2015. május 3. 11:59, Vasárnap
Kiadó: Warner Bros. Interactive Entertainment
Fejlesztő: NetherRealm Studios
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i5-750 2,66 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 965 processzor, Nvidia GeForce GTX 460 vagy ATI Radeon HD 5850 grafikus kártya, 4 GB RAM, 25 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i7-3770 4-Core 3,4 GHz-es vagy AMD FX-8350 processzor, Nvidia GeForce GTX 660 vagy ATI Radeon HD 7950 grafikus kártya, 8 GB RAM, 25 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Mortal Kombat, Injustice: Gods Among Us, Dead or Alive 5: Last Round
Kategória: verekedős játék
Az árkád verekedős játékok koronázatlan királya visszatért, és tizedik alkalommal is hozza az elvárt szintet, méghozzá rengeteg újdonsággal, köztük új harcosokkal a középpontban. Cikkünkből kiderül, hogy miként sikerült a Mortal Kombat X!
Ha egy fiktív beszélgetés során felmerülne a verekedős játékok témaköre, az első, de legfeljebb a második mondatban szinte garantált, hogy elhangzana a Mortal Kombat-sorozat neve, hiszen a Midway Games legendás alkotása sokunk gyerek-, illetve fiatalkorát határozta meg az átjátszott délutánok és esték miatt. A legtöbben mindmáig az első és a második részre emlékeznek vissza a legszívesebben, de az igazság az, hogy a név alatt soha nem jelent meg kifejezetten rossz játék - leszámítva persze a különféle mellékszálakat, amelyekre nem érdemes még szót sem pazarolni.
Tény azonban, hogy miután a NetherRealm Studios munkatársai - aki nem tudná, javarészt az egykori Midway Games alkalmazottai dolgoznak itt - 2011-ben feltámasztották a sorozatot, egy új aranykor kezdődött meg a bunyós játékok keresztapja számára, hiszen a visszatérő epizód egészen kitűnően sikerült, így nem volt kérdéses senki előtt sem, hogy csakhamar érkezhet majd a folytatás is. Erre azonban egészen mostanáig kellett várnunk, a napokban viszont végre megjelent a Mortal Kombat X, amely képes volt továbbgondolni a kilencedik részt, és kijavítva az ott elkövetett hibákat, valamint kiegészítve az akkori tartalmat, egy kis híján tökéletes verekedős alkotássá érett, amely garantáltan képes lesz megdobogtatni a rajongók szívét.
A Mortal Kombat X ezúttal is számtalan lehetőséget kínál a bunyóra, de a korábbi epizódokhoz hasonlóan rendelkezik egy kerettörténettel, amely a 2011-es reboot után mintegy 25 esztendővel játszódik majd, és Shao Kahn után - akit az Ősi Istenek ugyebár korábban elpusztítottak - most Shinnok vállalja magára az új főellenség szerepét. Shinnokot eredetileg a Mortal Kombat 4-ben ismerhettünk meg - valamikor a kilencvenes évek végén -, most azonban visszatért, és hőseink oldalán az öncélú bunyók mellett főként az lesz a feladatunk, hogy őt eltakarítsuk az útból. Természetesen ahhoz, hogy eljuthassunk majd a rettegett - bár kicsit gyengécske - főellenfélhez, rengeteg összecsapást kell majd túlélnünk, méghozzá számtalan karakter oldaláról, akik között többnyire a korábbról jól ismert harcosokat találhatjuk, de érkeztek újabb szereplők is, akik kellemesen kiegészítik az élményt.
Mindenki itt lesz kivétel nélkül, aki csak számít, így példának okáért Johnny Cage, Liu Kang, Raiden, Scorpion, valamint az összes klasszikus hős, akiket olyan újoncok színesítenek, mint Cassie Cage - avagy Johnny Cage és Sonya Blade lánya -, D'Vorah, a rovarteremtmény, az isteni képességekkel megáldott Kotal Kahn, vagy a brutális Ferra/Torr, aki lényegében két pokoli teremtmény egy személyben. A régi harcosok nagy általánosságban a kötelező szintet hozzák, rendkívül kiegyenlített velük a legtöbb küzdelem - bizonyára az előző Mortal Kombatból vették át a tapasztalatokat a készítők -, ellenben az újoncokkal akad azért probléma. Ott van példának okáért rögtön Ferra/Torr, aki nem csak akkora, mint egy hegy, hanem elképesztő ereje is van, speciális támadásai pedig szinte kivédhetetlenek. Hasonló a helyzet Kotal Kahnnal is, de a legfeltűnőbb problémák ezen a téren talán Erron Blackkel vannak, akivel előcsikarhatunk olyan mozdulatokat, amelyek már-már a csalás kategóriájába sorolhatók.
Az újoncokkal tehát akadnak még problémák, de a NetherRealm Studios munkatársai a háttérben folyamatosan dolgoznak a finomhangoláson - méghozzá a rajongók visszajelzései alapján -, hovatovább a későbbiekben újabb harcosokkal is bővítik majd az amúgy kiváló felhozatalt. Hogy egy kicsit felcsigázzuk a kedélyeket, a hírek szerint későbbi DLC-csomagokkal Jason Voorhees, sőt még a Predator oldalán is harcba indulhatunk majd. Ha már ennyire belemélyedtünk a karakterek ismertetésébe, érdemes kiemelni egy hozzájuk kapcsolódó újdonságot is, ami a Mortal Kombat X egyik különlegességének tekinthető. Ez nem más, mint hogy minden egyes hős három különböző harci stílussal rendelkezik, amit az összecsapások előtt választhatunk ki.
Ez nem csak azt jelenti, hogy az egyes harcosok más kinézettel állíthatók pályára, hanem azt is, hogy rengeteg extra vagy eltérő mozdulattal, speciális támadással, illetve egyebekkel rendelkeznek majd. Ebből kifolyólag a több mint 20 karakter rögtön háromszor ennyinek tekinthető, hiszen az egyes harci stílusok annyira különböznek egymástól, hogy érdemes mindegyiket alaposan kiismerni ahhoz, hogy később az online küzdelmek során ne érhessen minket meglepetés. Bizonyos esetekben egyébiránt ezen a téren eléggé meglepő dolgokkal is kedveskedtek a készítők, hiszen régen elfeledett karakterek sajátosságai, vagy korábban megismert, de időközben már újjászületett vagy átváltozott harcosok egykori jellemzői is visszaköszönnek néhány helyen, amelyek kellemesen nosztalgikus élményeket idézhetnek a régi rajongókban.
Akárcsak a korábbi részekben, úgy a Mortal Kombat X-ben sem érte jelentős forradalmasítás a játékmenetet, ezáltal újfent oldalnézetből élhetjük át az óriási összecsapásokat, a klasszikus árkád bunyók legszebb hagyományaival a középpontban. Az egyes harcosok oldalán rengeteg speciális mozdulatot és kombót tanulhatunk be, illetve alkalmazhatunk is, miközben az összecsapások során kihasználhatjuk a pályák egyes elemeit, de mindezt valamiért csak nagyon erős korlátozásokkal.
Nincsenek például többszintes pályák, és a rombolhatóság kis túlzással maximum egy-két faág letörésében vagy hordók összezúzásában nyilvánul meg, tehát a rendszer a közelébe sem ér az Injustice: Gods Among Us-ban megismert lehetőségeknek - ahol ugyebár falakat törhettünk át, és pályáról pályára verhettük a másikat -, ugyanakkor így is kellemesen színesíti az összetűzéseket. Mi sem természetesebb, mint hogy a Mortal Kombat X keretein belül visszatértek a korábbi epizódokból megismert brutális kivégzések is, amelyek ezúttal kibővültek a főként a másik megalázására szolgáló Brutality lehetőségekkel.
Noha az alkotás már egyjátékos módban is rengeteg lehetőséget kínál a bunyóra - a kampány mellett vannak hagyományos szóló harcok, kihívások és természetesen a Tower-küldetések sem hiányozhatnak -, azonban érdemes elmélyedni a multiplayer lehetőségei között is, hiszen itt rengeteg új ötletet valósítottak meg a fejlesztők. Rögtön az első belépéskor például öt frakció közül kell kiválasztanunk azt, amelyiknek jeles képviselőjeként harcolunk majd a meccsek során. A lényeg, hogy minden összegyűjtött pontunkkal az adott frakciót erősítjük, és mivel a számlálók hetente nullázódnak, rendszeresen elkeseredett harcok folynak majd az első helyért.
Abszolút újdonságként tarthatjuk számon a Living Towers lehetőséget, aminek a lényege, hogy óránként frissülő kihívásokat találunk itt, ezáltal rengeteg extra pontot és bónuszt oldhatunk fel ilyen formában, amivel nem csak választott csoportunkat erősíthetjük a ranglétrán, hanem saját magunknak is rengeteg újdonságot oldhatunk fel, például új ruhákat, Brutality-kivégzéseket és így tovább. A többjátékos mód meglepően jól és kiegyensúlyozottan működik, de azért a kezdeti problémák egy része még mindig könnyedén felpumpálhatja vérnyomásunkat a csatlakozási problémák vagy a rendkívül idegesítő lag miatt, a 2v2-es kooperatív meccsek kivételéért pedig megérdemelnének egy durva Fatalityt a fejlesztők - persze szigorúan csak a Mortal Kombat X keretein belül.
Nyilván napestig lehetne sorolni a játék kisebb-nagyobb újdonságait a Quitality névre hallgató jópofa ötlettől kezdve a régi nagy harcosok legújabb mozdulataiig bezárólag, azonban érdemes inkább mindezeket a gyakorlatban felfedezni a rajongóknak, hiszen a játék legnagyobb erénye, hogy pont ugyanúgy képes odaszegezni minket a képernyő elé, mint sok-sok évvel ezelőtt a legendás első részek. Ennél nagyobb dicséretet pedig aligha mondhatnánk a NetherRealm Studios legújabb művéről!
Grafika: Az összkép tekintetében a Mortal Kombat X nagyon jól néz ki, de azért nincs akkora orbitális fejlődés az előző részhez képest, mint azt vártuk. A harcok nagyon látványosak, a pályák is rendkívül részletesek, de amikor például egy-egy kivégzés, vagy interakció történik, tehát a kamera ráközelít a mozdulatsorra, akkor jobb, ha eltakarjuk a szemünket, mert hirtelen 5 évet repülhetünk vissza az időben az alacsony felbontású textúrák által. Cserébe legalább jól optimalizálták a végeredményt - ezúttal is a High Voltage Software érdeme -, de azért legközelebb ennél sokkal többre lesz szükség ahhoz, hogy elragadtasson minket a végeredmény.
Kezelőfelület, irányíthatóság: Összességében sem a kezelőfelülettel, sem az irányíthatósággal nincs különösebb probléma a játékban. Előbbi rendkívül letisztultnak tekinthető, utóbbi pedig a szabad konfigurálásnak köszönhetően teljes mértékben kézre állítható, de amennyiben ez nem megy, egy kontrollerrel könnyedén kiküszöbölhetjük a túl sok gombból fakadó problémát.
Játszhatóság: A tartalom és az élmény szempontjából a Mortal Kombat X maximálisan hozza az elvárt szintet, hiszen nem csak rengeteg harcos kapott szerepet benne, hanem ezenfelül még egyenként három-három harci stílusuk is elérhetővé vált - háromszorosára emelve ezzel a szavatosságot. A számtalan játékmód mellett ráadásként folyamatosan frissülő kihívásokkal ellátott multiplayer is vár ránk, ami egészen addig nyújthat friss élményeket a rajongóknak, amíg a fejlesztők azt nem mondják: elég volt.
Intelligencia, nehézség: A legtöbb Mortal Kombat a múltban is azon vérzett el - egy kis túlzással persze -, hogy a fejlesztők a számtalan teszt ellenére sem tudták megfelelő mesterséges intelligenciával és nehézségi szinttel felvértezni a játékot. Ez a gyakorlatban ott nyilvánult meg, hogy mindig akadt több olyan karakter is, akik irreálisan erősebbek voltak, és ki lehetett préselni belőlük olyan mozdulatokat - vagy csalásokat -, amelyek kis túlzással legyőzhetetlenné tették őket. A Mortal Kombat X is hemzseg az ilyen hősöktől, főként az újoncok, de még inkább például Erron Black és Ferra/Torr, akiket bizonyára egy alapos finomhangolással jutalmaznak majd a készítők a későbbi javításokban. Kisebb-nagyobb hibák természetesen más szereplőkkel is vannak, szóval a NetherRealm Studios-nak lesz még dolga az elkövetkezendő hetekben.
Hangok, zene: A szokásosan magas színvonal vár ránk a hangok és a zenék tekintetében is a Mortal Kombat X keretein belül, így nem csak az átvezetők során hallható szinkronok, hanem a ropogó csontok és gerincek, valamint a záporozó ütések is olyan realisztikus hanghatásokat kaptak, hogy néha már nekünk fáj egy-egy jobbegyenes.
Összegzés: Ha nem is lett tökéletes a végeredmény, a Mortal Kombat X megérdemli, hogy az utóbbi évek egyik legjobb bunyós játékának nevezzük, hiszen elképesztő mennyiségű tartalmat, és többé-kevésbé kiváló élményt garantál, amit a kezdeti malőröket leszámítva már most is csak néhány apróbb probléma árnyékol be. Ha szeretnél egy igazán összetett, kiemelkedő szavatossággal rendelkező, nem mellesleg pedig a múlt előtt maximálisan tisztelgő árkád verekedős játékot a gyűjteményedben tudni, a NetherRealm Studios alkotásával biztosan nem hibázhatsz.