2015. április 12. 13:57, Vasárnap
Kiadó: Koei Tecmo
Fejlesztő: Team Ninja
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i7-870 Quad 2,93 GHz-es vagy AMD FX-6350 processzor, Nvidia GeForce 210 vagy ATI Radeon HD 5450 grafikus kártya, 4 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i7-2600 4-Core 3,4 GHz-es vagy AMD FX-8350 processzor, Nvidia GeForce GTX 480 vagy ATI Radeon HD 6950 grafikus kártya, 6 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Street Fighter IV, Mortal Kombat
Kategória: verekedős játék
Újabb történelmi pillanat következett be a játékipar PC-s szegmensében: számítógépekre is megjelenhetett az éveken át konzol-exkluzívnak számító Dead or Alive-sorozat legújabb epizódja. Játéktesztünkből kiderül, hogy miként sikerült a nagy bemutatkozás!
A közelmúltban volt egy időszak, amikor kis túlzással kínszenvedés volt PC-s játékosnak lenni. A szoftverek ugyanis rendre optimalizálatlanul jelentek meg, és szinte minden bejelentést gyomorgörcs kísért, hogy az adott alkotás megjelenhet-e számítógépekre vagy sem. Szerencsére mindez ma már csak a múlt, hiszen bár egy kis késéssel, de az utóbbi egy-két évben minden olyan cím elérhetővé vált a platformra, ami miatt elgondolkoztunk korábban a konzolvásárláson – a multiplatformok közül talán már csak a Red Dead Redemptiont hiányoljuk –, ugyanakkor maradtak még azért sorozatok, amelyek után lehet sóvárogni. Az egyik ilyen a verekedős játékok piacán nagymenőnek számító Dead or Alive-franchise is, amivel kapcsolatban néhány nappal ezelőtt szintén megtört a jég, a Team Ninja művének ötödik része, egészen pontosan annak alaposan kibővült és megszépült változata ugyanis a történelemben először PC-re is megjelent.
A Dead or Alive-ról röviden annyit érdemes tudni, hogy első epizódja 1996-ban jelent meg árkád masinák mellett az akkor éppen aktuális Sega Saturnra és PS1-re. Az öt teljes epizódot, és számtalan mellékszálat megélt japán bunyós játék a közel 20 év során volt Xbox-exkluzív, de egy időben kézi konzolokra és mobilokra megjelent mellékszálai is futottak, mígnem 2012-ben megtörtént a nagy feltámadás az ötödik felvonás képében, amivel a fejlesztők ismét több platformot vettek célba.
Az aktuális generáció érkezésével, illetve a játék felújításával pedig megtörtént a fentebb már említett történelmi fordulat is, így a Dead or Alive 5: Last Round a PS4-es és az Xbox One-os változatok után PC-n is tiszteletét tette – a realisztikus verekedős játékok rajongóinak legnagyobb örömére. Az utóbbi időben ugyanis bár érkezett a platformra több Street Fighter, egy Mortal Kombat, egy Injustice: Gods Among Us, és még számtalan kisebb-nagyobb hasonló műfajú projekt is, összességében azonban egyikük sem a realisztikus harcokat, sokkal inkább a szórakoztatást vagy a brutalitást állította a középpontba. A Team Ninja alkotásának legnagyobb pozitívumát tehát máris megtaláltuk, betöltésével ugyanis olyan összetett harcrendszert és élményeket kapunk, amivel kis túlzással talán egyetlen verekedős játék sem tudott még szolgálni a múltban.
Ha már felcsigáztuk a kedélyeket a harcrendszer említésével, akkor érdemes alaposabban is kivesézni a Dead or Alive 5: Last Round játékmenetét, ami nem klasszikus értelemben vett oldalnézetes verekedéseket kínál. Noha alapesetben ilyen perspektívából élhetjük át az összecsapásokat, harcosainkkal azonban a térben is képesek leszünk mozogni, ebből kifolyólag pedig egy pálya minden sarkát kihasználhatjuk taktikánk érvényesítéséhez. A küzdelmek során konkrét harcművészeti elemeket is találunk – főként a thai- és kick box-ból –, összességében viszont egyik sem válik túl dominánssá, de a fejlesztők minden egyes mozdulatot úgy alkottak meg, hogy azzal ne lépjék át a józanész szűkös határait.
Itt tehát garantáltan nem találunk majd repkedő karaktereket vagy brutális kivégzéseket, inkább izzadságtól csepegő – a karakterek valóban izzadnak –, az utolsó leheletig vívott szabályszerű harcokat. Noha a PC-s játékosoknak alapesetben a teljes játék nagy újdonságot szolgáltat, mégis érdemes kiemelni, hogy a harcrendszer az Xbox 360-exkluzív negyedik részhez mérten szinte semmit sem változott, ebből kifolyólag két mozdulat kivételével ugyanazok a rúgások, ütések és kombók várnak ránk. A változatosság szerencsére ennek ellenére is kiemelkedőnek tekinthető, sőt mi több, fontos reflektorfénybe helyezni a taktikázás és az időzítés fontosságát, amelyek a Team Ninja játékában mindennél fontosabbak.
Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a csaták során garantáltan semmire sem megyünk folyamatosan ugyanannak a mozdulatnak az ismétlésével, sőt gyakori vereség vár ránk akkor is, ha nem alkalmazzuk a sorozat jellegzetességének számító ellentámadás lehetőségét. Ez utóbbi a Dead or Alive 5: Last Round esetében nem csak azt jelenti, hogy kivédjük az ellenfelek ütéseit vagy rúgásait, hanem a térbeli elhelyezkedés kihasználásával, valamint megfelelő gyakorlat társaságában a védekezés mellett ellentámadást is indíthatunk, amivel kiemelten magas sebzést érhetünk el.
Hangsúlyozandó azonban, hogy ehhez nagyon sok gyakorlat és jó reflexek szükségesek – valamint az irányítási rendszer makulátlan ismerete –, mert bár alapvetően nem beszélhetünk egy túl nehéz játékról, ha nem szánunk elég időt a mechanizmus sajátosságainak elsajátítására, akkor garantáltan csak szenvedünk majd az összecsapások alatt. Ha valaki emiatt esetleg kiegyensúlyozatlannak vagy problémásnak hinné a harcrendszert, az gyorsan hessegesse el maga körül az efféle gondolatokat, hiszen minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy a többévnyi csiszolgatást követően a Team Ninja egy szinte tökéletes, de inkább logikus, átlátható és kellemes szisztémát alkotott, ami hosszabb távon is elegendő kihívást, mi több változatosságot nyújt majd, leginkább pedig talán a Mortal Kombatban megismert intenzitással ápolja a legtöbb rokoni szálat.
A fentiekben még kerültük a témát, de nem halogathatjuk tovább, hiszen a Dead or Alive-sorozat egyik legnagyobb sajátossága nem is annyira a realisztikus megközelítésben, mint inkább a méretes mellű harcos lányok alkalmazásában keresendő. Nem véletlen, hogy sokan emiatt csak csajos bunyós játékként emlékeznek a franchise nevére, holott fiúk is szép számmal erősítik a felhozatalt – több mint 30 karakter kapott helyet a PC-s változatban, köztük két teljesen új figura –, ugyanakkor a Team Ninja a lenge öltözetek, a hihetetlenül realisztikusan ringatózó mellek, valamint az ütések-rúgások során kivillanó bugyik miatt elsődlegesen ezzel keltette fel már korábban is a rajongók figyelmét. Noha az alkotók bizonyára cáfolják, de még a legnagyobb fanatikusok részéről is elfogadott tény, hogy a sorozat mindig is ezzel a vonallal próbálta meg ellensúlyozni, hogy készítői nem tudnak olyan emlékezetes karaktereket alkotni, mint amilyen Ryu, Blanka, Liu Kang vagy éppen Raiden.
Mivel a legtöbb számítógépes játékosnak elsőre talán minden egyes karakter ismeretlen lesz, a Dead or Alive 5: Last Round a rendkívül alapos és hasznos betanító módot követően – érdemes ezzel kezdeni az ismerkedést – lehetőséget nyújt arra, hogy mindenkinek a múltjával és jelenével megismerkedjünk. Ehhez a fejlesztők megalkottak egy sztori módot, ami elsőre kicsit talán komplikáltnak tűnik majd, de ha odafigyelünk, és nyomon követjük az amúgy átlátható idővonalat, akkor biztosan egy olyan átfogó összképet kapunk a sorozat eddigi fontosabb történéseiről, ami elegendő lesz ahhoz, hogy mélyebben is belevethessük magunkat a végeredmény megismerésébe.
Ehhez rengeteg játékmód áll majd a rendelkezésünkre, és bár egyelőre az online multiplayer élményét még nem tudtuk kipróbálni – ezt későbbre ígérték a fejlesztők –, ugyanakkor az egyjátékos lehetőségek, illetve a lokális többjátékos mód is annyi újdonsággal kecsegtet, hogy még garantáltan hónapok múltán is találhatunk magunknak új élményeket a számtalan karakter, a 24 pálya, illetve a több mint 400 feloldható kosztüm társaságában.
Grafika: Noha a 2012-ben megjelent előző generációs változathoz mérten egy új grafikus motort állítottak szolgálatba a Team Ninja emberei a PC-s változathoz, összességében azonban a végeredmény még így is hagy maga után kívánnivalót, hiszen érződik, hogy csak egy három évvel ezelőtt megjelent alkotás felújított változatáról beszélünk. Ebből kifolyólag bár az animációk fenomenálisak, az összkép is nagyon látványos, de néhány pálya például rendkívül üres és egysíkú, az pedig 2015-ben már egyenesen zavaró, hogy a ruhák vagy a testrészek egyszerűen belelógnak a tereptárgyakba, vagy a másik karakter testébe, az ütésekkor és rúgásokkor megjelenő buborékeffektről nem is beszélve.
Noha nagyon látványos az is, ahogyan a harcosok gyakran átbunyózzák magukat a pályákon, nem kímélve sem falakat, sem padlókat, sem berendezési tárgyakat, de ezek fizikája, vagy kidolgozottságuk is lefelé görbíti a szánkat, hiszen ennél azért sokkal többet vártunk a grafika terén az első PC-s Dead or Alive-tól. Jó hír azonban, hogy az optimalizálás tekintetében legalább nem vall szégyent a végeredmény!
Kezelőfelület, irányíthatóság: A legtöbb rajongó alapból igyekszik megtartani a három lépés távolságot a japán videojátékoktól, ha a kezelőfelület vagy az irányíthatóság szóba kerül, a Dead or Alive 5: Last Round azonban bebizonyítja, hogy ez csak egy negatív sztereotípia. Legalábbis részben! A kezelőfelület ugyanis barátságosnak mondható, nagyon letisztult, már-már túlontúl nyugatias, de a gombkiosztás már korántsem az, mint ahogyan a konfigurálás is nehézségeket tud okozni, de aki korábban megszokta már például a Street Figjhter furcsaságait ezen a téren, azt bizonyára nem éri majd sok meglepetés. Ettől függetlenül azonban a játék irányításának, illetve sajátosságainak megtanulásához idő kell, ez pedig még az alapos betanító mód megléte mellett sem volt túl felhasználóbarát megoldás a készítők részéről.
Játszhatóság: Az online multiplayer ugyan hiányzik még a játékból – ezt egy javítással szeretnék majd orvosolni a jövőben –, azonban ezt leszámítva is több hétre elegendő tartalmat garantál a végeredmény. Ha csak a sztori módra, illetve a több mint 30 karakter különlegességeinek kiismerésére fordítunk időt, akkor is rengeteg élmény vár majd ránk, és akkor még nem is vettük számításba a különféle szabályrendszereket felvonultató kihívásokat, a csapatos küzdelmeket, vagy a lokális összecsapások lehetőségét a régi szép idők emlékére.
Intelligencia, nehézség: Amennyiben a számítógép ellen harcolunk a Dead or Alive 5: Last Roundban, akkor gyakran tapasztalhatunk majd igencsak égető hiányosságokat az ellenfelek viselkedését illetően. Míg ugyanis a karakterek közötti kontraszt majdhogynem kiválónak tekinthető, a mesterséges intelligenciával nem igazán tudtak maradandót alkotni a készítők, a teljesítménye ugyanis erősen hullámzó, értékelés szintjén gyenge közepes. Noha ez minden verekedős játék esetében sarkalatos pont, itt azonban mintha még problémásabb lenne a végeredmény. Nyilvánvalóan abban az esetben, ha más játékosokkal éljük át az összecsapásokat, akkor nem túl mérvadó a probléma, az online rész hiányában azonban igenis komoly negatívumként tekinthetünk rá.
Hangok, zene: Sem a szinkronok, sem a zenék terén nem sikerült túl emlékezeteset alkotniuk a fejlesztőknek, egyedül a zajok és a hangeffektek azok, amelyek kellemes környezetet, életet tudnak biztosítani a gyakran sivár pályáknak. Néhány kellemesen pergős japán muzsika azonban elfért volna még a háttérben!
Összegzés: Mindent összevetve a Dead or Alive-sorozat PC-s bemutatkozása igencsak kellemesre sikerült, és még azok számára is teljes élményt tud nyújtani, akik korábban nem ismerték a konzolos elődöket. A letisztult, realisztikus harcrendszer, a jól szituált, lengén öltözött női harcosok, valamint az óriási tartalom miatt határozottan ott van az év legjobbjai között, de elhamarkodott kijelentések helyett azért előbb megvárnánk a Mortal Kombat X és az új Street Fighter megjelenését, hiszen repkedő karakterek ide, brutalitás oda, azért továbbra is ők állnak az élen ebben a kategóriában. Ha te is szeretnél egy japánból érkezett, főként a realisztikus összecsapásokra koncentráló verekedős játékot a gyűjteményedben tudni, méghozzá bögyös cicababákkal és látványos küzdelmekkel a középpontban, a Dead or Alive 5: Last Round a fentiek ellenére sem okoz majd csalódást.