2000. február 9. 22:15, Szerda
Kiadó:
Electronic Arts
Fejlesztő:
Maxis
Honlap
Kategória: egyedi
Minimum követelmények: Win 9x, P233, 32MB RAM, 2MB videókártya, DirectX7
A SimCity több mint 10 évvel ezelőtt jelent meg, s hatalmas siker volt. Megszületett a Sim sorozat, melynek számos tagja ugyan játszhatatlan volt (pl.: Sim Life, Sim Earth), de több közülük hatalmas sikereket ért el. Most is a Sim világában vagyunk, de azt ajánlom mindenki felejtse el eddigi előítéleteit, vagy jóleső gondolatait mikor először betölti a játékot. A The Sims nem hasonlítható semmilyen eddig megjelent játékhoz, nincs kategória ahova be lehetne sorolni.
A játék tulajdonképpen egy emberszimulátor a szó szoros értelmében (tehát nem First Person Shooter!). A városok helyett most egy család életét kell irányítanunk, figyelnünk kell a szociális, pénzügyi és környezeti vonatkozásokra.
A játék elején ki kell választanunk azt a családot, amelyiknek a helyében cselekedni akarunk. Két lehetőségünk van, vagy egy meglévő familíával játszunk, vagy generálunk egy újat. Generálásnál minden családtag tulajdonságait meg kell határoznunk; ez öt tényezőből tevődik össze.
Neat (igényesség): Ez határozza hogy a karaktermennyire igényli és tesz a tisztaságért. Pl. kimossa a kádat fürdés után
Outgoing (eljárkálás): Új emberekkel történő találkozás esetén mennyire gyorsan enged fel, partyknál a sarokban ül, vagy a társaság középontja-e
Active (aktivítás): Minnél magasabb az értéke annál kevesébe lusta karakterünk. Ha értéke magas, nem fog a fotelben pihengetni, hanem magától felmos
Playful (játékosság): Mennyire érti emberünk a viccet, táncol-e ha más keményen ropja, szereti és értékeli-e a játékokat és a "fun" dolgokat
Nice (kedvesség): Tulajdonképpen az idegek vastagságát jelzi, alacsonyabb értékeknél hamar kijön a sodrából a karakter.
Az értékek beállítása után a karakter bőrszínének, korának (felnőtt, gyerek), nemének és külső kinézetének meghatározása a feladatunk. Ezek a játékot magát nem érintik, de mivel órákig fogjuk bámulni az embereket, mégis fontosak. A generálást kedvünk szerint megismételhetjük (a család állhat egy emberből is), így nagyobb kezdőtőkét kapunk, nagyobb házat vehetünk, de a feladatunk is jóval nehezebb. Elsőre senkinek nem ajánlok két embernél többet.
A család megvan, már csak helyet kell választanunk a fejlődéshez. Felülnézetben látjuk a terep képét, rajta néhány házzal. A kiválasztott ház árától függően marad pénzünk bebútorozására. A többi házban jövendőbeli szomszédaink laknak.
A játék a Simeknél már megszokott perspektívában zajlik. A bal alsó sarokban található a menü, itt menthetjük a játékot, forgathatjuk a terepet, ránagyíthatunk, lekicsinyíthetjük, építkezhetünk és vehetünk bútorokat. A falak nagysága is beállítható, véleményem szerint nyugodtan kikapcsolhatjuk, csupán zavaró tényező ha takarásban van valami.
Első dolgunk a villámgyors pause legyen, tekintsük meg leendő otthonunkat. Ha teljesen üres (egy embert irányítva az lesz) minden szükséges berendezést nekünk kell megvennünk. Itt most nem akarom felsorolni a felszerelési tárgyakat, csupán a lényeges kategóriákat említem:
A székek ikonja alatt találunk mindenfajta ülő és fekvőeszközt
Iróasztal: a különféle dolgozóasztalok a konyhai előkészítőasztaltól a fürdőszobai pelenkázóig
Dekoráció címszó alatt virágok, órák, festmények stb.
Elektronika: fali tüzjelző, plazmatévé stb.
Konyhai eszközök: kávéföző, hütő, sütő stb.
Vízzel összefüggő dolgok: mosogató, pezsgőfürdő stb.
Világítás: lámpák
Egyéb: a szemetestől az erőgépen át a billiárdasztalig minden, ami az előzőekbe nem sorolható be
A vásárláshoz csupán rá kell bökünk a tárgyra és a kivánt helyére mozgatnunk; az eladás szintén hasonló módon történik, természetesen fordított sorrendben. Minden tárgynak vannak fontos jellemzői, a drágábbak kényelmi, gyorsasági és más szempontok miatt előnyösek (a drágább mindig jobb). A kényelmesebb székben gyorsabban regenerálódunk, a plazmatévé előtt ülve gyorsabban feltöltödünk, és az antik festmény jobban emeli a szoba fényét mint olcsóbb társa. A ház építése is ugyanilyen egyszerű, csak akkor a falak felhúzása után ajtókat, ablakokat, lépcsőket, tetőt, fákat is nekünk kell elhelyeznünk.
Kezdetben ott állunk a lakással, jövedelem nélkül; munkát kell találnunk. Ezt a naponta kihozott újságból vagy a számítógépünkből (ha van) tehetjük meg, utóbbinak előnye a három munkalehetőség, míg papiroson csak naponta egy szerepel. A munka kiválasztása után tesztbeszélgetés, majd siker esetén a napi robot jön; a melóhelyre a ház előtt megálló autó szállít el, dudálásakor karakterünk automatán elhagyja a házat. Fontos megjegyezni, hogy a kiválasztott munka egyben életpálya is, sokat dolgozva fokozatosan fejlődni fogunk, ami jövedelmünkre is kihat.
Minden karakternek vannak fejleszthető tulajdonságai, ezek nagysága kihat a karrierre is, ezeket fejlesztve előléptetéshez jutunk. Néhány példa:
Politikusi pályához jó karizma kell, ezt tükör előtt állva fejleszthetjük
Atlétáknál és katonáknál a test erősítése a lényeges
Tudományos és orvosi életútnál a logikát részesítik előnyben (fejlesztés módja: sakk)
A kreatívitás (zongora, festés) és a mechanikai tudás (könyvek) is több helyen meggyorsíthatja a karriert.
Embereink igényet a jobbra lent látható sávok jelzik, felsorolásszerűen: éhség, komfortérzet ("kényelem", jó wc és kényelmes fotel is növelheti), higiénia (kézmosás, fürdés növeli), hólyagtelítettség (a wc áldásos hatású, de elhanyagolás esetén a páciens a szoba közepére piszkit), energia (alvás növeli), vidámság (tévé, számítógép, játékok növelik), szociális kapcsolatok (szomszédokkal, partnerünkkel beszélgetve nő), és végül a helyiség maga (ennek értéke stabil, mindig az aktuális helyiségtől függ, annak dekorációja, világossága, berendezése emeli az értéket; erős kihatással van a hangulatra).
Miután szert tettünk biztos bevételi forrásra ki tudjuk fizetni a rendszeresen érkező számlákat és megkezdhetjük otthonunk kicsinosítását. Az időzítés a játék fontos része, sebességét három fokozatban állíthatjuk. Mivel még leglassabb fokozatban is igen gyorsan tellik jóval kevesebb tevékenységet végezhetünk mint szeretnénk, ezért igen fontos a munkák jó beosztása, és a pontosság. Érezhető, hogy itt nem igazán a szimuláció realisztikussága volt a fejlesztők célja, a karakterek jóval hosszabb játékideig végeznek több tevékenységet mint a valós életben; mindenfajta sok mozgást igénylő dolog el van túlozva (pl. kimenni a ház elé újságért félóra, kivinni a szemetet szintén). Ez persze nem igazán számít, mivel a béreink is ehhez igazodnak: a laboratóriumi asszisztens is 230 dollárt keres naponta, pedig csupán egerek ketrecét takarítja és felmos;>). Így van pénzünk az unalmasabb, rendszeres napi tevékenységek végrehajtására munkaerőt felvenni, kertészünk meglocsol minden növényt, cselédlányunk felmos, elmosogat és mindenhol kitakarít.
A játék lényeges pontja a szomszédokkal való kapcsolattartás, a közösség erősítése. Embereink szociális lények, akik szórakozást, társaságot és barátokat igényelnek. Ettől boldogabbak lesznek, jobban végzik munkájukat, egyszóval egész életükre kihat.Rendszeresen meglátogatnak a szomszédok, áthívhatjuk őket telefonon, kertipartyt rendezhetünk, sőt kiválasztva áldozatunkat sokat kedveskedve neki össze is házasodhatunk vele. A karakterek kommunikációjának témája a fejük felett lévő kis piktogrammokon látható. Mindenki ki akarja majd próbálni a szexuális kapcsolatok modellezését, de sajnálattal közlöm, hogy a játék nem támogat semmiféle extrém fantáziát (pl. két lány összehozása). A kádba, illetve zuhanyzóba állás előtt is ki vannak pixelezve karaktereink intim részei, így a játék ellen semelyik szűlőnek nem lehet kifogása. A babák születése is némileg elnagyoltan történik, házaspárom táncoltatása, csókolózás, egymás többszöri átöleltetése után megkérdezte a program kivánok-e gyereket. Igent mondva megjelent a babakocsi benne a picivel, de mivel a napi kötelességeket teljesíteni kell, a szülők a szokott módon elmentek dolgozni; miután a gyerek 4 órája egyedül volt bejött egy emberke a gyámügytől és elvitte.
A házban lévő tárgyakra rákattintva megtudhatjuk milyen tevékenységet végezhetünk vele; tévénél ki-be kapcsolás és csatornaváltás, telefonnál szolgáltatás rendelése (pizza, cselédlány, kertész) illetve barátaink, a rendőrség tűzoltóság felhívása. Utóbbi alacsony főzési képesség esetén igen gyakori lehet, halt már meg karakterem konyhai tűzben ;>.
A bemutató elején említettem, hogy ki kell választanunk melyik családot akarjuk irányítani. Itt jön be a Sim-tényező, a fejlődés. A játéknak csupán egy mentett állása van; a család "fejlesztését" abbahagyva, másik család irányítását választva felvehetjük a kapcsolatot a korábbi családdal. Tehát a játék egy néhány családból álló közösségben zajlik, ahol elég sokat játszva előbb-utóbb városnyi gyerek születhet a mi vezetésünk alatt.
A Sims weboldalán számos apró programocskát találhatunk amikkel testreszabhatjuk a programot, nekünk tetsző textúrákat kreálhatunk. Új házakat és családokat tölthetünk le, vadonatúj felszerelési tárgyakkal gazdagíthatjuk a meglévőket. Természetesen a rajongók által készített dolgok is elérhetőek.
Grafika:
Szép helyett inkább célszerűnek mondanám, ez az ami a legkevésbé számít egy ilyen tipusú játéknál. A karakterek szépen rendereltek, minden berendezési tárgy könnyen felismerhető.
Karaktereink bosszuságukat a fejük felett lévő ábrácskával jelzik, ezt összehasonlítva az alul lévő szincsíkok nagyságával ki lehet találni melyik jellemzőre nem figyeltünk.
Zene, effektek:
A zenét a tévé, rádió hangja szolgáltatja; a játék támogatja az mp3 lejátszást, és a játék könyvtárában található 4 stílusban játszó rádióállomás (latin, rock, country és klasszikus) filejait kicserélhetjük a nekünk tetszőre. A karakterek nem angolul, hanem képzeletbeli nyelven beszélnek, de a hangsúlyokból következtetni lehet a stílusra. Szinte minden cselekedetnél van valami hanghatás.
Összegzés:
A játék némileg elgondolkodtató: mi számít egy családban sikernek? A karrier? A család nagysága? A barátok száma? Nem akarok politizálni, de a játékot bátran ajánlom minden lelkes családvédő élharcosnak; egyedisége miatt a Sim sorozat kedvelőinek kötelező, ellenségeinek pedig mindenképpen érdemes levetkőzniűk fenntartásaikat: a játék kiváló.