Elkésett film Az emlékek őre

Elkésett film Az emlékek őre

2014. szeptember 23. 20:10, Kedd
Posztapokaliptikus, elvetemült, érzelmek nélkül fekete-fehér jövőben járunk, ahol az emberek, mint a birkák követik feljebbvalóik szabályait. Az emlékek viszont nem nyugszanak.

Tavasszal is láthattunk pár héten belül két mozis ifjúsági regényadaptációt (a Vámpírakadémia nagy bukás lett, A beavatott pedig siker), s most az őszt is a Young Adult (YA) műfajjal kezdjük - előbb Az emlékek őre (The Giver) került bemutatásra a hazai mozikban, majd pedig az Útvesztő (The Maze Runner). Mindkét film egy klasszikus, jövőbeli utópiát, illetve adott esetben disztópiát mutat be, melyben egy kiválasztott fiatalnak kell helyt állnia, illetve világának titkait és disznóságait felderíteni.


A történetek alapvonásai tehát hasonlítanak egymásra, nyilván sok más manapság divatos könyvsorozattal mutatnak párhuzamokat (például az említett A beavatottal, vagy éppen Az éhezők viadalával), azonban Az emlékek őre kissé kilóg a sorból, hiszen Lois Lowry regénye egyrészt a 90-es években jelent meg, s vált klasszikus ifjúsági könyvvé, másrészt pedig akkor még nem volt akkora divat a sorozatok, regényciklusok készítése, így folytatása sem készült, vagyis úgy tűnhet, hogy valamilyen szinten lezárt sztorival van dolgunk. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy jó pár évvel később megjelent három társkönyv, melyek ugyanabban a világban játszódnak, azonban mindegyiknek más és más a főhőse.)

Az emlékek őre világa szín- és érzelemmentes, lakói nem hazudhatnak, precízen kell fogalmazniuk, robotokként végzik a számukra előírt feladatokat, s hajtják végre a napi rutin lépéseit - mintha csak A Lego-kalandot látnánk. A fiatalok, amikor elérnek egy bizonyos kort (a könyvben 11 évet, de a filmben, akárcsak A beavatott mozis változatában, növelték a korhatárt), kapnak egy foglalkozást, mely meghatározza továbbiakban az életüket. Főhősünk azonban a ceremónián valamiért kimarad a sorból, ugyanis kiválasztásra került, egy különleges foglakozást rendelnek hozzá, ő lesz az elfeledett világok tudásának, emlékeinek őrzője, akinek az Örökítő adhatja át a tudását. És ez a tudás bizony felnyitja a szemét.


A filmmel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a színmentességet szó szerint kell érteni, hiszen a készítők mertek kockáztatni és valóban fekete-fehérré tették a filmet - legalábbis nagyjából a felét, hiszen a főhős az, aki elkezdi idővel "színesben" látni az őt körülvevő világot. Az érzelmek hiánya egyébként mindenképpen pozitív lehet azok számára, akik az ifjúsági regényekről azonnal a szerelmi háromszögekre asszociálnak, hiszen Az emlékek őrében a szerelem nem létezik, így a romantika sincs igazán jelen.

Az emlékek őre bőven szán időt a világ bemutatására, s ezzel idézi elő a fő negatívumát is, a befejezésre ugyanis nem marad elég idő, így az kifejezetten összecsapottnak hat. Ráadásul a világ és annak viszonyainak, valamint az Örökítés bemutatása közepette valahogy elsikkadnak a karakterek a filmben, így az egyik központi kapcsolat (Jonas - Gabriel) élettel való megtöltése sem történik meg. Ennek hiányában pedig a döbbenetes felfedezés, valamint a katartikusnak szánt végjáték meglehetősen hatástalan lett.


Nyilván összességében és elveit tekintve sok újdonsággal nem szolgál számunkra Az emlékek őre, a mondanivalója is klasszikus, egyetemes, bár ha akarjuk, akkor felnőtt fejjel lerágott csontnak is tekinthető. De mindez az alapanyagnak is köszönhető, hiszen az még egy kevésbé romlott korban született. Azonban valamilyen szinten mégis hat a film és teljesíti küldetését, egy fiatal lehet, hogy jobban jár egy ilyen alkotással, mint Az éhezők viadala-féle ölészettel, s ki tudja, talán idősebbként is hozzá tudunk állni kevésbé cinikusan a témához. Mert egyébként csak azt állapíthatjuk meg, hogy Az emlékek őrének elkészítésével kicsit elkéstek a készítők.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az emlékek őre (The Giver)
színes és fekete-fehér, magyarul beszélő, amerikai ifjúsági sci-fi, 97 perc, 2014
12 éven aluliak számára nagykorú felügyelete mellett ajánlott

rendező: Phillip Noyce
forgatókönyvíró: Michael Mitnick
zeneszerző: Marco Beltrami
operatőr: Ross Emery

szereplők:
Brenton Thwaites (Jonas)
Jeff Bridges (Az örökítő)
Alexander Skarsgard (Jonas apja)
Katie Holmes (Jonas anyja)
Meryl Streep (Vezető)
Taylor Swift (Rosemary)
Cameron Monaghan (Asher)
Emma Tremblay (Lilly)



Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások