatsz az utadon. A jó fiúk közül Globox, Rayman legjobb barátja, az izmos Clark, és Carmen a csábos bálna a legtetszettősebb. A gonosz erői közül Razorbead admirális, bérence és a zombi csirkék fenyegetik Raymant. Míg a hősnek nincsenek is izületei, addig a többi élőlény stilizált és mulatságos. Mindegyik sokféle mozgásra képes. Rayman tud ugrani, úszni, mászni és még helikopter módjára is tud repülni. Természetesen semmi sem hasonlítható a Grolgoth ellen vívott epikus csatához. A Rayman 2 karakterei egyértelműen a játék csúcspontjai.

     

Egy másik kiváló példa a Rayman 2 széles körű újításaira a fegyverzet. Csak egy féle módon támadhatsz, fénylő labdákat hajigálhatsz. Ez néhány ellenfélre elég kis hatással van. Bár tudsz plusz energiát nyerni, hogy megnöveld a teljesítményüket, ez a behatárolt fegyverarzenál első látásra elég bénának tűnik. Azonban kárpótlásként némely esetekben neked kell rájönnöd, hogy hogyan használd a fegyveredet úgy, hogy közvetett módon győzd le az ellenséget. Például más tárgyakra kell lőnöd, amik ezután helyetted pusztítják el ellenlábasaidat. Ebben sokkal több a leleményesség, mint abban hogy hatalmas fegyverekkel apró darabokra lőjük az ellenséget. Azért mindenesetre jó lenne, hogy ha a plusz energiák nem tűnnének el egy idő után.

     

A szinte már állandósult bánatunk a platformjátékokkal kapcsolatban az, hogy túl nagy hangsúlyt helyeznek a pontos ugrásra. Még a nemrég megjelent Drakan: Order of the Flame-ben is túlságosan sokat kellett azzal vesződni, hogy pontosan hajtsuk végre a szükséges ugrásokat. Szerencsére a Rayman 2-ben kevés olyan rész van, ahol a hibátlan 3D-s ugrás kulcsfontosságú lenne a sikerhez. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem kell pontosan időzítened, vagy hogy nem kellenek jó reflexek a győzelemhez, de jó dolog, hogy a fejlesztők kiiktatták a platform játékok egyik legnagyobb frusztrációját.

     

Az egyik irányzat, amit újabban felfedezhetünk, az hogy a játékok nagyon ígéretesnek bizonyulnak megjelenésük előtt, később viszont jóval alulmúlják a velük szemben kialakult elvárásokat, mivel túl korán adták ki őket, hogy még karácsonyra a boltokba kerülhessenek. Mivel a Rayman 2 munkálatai még 97 szeptemberében kezdődtek meg, a szokásosnál több idő jutott a játék tökéletesítésére, és a nagyobb hiányosságok és hibák elhárítására. Sőt mi több, mivel az első Rayman 1995-ben jelent meg, így arra is sok idő jutott, hogy megtudják a játékosoktól, mit akarnak a folytatásban látni. Mindez megmagyarázza, hogy miért nem esett a Rayman 2 áldozatul a szokásos dőreségeknek és könnyelműségnek, ami a legtöbb mostani játékra jellemző. Ahogy sorban játszod végig a pályákat, úgy érzed, hogy minden részletet figyelmesen gondoltak ki és teszteltek le, mielőtt belerakták volna a játékba.


Grafika: A Rayman 2 grafikája a legfényűzőbb és legmeggyőzőbb, amit valaha platformjátékban láthattunk. A fények és a színek használata rendkívüli, valaki nagyon ért a festőpalettához. Nem kísérelték meg valószerűvé tenni a megjelenítést, de a kidolgozás olyan jó, hogy néhány képet akár a szobád falára is kiakaszthatnál. A speciális effektusok a vízeséstől a láváig mindvégig látványosak, a robbanások pedig káprázatosak. A príma animációk, amiket mozi és rajzfilmszakértők készítettek, egyenletesek és gördülékenyek, a karakterek pedig nagyon kifejezők. Az akciójelenetek rendezése szintén nagyszerű, jóval meghaladja a Hearth of Darkness által létrehozott standardot. A kamera szépen követi a mozgásod, általában mindig a legjobb nézetet adja. Az átvezető animációk szépen egybefolynak az akciójelenetekkel és sikeresen pergetik tovább a cselekményt. Azonban sem a textúrák felbontása, sem a karakterek polygon száma nem valami nagy, így jól illeszkedik a játék rajzfilmszerű hangulatához. A hátterek is kissé laposnak tűnnek, ahogy közelebb mész hozzájuk.

A Rayman 2 1024x768-as felbontásnál igazi szemet gyönyörködtető látvány. Azok akik szeretik a platform akciót és mindig irigykednek a konzolos játékokra, azok gondoljanak arra, hogy még a Dreamcast sem képes megközelíteni ezt a felbontást. A 3D támogatás meglehetősen nagy teljesítményű, és magában foglalja a morfolást és a részecske effektusokat. Azonkívül az akciójelenetek frame rate-e is egyenletesen magas.

Kezelőfelület:Ez a játék teljesen játszható gamepad-el, vállalkozhatunk vele arra, hogy gyorsan és alkalmasint összetett mozgásokat csináljunk, ami szükséges a sikerhez. Változatosságot ad ez az akciónak, egy szimpla két vagy négy gombos irányító eszköz nem válik be. Bár az Ubi Soft saját maga is határozottan a billentyűzetet javasolja, amikor a billentyűzetet használjuk, a mozgások a kamerához lesznek viszonyítva, nem Rayman-hez. Sajnos nincs arra lehetőség, hogy átállítsuk a billentyűzet vagy gamepad beállításokat a Rayman 2-ben. Ehelyett a fejlesztők azt javasolják, hogy a saját programjával csináljunk saját beállítást, mint a Microsoft Sidewinder Profile Editor-el, de sok gamepad-hoz nem járnak ilyen programok. Ebben az esetben sem olyan kényelmes, mintha egy erre írt menüben állítanánk be.

Az sem túl jó, hogy ritkán adódik lehetőség kimenteni a játékállást. Van ténylegesen több mentő hely minden pályán, ahova visszatérhetsz, ha valahol e pont előtt elbuknál, de ezek a mentések elenyésznek, amikor kilépsz a játékból. Az egyedüli maradandó mentés minden pálya végén van, ami kemény, hacsak nem olyan játékos vagy, akinek több órája van egyfolytában a Rayman 2-vel játszani. A menük és játékhelyszín is jól elkészített. A menükben, mint sok nemzetközi játékban, nem csak a videó és hang beállításokat változtathatod, hanem a nyelvét is. A játék képernyője fontos információkat közöl érthető módon, mint Rayman életereje, a főellenség életereje, a víz alatt a levegő készlet, valamint a sárga bigyók számát és az elpusztított ketrecek számát az adott pályán.

Játékmenet: A játékmenet az, ahol a kreativitás valóban kiütközik a Rayman 2-ben, teljesen lelkesítő pályák sugároznak keresztül. Soha nem érzed unalmasnak az ismétléseket, ahogy haladsz keresztül a világokon, és megdöbbensz a pályaszerkezet leleményességén minden fordulóban. Mindegyik pálya egy virtuálisan teljesen új játékélményt mutat be. A készülékek véget nem érő sora és a kreatúrák teljesen meghökkentők. Az ellenségekkel való harc is különleges. Például, találkozhatsz egy pók ellenséggel, amely kegyetlen és álhatatosabban küzd, mint eddig bármely ellenfél más játékban.

A sikerhez vállalnod kell számos kihívó mutatványt. Rayman helikopter haja az egyik azok közül a speciális képességek közül, amelyet használnod kell utad során. Az akció gyors és dühöngő, és alig van olyen pillanat, amikor fellélegezhetsz. Pár véghezvihető akció teljesen lenyűgöző, mint a tutajozás a láván vagy vízen, vagy a sielés egy vizikígyó mögött. Vannak még speciális akciójelenetek, mint a rodeózás, a hullamvasutazás és repülés, amely élénkíti a játékot.

Rayman-nek jó humora van, és a vele járó animáció valóban vicces. A humor finomabb és érthetőbb, mint a GT Interactive Oddworld sorozatában, itt kevesebbet nevetsz azon, hogy mit mondtak vagy csináltak, és többet azon, amilyen egy karakter arckifejezése vagy testmozgása. Amikor Rayman arra vár, hogy csinálj valamit, pattog mint egy labda, vagy más bolondos elfoglaltságot csinál hisztérikusan. Ilyen feszes műfajban a véget nem érő akciók és a vidámság valóban áldásosak.

Hangeffektek: Amíg a hanghatások a Rayman 2-ben olyan csodálatosak és tiszták, mint a harangszó, a legjobbak mégis a beszédhangok. Mindegyik karakter értelmetlen dialektusban beszél, saját ritmusában és jellegében, és a végén ez jóval élvezhetőbb és vidámabb élmény, mintha egyszerűen egy felismerhető emberi nyelv lenne. Rayman maga morog és más hangokat ad ki az állandó beszédében, amely helyesen kifejezi, hogyan is érzi magát. Eképpen, a hanghatások találkoznak a karakter bájosságával. A sok, jól utánzott környezeti hanghatások is lenyűgözőek.

Zene: A zene kifinomult, részletes és felemelő. A zene egyes részei teljes zenekari hangzást használnak, amely tényleges javulás a megszokott, monoton platformzene után. A zene megfelelően változatos, és amikor egy ellenség megtámad, rossz előjelű tónusba csap át. Egész idő alatt felüdítő légkört biztosít.

Intellgencia és Nehézség:Kevés korlátozás között a Rayman 2-nek nincs változó szintű nehézsége. Ennek a hanyagságnak az eredménye, hogy a játék megfelelően kihívó azoknak, akik kezdők és nem játszottak még platformjátékkal, vagy akiknek nincs megfelelő kéz-szem koordinációjuk, hogy a helyes mozdulatot gyorsan produkálják a kellő időben. Ennek ellenszere, a Stones of Thought, aki végig az úton nagyon segítőkész tippeket ad hogy mit kell csinálni, de ez nem biztosítja a kézi gyakorlást. A bonyolultság növekszik, ahogy halad a játék, de a kezdők nem biztos, hogy túljutnak az első szinten. Lehetséges elakadni egy tiszta jel nélkül, de a kivétel, amely erősíti a szabályt. Rayman képességei fejlődnek, ahogy leküzdhetetlen akadályokkal találkozik, és olyan barátokkal, akik segítik őt kalandjaiban. Nem mondom, hogy ez a legnehezebb platformjáték, amelyet valaha játszani fogsz, de ezzel együtt, ez nem egy babapiskóta. Míg a karakterek magatartása általában előre megírt, egy kis határozott mesterséges intelligencia jelen van.

Összegzés:A Rayman 2 egyszerűen a legjobb platform játék, mellyel valaha játszottál. Semmi nagy regény nincs, de minden nagyon jól elkészített és a fejlesztők érezhetően új életet leheltek a pangó műfajba. Az egyetlen fontos korlátozás az aggasztó irányítás beállítás és a kimentési lehetőség körül forog, amely nem csillapítja a zabolátlan lelkesedést.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások