Murdered: Soul Suspect

Murdered: Soul Suspect

2014. június 22. 10:31, Vasárnap
Kiadó: Square Enix
Fejlesztő: Airtight Games
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E7600 3 GHz-es vagy AMD Athlon II X2 265 processzor, Nvidia GeForce GTS 250 vagy ATI Radeon HD 4830 grafikus kártya, 4 GB RAM, 20 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i7-920 Quad 2,67 GHz-es vagy AMD FX-8100 processzor, Nvidia GeForce GTX 660 vagy ATI Radeon R9 270 grafikus kártya, 6 GB RAM, 20 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Dark Void, Max Payne
Kategória: külsőnézetes akció

Az Airtight Games legújabb alkotására a megjelenésig az idei év egyik legkülönlegesebb és legegyedibb videojátékaként tekintettünk. A Murdered: Soul Suspect azonban nem teljesen váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Játéktesztünkből kiderül, hogy miért!

A 2004 óta aktív Airtight Games munkatársai már a kezdetektől arra törekedtek, hogy kreatív ötleteiket megvalósítva olyan videojátékokkal gazdagítsák a színteret, amelyek végre új utakat nyithatnak meg az önmásolás fertőjébe süllyedt piacon. Ezt elsőként a 2010-ben megjelent Dark Voiddal kívánták hangoztatni, amelyben egyenesen a Bermuda-háromszög rejtélyét fedezhettük fel egy hátunkra szerelhető rakéta segítségével, de kellemes emlékeket hagyott bennünk a 2012-es Quantum Conundrum is, amivel az ügyességi játékok és a Portal-sorozat szerelmeseinek kívántak kedveskedni.

A csapat életútja tehát kreativitással van kikövezve, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy legújabb alkotásukkal már a bejelentéskor milliók figyelmét irányították magukra, de amint kiderült, hogy a Murdered: Soul Suspect nem a szüntelen akcióról, hanem a történetről és a gondolkodásról szól, a frissen szerzett rajongók lassacskán eltünedeztek a háttérből. Már akkor sejteni lehetett, hogy a Square Enix által felkarolt játék a süllyesztőben végzi majd, mint minden olyan alkotás, ami szeretne újdonságot csempészni a színtérre.

A valóság azonban az, hogy az Airtight Games legújabb alkotása egy újabb meg nem értett mű lett, ami valóban messze nem tökéletes, de újító szándékának köszönhetően kellemes kikapcsolódást biztosít a rejtélyek, a misztikum és a nyomozós játékok kedvelőinek. Lássuk, hogy miért!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A Murdered: Soul Suspect egyik legnagyobb pozitívuma minden kétséget kizáróan a történetben keresendő. Szó szerint elképesztő, hogy milyen hatást tudtak kiváltani a fejlesztők azzal, hogy főhősünket, avagy Ronan O'Connor nyomozót már az első percekben eltették láb alól, hiszen így közvetetten ugyan, de saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg azt a pillanatot, amikor a detektív ráébred, hogy már nem él, de lelke még nem is távozhatott el a túlvilágra. Miután ugyanis egy Bell Killer néven emlegetett alak kilöki őt egy negyedik emeleti lakás ablakából, ezen felül pedig szolgálati fegyveréből néhány golyót is beleereszt, Ronan valamiért megragad az élet és a túlvilág mezsgyéjén.

Mint később kiderül, mindez nem véletlen, emberünknek ugyanis rendeltetése van, így ki kell derítenie, hogy ki és pontosan miért is akarta megölni őt. Az Airtight Games csapatát szó szerint óriási dicséret illeti, amiért ezt a bevezetőt képesek voltak hihetetlenül hangulatos formában tálalni, ami rögtön empátiát ébreszt a játékosban, aki így szívén viseli majd a nyomozó sorsát, akinek egyetlen vágya, hogy mielőbb letudja utolsó küldetését, és végre együtt lehessen korábban elhunyt párjával. Noha Ronan nem egy túlzottan szerethető figura, mondhatni tipikus rosszfiú, de mégis képes tragédiájával már az első percekben belopnia magát a szívünkbe. Helyzetét elősegíti, hogy a történet Salemben játszódik, ahová Amerika legismertebb boszorkány- és kísértethistóriái kötődnek, amelyek természetesen mind-mind szerves részeit is képezik majd történetünknek.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Egy ilyen nyitány után természetesen már csak reménykedni lehet abban, hogy a játékmenettel sem lesznek nagy problémák, és hellyel-közzel ugyan, de a fejlesztők ezen a téren sem okoztak túl nagy csalódást. Már alapból különlegesség, hogy nem egy hús-vér személyt vehetünk irányításunk alá, hanem lényegében egy szellemet, aki képes ugyan átmenni például a falakon és látni a túlvilágról itt maradt többi eltévedt lelket, de egy klasszikus nyomozáshoz ez lényegében kevés lesz. A problémákon azonban így is könnyedén felülemelkedhetünk, hiszen Ronan oldalán egyrészt folyamatosan kommunikálhatunk a szellemvilág képviselőivel, másrészt szó szerint megszállhatunk bárkit, akit csak szeretnénk. Ennek köszönhetően belehallgathatunk az emberek gondolataiba, belenézhetünk szemükkel jegyzeteikbe, de bizonyos esetekben még manipulálhatjuk is őket, hogy a dolgok úgy alakuljanak, ahogyan azt mi szeretnénk.

Hogy jobban megérthessétek a Murdered: Soul Suspect játékmenetét, az alkotás lényegében folyamatos nyomozásra ösztönöz minket, ezáltal minden egyes újabb pályán - vagy sokkal inkább helyszínen - az lesz a feladatunk, hogy összegyűjtsük az összes nyomot, azokból pedig összeállítsuk a továbbjutás kulcsát jelentő történések rekonstrukcióját. Tény, hogy a történet, illetve a nyomozás élvezetéhez szükséges egy bizonyos szintű angol nyelvtudás, azonban a nyomkeresés és az egész folyamat olyannyira izgalmas, valamint szórakoztató, hogy folyamatosan hajtja előre a játékost az újabb és újabb események, illetve nyomok után.

A Murdered: Soul Suspect azonban nem csak erről szól! Az egyes helyszínek között ugyanis szabadon járkálhatunk majd, aminek köszönhetően felfedezhetjük Salem utcáit, megismerkedhetünk más szellemekkel, izgalmas mellékküldetések keretein belül segíthetünk nekik az üdvözülésben, de gyűjthetjük akár Ronan valódi életének emlékeit is. Utóbbi miatt az amúgy kissé rövid, de egyáltalán nem összecsapott sztori során alaposabban is megismerkedhetünk hősünkkel, és még inkább átérezhetjük kétségbeesett, mondhatni tehetetlen helyzetét.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Érdekesség, hogy a pályák során gyakran veszélyek is fenyegetnek majd minket, ezáltal a jó lelkek mellett démonok is gyakran keresztezik utunkat, amivel el is érkeztünk a játék egyik legnagyobb negatívumához. A démonok elől ugyanis általában el kell rejtőznünk - például emberekben vagy más lelkekben -, de meg is küzdhetünk velük egy rövid QTE-jelenet által. A rossz szellemek azonban szó szerint elképesztően idegesítőek tudnak lenni, amikor perceken keresztül kell bujkálnunk előlük, de mégis mindig felfedeznek minket, helyettük sokkal inkább időre teljesítendő fejtörők illettek volna a Murdered: Soul Suspect koncepciójába, mert az alapvetően nyugis történetvezetést az alkotók szó szerint felzaklatták a démonokkal. Sajnos azonban nem csak ez az egyetlen probléma a játékkal!

Hatalmas szívfájdalma lehet például a rajongóknak, hogy bár szellemek vagyunk, mégsem tudunk szabadon járni-kelni a pályákon, csak és kizárólag ott, ahol ezt megengedték. Hatalmas ellentmondás továbbá, hogy bár egy macska felett átvehetjük az irányítást, azonban az emberekkel ugyanezt már nem tudjuk megtenni azt követően, hogy megszálltuk őket, holott ez rengeteg érdekes fejtörővel és kihívással gazdagította volna a játékmenetet.

Összességében nagyon kevésnek érezhetjük azt is, hogy szellemként csak néha tudunk hatást gyakorolni az élőkre, így például hiába idézünk elő poltergeist jelenséget, senki nem reagál rá, de hiába hallgathatunk bele mások gondolataiba, azokkal sem tudunk játszadozni. A Murdered: Soul Suspect legnagyobb problémája tehát leginkább az, hogy bár egy nagyszerű ötletet valósít meg egy kiváló tálalással párosítva, azonban a fejlesztők korántsem aknázták ki azokat a lehetőségeket, amelyek teljessé tudták volna tenni a végeredményt.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A küllem tekintetében a játék PC-s változata már több helyen is az újgenerációt vetíti előre, ami természetesen még nem jelenti azt, hogy leesett volna az állunk a látványtól, de így sincs okunk panaszra. Az átvezetők minősége, a karakterek és a helyszínek kidolgozottsága, valamint Salem hangulata mind-mind jelesre vizsgáznak, mindehhez pedig még kiugróan magas gépigény sem társul.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A kezelőfelület és az irányíthatóság tekintetében is az egyszerűség dominál a játékban, így könnyű lesz rábukkanni a nyomokra, beköltözni más karakterek fejébe, azonban a fejlesztők igencsak a szöveges történetre építettek, így angoltudás nélkül a nyomozás végkövetkeztetése gyakran barkóbába csap át. Ezt vélhetően - legalább a legkisebb nehézségi szinten - másként is meg lehetett volna oldani a közérthetőség érdekében!

Játszhatóság: A Murdered: Soul Suspect a játékidő tekintetében vérzik el leginkább, az alkotás ugyanis rendkívül rövidre sikeredett. Ha nem foglalkozunk a mellékküldetésekkel, nagyjából 4-5 óra alatt végezhetünk a történettel, és néha további 2-3 órányi extrát hozzáadhatunk a választható feladatokkal, a többjátékos mód hiányában azonban ennyivel be kell érnünk. A kitűnő és helyenként megható történet természetesen részben kárpótolhat ezért a hiányosságért, de ennél azért többet vártunk!

Intelligencia, nehézség: A mesterséges intelligencia túl sokat nem nyom a latba a játékban, miután akciójelenetek alig találhatók benne, de azok is vagy idegtépőre, vagy nagyon nehézre sikerültek, a démonokkal való kergetőzést ugyanis mindennek lehetne nevezni, mindössze élvezetesnek nem. A nehézség általában egyébiránt nem jellemző a végeredményre, kivéve a fentebb már többször is megemlített nyelvi akadályok jelenthetnek gátat, azonban a nyomok felkutatása, az összefüggések megtalálása vagy a kisebb fejtörők leküzdése mind-mind inkább élvezetes lesz, mint frusztráló.

Hangok, zene: Főhősünk szinkronhangját maga Jason Brooks adta, aki szó szerint kitűnő munkát végzett a játékban, hiszen ennél hitelesebb alakítást, mint amit Ronan O'Connor bemutat az alkotás első perceiben, nagyon ritkán láthatunk a játékiparban. Érdemes egyébiránt odafigyelni a gyakran felbukkanó nagyszerű dallamokra is, amelyek néha megbújnak a háttérben, de mégis teljessé varázsolják Salem sötét és melankolikus hangulatát.

Összegzés: A Murdered: Soul Suspect korántsem váltotta be a korábban hozzá fűződő reményeket, de az Airtight Games csapatának sikerült egy nagyon emlékezetes történettel és körítéssel ellátott interaktív kalandot készítenie, amit a különlegességek kedvelői biztosan szívesen fogadnak. Sajnálatos, hogy ehhez a kimagasló háttérhez csak egy közepes játékmenetet sikerült felépíteniük a fejlesztőknek, máskülönben egy olyan zseniális thrillert köszönthetnénk most a végeredmény képében, mint amilyen a maga idejében az Alan Wake volt. Ha imádod a megható és az élet kérdéseit is boncolgató történetet, ha elég érett vagy feldolgozni a halál, a gyász és az elmúlás témáját, akkor téged is garantáltan megérint majd a játék, de ha csak az akciót keresed, óriási csalódás vár rád!

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások